اتاقهای مشترک بازرگانی، موتور محرک اتاق ایران هستند
به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، پدرام سلطانی، نایبرئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تصریح کرد: اتاق ایران میتواند با کمک اتاق های مشترک، فرصتهای تجاری را شناسایی کرده و روابط ایران را با کشورهای مختلف بهویژه کشورهای همسایه تقویت کند.
به اعتقاد وی کشورهای همسایه ظرفیتهای خوبی برای همکاریهای اقتصادی با ایران دارند اما متأسفانه تاکنون به آنها بیتوجهی شده است. شاید در جلسات مختلف از ما بپرسند که برنامه بخش خصوصی برای گسترش مناسبات با کشورهای آمریکای جنوبی یا افریقا چیست؟ در پاسخ به این پرسش همیشه میگویم چرا باید کشورهای همسایه خود را که با آنها اشتراکات فرهنگی و اجتماعی بیشتری داریم و به ما از نظر جغرافیایی نزدیکتر هستند رها کنیم و به کشورهایی فکر کنیم که با این بعد مسافت احتمال توسعه روابط ما با آنها کمتر است؟ هنر این است که ابتدا همسایگان خود را که خوشبختانه ظرفیتهای خوبی برای همکاریهای اقتصادی دارند، در نظر گرفته و سپس به دنبال سایر کشورهای دارای مزیت برای ایران برویم.
نایبرئیس اتاق ایران در ادامه به ورود ایران به اتحادیه اوراسیا که بهزودی اتفاق خواهد افتاد اشاره کرد و گفت: این رویداد میتواند فصل جدیدی از روابط را بین ایران و سایر اعضای اتحادیه شکل دهد. البته در توافقات اولیه تا حدی محافظهکارانه عمل شده و تنها 110 تا 120 قلم کالا مدنظر قرار گرفته که اتاق مشترک ایران و ارمنستان میتواند شرایط گسترش مناسبات ایران در این منطقه را با اصلاح توافق انجام شده و افزایش تعداد اقلام کالایی، مهیا کند.
سلطانی ادامه داد: توجه داشته باشید که روابط سیاسی خوب بین ایران و ارمنستان نیز نقطه قوتی است که میتواند به رشد و تقویت مناسبات اقتصادی کمک کند. این حمایت سیاسی بسیار ارزشمند است.
وی در خاتمه اتاقهای مشترک را موتور محرک اتاق ایران دانست و تصریح کرد: اتاق ایران تنها وظیفه سیاستگذاری و نظارت را برعهده دارد، بدین ترتیب در امور بینالمللی این اتاقهای مشترک هستند که باید کنشگرانه وارد میدان شوند و به عمیقتر و باکیفیتتر شدن روابط بینالمللی اقتصادی کمک کنند.
انتهای پیام/