دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
به بهانه اکران دو فیلم کودک؛

اکران دو فیلم برای سینمایی که سال‌هاست وجود ندارد

فیلم‌های سینمایی «قهرمانان کوچک» به کارگردانی حسین قناعت و «حقه‌باز دم دراز» ساخته علیرضا محمودزاده بعد از مدت‌ها همزمان با هم اکران شده‌اند تا شاید کودکان سهمی از اکران این روزهای سینما داشته‌باشند‌.
کد خبر : 221097

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، این روزها سینمای کودک را مثابه سینمایی می‌دانند که سال‌ها است وجود ندارد، سینمایی که فیلم‌هایی برای آن تولید نمی‌شود و اگر هم تولید شود آنقدر کم و موضوعات پیش‌پاافتاده و سطحی و نه چندان جذاب دارد که ترجیح هر کودکی این است که به جای تماشای آن‌ها خود را با تکنولوژی روز سرگرم کند.


*شیب نزولی در تولید فیلم کودک


هر چه که می‌گذرد این مقوله شیب نزولی را سریعتر طی می‌کند. دهه 60 اوج تولید فیلم‌های کودک چه در تلویزیون و چه در سینما بود فیلم‌هایی که به قدر کفایت قابل قبول بودند و خانواده‌ها با کمال میل با کودکان راهی سینما می‌شدند. رفته رفته نه تنها از تولیدات این سینما کم شد بلکه همان تعداد محدود هم خوراک مناسب و قابل دفاعی برای کودک نبود.


با گذشت زمان، با فیلم‌های عروسکی و موزیکالی رو به رو شدیم که به گمان تولیدکنندگان به دلیل موزیکال بودنشان در رده‌بندی فیلم کودک محسوب می‌شوند، فارغ از اینکه کسی نگفت و نپرسید ذائقه کودک هم مانند هر چیز دیگری تغییر کرده و مانند هر سن دیگری موضوعات روزی را دارد که دغدغه او هستند و طرح مناسب‌تری برای تولید فیلم به شمار می‌آیند. اما گویی سینماگران در همان دهه 60 متوقف شده‌اند و نه تنها قصد تغییر ندارند بلکه توقع دارند کودکان از فیلم‌های سطحی لذت ببرند.


*سینمای کودک، سینمای بدون حامی


موضوعاتی که با آن فیلم کودک ساخته می‌شود به دو دسته برای کودک و درباره کودک تقسیم می‌شوند که در همان دهه‌های 60 و تا اواسط دهه 70 فیلم‌های خوبی برای کودکان تولید شد، عباس کیارستمی، مرضیه برومند، مسعود کرامتی، محمدرضا هنرمند، ایرج طهماسب، وحید نیکخواه‌آزاد و ده‌ها فیلمساز دیگر جای سینمای کودک را در ایران باز و برای پایداری آن تلاش کردند؛ اما هیچ پایداری بدون حمایت دوام نخواهد آورد، همانطور که بعد از دهه 70 عدم حمایت از تولید و پخش فیلم‌های کودک تا حدی شدت گرفت که همین فیلمسازان نام برده نیز ترجیح دادند کار کودک کمتری تولید کنند تا سرمایه‌شان از دست نرود.


هر سال برای جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان تعدادی فیلم با محوریت کودک تولید می‌شوند که علاوه بر مورد قضاوت قرار گرفتن در آن جشنواره طی سال اکران می‌شوند، امسال نیز فیلم‌های تولید شده برای جشنواره کودک اصفهان با قرار گرفتن در لیست اکران به نوبت روی پرده خواهند رفت.


*فصل نامناسب اکران برای فیلم‌های کودک


حال در این بین که توقع می‌رفت همین فیلم‌های اندک کودک در فصل تعطیلی مدارس اکران شوند اما در سه ماه تابستان خبری از آن‌ها نبود و با شروع مدارس، مسئولان به این فکر افتادند که باید فیلم‌های کودک را نیز اکران کنند. در همین راستا دو فیلم سینمایی «قهرمانان کوچک» به کارگردانی حسین قناعت و «حقه‌باز دم دراز» ساخته علیرضا محمودزاده تقریبا از دو هفته گذشته اکران عمومی خود را آغاز کردند.


*«حقه‌باز دم دراز»/ علیرضا محمودزاده


فیلم سینمایی «حقه‌باز دم دراز» ساخته علیرضا محمودزاده و با بازی سحر ولدبیگی، احمدرضا اسعدی، مریم شاه ولی، محمد مایلی، مجید مختارپور، ترنم کرمانیان و پارسیا شکوری است.


این فیلم در جشنواره بیست و نهم کودک و نوجوان اصفهان رونمایی شد و مورد استقبال کودکان نیز قرار گرفت. «قهرمانان کوچک» درباره عروسک‌های عمو پیرداد است که از خانه می‌گریزند و مشکلاتی را به وجود می‌آورند.


سینماهایی از جمله «کوروش»، «آزادی»، «مگامال»، «ماندانا»، «سروش»، «راگا»، «شکوفه»، «تیراژه» و «سمرقند» از 19 مهر ماه این فیلم را اکران کرده‌اند.


*«قهرمانان کوچک»/ حسین قناعت


همچنین فیلم سینمایی «قهرمانان کوچک» به کارگردانی حسین قناعت و با بازی برزو ارجمند، بیژن بنفشه خواه، بهنوش بختیاری، آناهیتا همتی، ارژنگ امیرفضلی، نادر سلیمانی، شهرام قائدی، عباس محبوب، یوسف کرمی (قهرمان المپیک در نقش خودش)، افشین سنگ چاپ، ابراهیم شفیعی، فرهاد بشارتی، مینا سلیمانی، مرتضی رستمی، فرزاد حاتمیان و بازیگران خردسال این فیلم سینمایی یاس نوروزی، پارسیا شکوری فر، عرفان برزین، کامیار محمدی، امیرکیان عبدی و ایمان امیری است.


«قهرمانان کوچک» داستان چهار کودک و نوجوان هفت تا یازده ساله تکواندوکار است که پدرانشان، کارگران یک کارخانه تولید لوازم التحریر در شُرُفِ تعطیلی هستند، برای جلوگیری از بی‌کاری پدرانشان و گیر انداختن قاچاقچیان این کالا، که در واقع عاملین اصلی این تعطیلی هستند،به تعقیب آنها می‌پردازند، ماجراهایی شاد، اکشن و سرگرم کننده را رقم می زنند و ...


این فیلم از 12 مهر ماه در سینماهایی چون «کوروش»، «آزادی»، «مگامال»، «ملت»، «چارسو»، «زندگی»، «اریکه ایرانیان» اکران خود را آغاز کرده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته