دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مهر 1396 - 16:07
رئیس گروه تفکر و آداب و مهارت‌های زندگی دفتر تالیف کتب درسی:

دانش آموزان روزی 124 دقیقه ماهواره و تلویزیون تماشا می‌کنند

رئیس گروه تفکر، آداب و مهارت‌های زندگی دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش گفت: نتایج بررسی‌ها روی تعداد محدودی دانش آموز پایه نهمی نشان می‌دهد آنها روزانه 124 دقیقه ماهواره و تلویزیون تماشا می‌کنند، در حالیکه آنها فقط 71 دقیقه در روز به مطالعه کتاب‌های غیردرسی می‌پردازند.
کد خبر : 220655

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، میترا دانشور، رئیس گروه تفکر و آداب و مهارت‌های زندگی دفتر تالیف کتاب‌های درسی امروز در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه نظرسنجی از دانش آموزان، والدین و معلمان درباره کتاب‌های جدیدالتالیف، گفت: درس تفکر و پژوهش در پایه ششم و درس تفکر و سبک زندگی در پایه‌های هفتم و هشتم و تفکر و سواد رسانه‌ای در پایه دهم و یازدهم به موضوع آداب و مهارت‌های زندگی و سواد رسانه‌ای می‌پردازند. دو راهنما در این حوزه‌ها داریم که یکی تربیت و یادگیری تفکر و حکمت و دیگری راهنمای حوزه آداب و مهارت‌های زندگی است؛ یعنی چطور این مطالب در کتب پیگیری می‌شود و باید به عنوان فراحوزه علاوه بر این کتاب‌ها در سایر کتب درسی نیز مورد توجه قرار گیرد.


دانشور با بیان اینکه دروس عامل و دروس حامل داریم و همه کتاب‌ها حامل درس آداب و زندگی خواهند بود، افزود: به طور معمول در برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود ابتدا تحلیل اسناد بالادستی صورت می‌گیرد؛ در ادامه برنامه درسی مشابه در کشورهای دیگر بررسی شده و در سومین مرحله از افراد نیازسنجی شده و فراتحلیل نیازسنجی‌ها انجام می‌شود.


رئیس گروه تفکر و آداب و مهارت‌های زندگی دفتر تالیف کتب درسی در ادامه با توجه به تحقیقی که در بین دانش‌آموزان شده است، یادآور شد: درخصوص درس تفکر و سواد رسانه‌ای پژوهشی در بهمن و اسفند سال 94، در بین 386 دانش‌آموز پایه نهمی در 6 استان کشور از جمله تهران، شهرستان‌های استان تهران، البرز، اصفهان، هرمزگان و آذربایجان شرقی انجام شد.


وی افزود: خوداظهاری دانش‌آموزان نشان می‌دهد آنها بریا سرگرمی و تفریح 124 دقیقه و 75 صدم در روز تلویزیون و ماهواره تماشا می‌کنند، 97 دقیقه و 32 صدم در روز از تلفن همراه استفاده می‌کنند، 89 دقیقه و 18 صدم دقیقه در روز از اینترنت استفاده می‌کنند.


دانشور تصریح کرد: هم‌چنین نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد دانش آموزان 72 دقیقه و 95 صدم در روز فیلم و سینما تماشا می‌کنند، 71 دقیقه و 78 صدم کتب غیردرسی مطالعه می‌کنند و 71 دقیقه و 09 صدم موسیقی گوش می‌دهند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته