دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مهر 1396 - 09:06
سرپرست وزارت علوم تاکید کرد:

لزوم ارزیابی مجدد طرح بومی‌گزینی دانشجویان

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد دانشگاه باید راهکار حل مسائل جدی و اساسی کشور را ارائه دهد؛ اگر ما نتوانیم از دانشگاه راه‌حل بگیریم، پس چرا توقع داریم که دولت از دانشگاه حمایت کند. 
کد خبر : 220422

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط‌عمومی وزارت علوم، دکتر سید‌ضیاء هاشمی، در نشست با روسا، مدیران و مسئولان دانشگاه‌های استان آذربایجان غربی در دانشگاه ارومیه به برخی انتقادها از اجرای طرح بومی‌گزینی دانشجو در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط و نیازهای جدید کشور، طرح بومی‌گزینی نیازمند ارزیابی مجدد است، تا خدای ناکرده از مسیر عدالت دور نشویم.


هاشمی به نقش پیشرو دانشگاه‌ها در ارائه راه‌حل برای مسائل و مشکلات کشور اشاره کرد و افزود: از طرف دولت، از دانشگاهیان درخواست می‌کنم با مطالعه و نیاز‌سنجی دقیق و علمی، مشکلات، مسائل و چالش‌های اساسی و حساس را شناسایی و برای حل آن، راه‌حل‌های علمی، دقیق و کارگشا ارائه کنند.


او ادامه داد: دانشگاه باید راهکار حل مسائل جدی و اساسی کشور را ارائه دهد؛ اگر ما نتوانیم از دانشگاه راه‌حل بگیریم، پس چرا توقع داریم که دولت از دانشگاه حمایت کند. دانشگاه باید مبتنی بر شرایط و اقتضائات جدید، سرعت تحولات را درک کند، مسائل و چالش‌هایی همچون خشک‌شدن دریاچه ارومیه، ریزگردها، مسائل زیست‌محیطی، مسائل بین‌المللی، اقتصاد و مشکلات و آسیب‌های اجتماعی از جمله مسائل اصلی و جدی کشور است که همه دانشگاه‌ها و به ویژه دانشگاه ارومیه باید در این زمینه راه‌حل‌های علمی و کارگشا ارائه کنند.


سرپرست وزارت علوم همچنین ماموریت‌گرایی و ارتقای کیفیت را دغدغه جدی آموزش عالی کشور عنوان کرد و گفت: امروز دیگر کلنگ‌زنی و ساخت و سازهای بی‌مورد و فاقد مطالعه کارشناسانه، خبر خوبی برای ما نیست، چراکه دانشگاه‌های ما به اندازه کافی توسعه کمی پیدا کرده‌اند. اکنون باید تلاش کنیم تا از امکانات و تجهیزات موجود استفاده بهینه کنیم و بیت‌المال را متناسب با اولویت‌ها و اهداف، صرف ارتقای کیفیت در حوزه آموزش عالی کنیم.


هاشمی از رئیس و مسئولان دانشگاه‌های ارومیه خواست تا توسعه همکاری‌ها و تعاملات و ارتباطات علمی با کشورهای همسایه و فروش فناوری را به طور جدی دنبال کنند.


او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرهنگ، تاریخ و جغرافیای استان آذربایجان غربی، این استان را کانون همزیستی اقوام و مذاهب گوناگون توصیف کرد. سرپرست وزارت علوم به نقش مردم ارومیه اعم از ترک و کرد و دیگر اقوام ساکن در آن در دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: به سبب حس تعلق قوی مردم این خطه به ارزش‌ها و بنیان‌های ملی، مذهبی و فرهنگی، تمامی تهدیدات مختلف دشمن علیه این استان در برهه‌های مختلف، نقش بر آب شده و انشاءالله با توجه به همین خودآگاهی و هویت ریشه‌دار نیز تهدیدات و شیطنت‌های بدخواهان به نتیجه نخواهد رسید.


هاشمی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر پرهیز از هرگونه تبعیض قومی و مذهبی در کشور، گفت: این مهم به عنوان یک راهبرد و اولویت اصلی در دستور کار وزارت علوم قرار دارد و در همین راستا تلاش کرده‌ایم از متخصصان و فرهیختگان دانشگاهی اقوام و مذاهب مختلف کشور استفاده بیشتری کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته