واکنش معاون وزیر بهداشت به جدایی آموزش علومپزشکی از وزارت بهداشت؛ به سلامت کشور آسیب نزنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر باقر لاریجانی، گفت: «بحثهایی مطرح میشود که آموزش علوم پزشکی باید از وزارت بهداشت جدا شود و با وزارت علوم یکی شود. این موضوع اصلا به صلاح کشور نیست و صدمات جبرانناپذیری را به بدنه بهداشت و درمان کشور وارد میکند.»
او افزود: «سالها پیش در مراجع قانونگذار مختلف از جمله در صحن علنی مجلس مطرح شد و مخالفان و موافقان زیادی داشت. بعدها نیز در زمان بررسی سیاستهای کلی نظام سلامت این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد و بحثهای خیلی جدیای شد و در نهایت جدایی آموزش علوم پزشکی از سایر رشتهها و باقی ماندن آن در وزارت بهداشت به عنوان مصوباتی که مورد تایید رهبری قرار گرفت، ابلاغ شد. اکنون با تصویب این موضوع و ابلاغ آن توسط مقام معظم رهبری وقت اجرا و پیگیری است و دیگر زمان برگشتن به عقب نیست.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: «خوشبختانه در حوزه آموزش پزشکی برنامهریزی دقیقی در تربیت نیروی انسانی انجام شده است تا بر مبنای نیاز کشور نیرو تربیت شود و با وجود برخی چالشها، فارغالتحصیلان حوزه علوم پزشکی کمتر برای ورود به بازار کار مشکل دارند.»
او ادامه داد: «فارغالتحصیلان علوم پزشکی چون در عرصههای بالینی تربیت میشوند از ابتدا برای ورود به محیطهای بالینی آموزش میبینند و با چالش کمتری مواجه هستند و به سرعت میتوانند وارد بازار کار شوند. آموزشهای حرفهای مهارتی برای اینکه افراد بتوانند وارد عرصه کار شوند، سالها در حوزه پزشکی اجرا میشود.»
لاریجانی درباره تعداد محدود دانشجویان وزارت بهداشت گفت: «برخی محاسباتی انجام میدهند و با درنظر گرفتن تعداد دانشجویان حضوری، غیرحضوری، پیامنور و ... میگویند درصد کمی از دانشجویان کشور در حوزه پزشکی مشغول به تحصیل یا فارغالتحصیل هستند، اگر همین استنباط و محاسبات را هم در نظر بگیریم، 30 درصد تولیدات علمی کشور در حوزه علوم پزشکی تدوین میشود و این حوزه پیشرو در تولید علم در کشور است، این در حالی است که وزارت بهداشت درگیر آموزش پزشکی، پژوهش پزشکی و ارائه خدمات به صورت همزمان است. اینها نشاندهنده اثربخشی فعالیتهای آموزشی و پژوهشی وزارت بهداشت است.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: «افراد تصور میکنند در هیچ یک از کشورهای دنیا آموزش علوم پزشکی و نظام ارائه خدمات مانند کشور ما با هم ادغام نشده است. این تصور درستی نیست. کشورهای دیگر همین سیستم را دارند و این ادغام در سطح دانشگاههای پزشکی به شکلهای مختلف اجرا میشود. خیلی از دانشگاههای خوب دنیا این دیدگاه را دارند که اگر چه مسئولیت تامین سلامت مردم را داریم و در کنار آن حرکت در مرزهای دانش علوم پزشکی هم یکی از ماموریتها است و در عین حال باید نیروی انسانی این حوزه را نیز به گونهای تربیت کنیم که با عرصههای کار بالینی آشنا شوند. پس موضوع ادغام آموزش علوم پزشکی و نظام ارائه خدمات سلامت به اشکال متفاوتی در دنیا مطرح است.»
لاریجانی ادامه داد: «دانشجویانی که در حوزه علوم پزشکی کشور تربیت میشوند، باید از نزدیک با مشکلات بهداشتی و درمانی کشور آشنا شوند و این موضوع جز با آموزش این دانشجویان در عرصههای بهداشتی و بالینی و از طریق تلفیق آموزش در محیطهای بالینی میسر نیست.»
به گفته لاریجانی دانش آموختگان برخی از حوزههای غیر پزشکی ممکن است سالها طول بکشد که بتواند در شبکه بهداشت و درمان کشور جا بیافتند و کار کنند، چراکه آموزشهای لازم را ندیدهاند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره تاکید مقام معظم رهبری بر قوانین بالادستی در کسب مرجعیت علمی، گفت: «در شرایط فعلی باید از تصمیماتی که کشور را از این هدف دور میکند پرهیز کنیم. توسعه علوم سلامت کشور موضوعی است که مورد تاکید و حمایت مقام معظم رهبری است و ما باید به این هدف که در سیاستهای کلی نظام سلامت آمده متعهد باشیم.»
لاریجانی گفت: «تعداد زیادی بیمارستان آموزشی داریم که در عین حال به مردم نیز خدمات ارائه میدهند. اگر نظام ارائه خدمات و آموزش از هم جدا شود کشور را با مشکلات جدی روبهرو میکند.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به برنامهریزی آموزشی و پژوهشی برای حل مشکلات سلامت مردم افزود: «به عنوان مثال بیماریهای غیرواگیر یکی از مشکلات سلامت مردم است و پژوهشهای زیادی در این زمینه در حال برنامهریزی است و در آموزش علوم پزشکی نیز برای رفع این مشکلات برنامهریزی جدی صورت گرفته و در حال اجرا است. نمیتوان آموزش را از وزارت بهداشت منفک کرد.»
او ادامه داد: «حوزه علوم پزشکی پیچیده است و با کمک استادان و با بهرهبرداری از شبکه منسجم بهداشت و درمان کشور کارهای بسیار موثری در دست پیگیری است. اگر سطح دانش نیروهای علوم پزشکی کشورمان متناسب با نیازهای نظام سلامت ارتقا نیابد با چالشهای چشمگیری مواجه خواهیم شد.»
لاریجانی در پایان گفت: «چالشهایی هم وجود دارد و هیچ روش بدون چالشی در اجرای امور وجود ندارد ولی در برهه زمانی فعلی همه در کشور باید برای ارتقای نظام سلامت تلاش کنند و اشکالاتی که وجود دارد را برطرف نمایند، نه اینکه چالشهای بزرگتری را برای سلامت ایجاد کنند. جدایی آموزش علوم پزشکی از وزارت بهداشت به هیچ وجه سبب ارتقای نظام سلامت نمیشود بلکه سلامت کشور را نیز با مشکلات جدی روبهرو میکند.»
انتهای پیام/