دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مهر 1396 - 16:47
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

آسیب‌های اجتماعی 11 آبان در محضر رهبر انقلاب بررسی می‌شود/کشف 395 تن انواع مواد مخدر از ابتدای امسال

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از کشف 395 هزار و 184 کیلوگرم مواد مخدر در 6 ماهه نخست امسال در کشور خبر داد و گفت: این میزان در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته به طور میانگین 11 درصد رشد داشته‌است.
کد خبر : 220308

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از ستاد مبارزه با مواد مخدر،‌ پرویز افشار در دهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در مجموعه فرهنگی شقایق با اشاره به آمار کشفیات مواد مخدر طی شش ماه نخست امسال گفت: در این مدت و بر اساس گزارشات 5 دستگاه نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، سازمان بسیج، گمرک و سازمان زندان‌ها، 395 هزار و 184 کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نزدیک به 11 درصد رشد داشته است.


وی با بیان اینکه کشفیات موادمخدر توسط وزارت اطلاعات بیشترین رشد را بین سایر دستگاه‌های کاشف داشته است، افزود: کشفیات وزارت اطلاعات در این حوزه در مقایسه با سال گذشته بیش از 80 درصد رشد داشته است و کشفیات مواد مخدر توسط نیروی انتظامی نیز رشد 9 درصدی را نشان می‌دهد.


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: همچنین در این مدت مقادیر قابل توجهی قرص، آمپول و داروهای با مصرف چند گانه که در مواردی مصارف سوء نیز دارند، کشف شد و این کشفیات به نسبت 6 ماه نخست سال گذشته حدود 340 درصد رشد داشته و این در حالی است که کشف مواد پیش‌ساز نیز رشدی 235 درصدی را نشان می‌دهد.


افشار گفت: آمار عملیات‌های انجام گرفته در حوزه مقابله با مواد مخدر طی 6 ماه ابتدایی امسال 25 درصد کاهش داشته و این کاهش عملیات در مقابل افزایش کشفیات نشان از هدفمند شدن مبارزه با قاچاق مواد مخدر و ضربه زدن به باندهای اصلی قاچاق است، همچنین علاوه بر کاهش عملیات، تعداد باندهای متلاشی شده قاچاق مواد مخدر نیز کاهش 15 درصدی داشته است و این نشان می‌دهد باندهای بزرگ قاچاق، زیر ضربه نیروهای مقابله‌ای قرار گرفته‌اند.


وی در ادامه این نشست از کاهش 15 درصدی کارگاه‌های تولید شیشه و هروئین در کشور و همچنین کاهش 20 درصدی شهدای مبارزه با موادمخدر خبر داد و گفت: علی‌رغم کاهش این آمار، شاهد افزایش تعداد کشفیات اسلحه و مهمات از باندهای قاچاق مواد مخدر به میزان 18 درصد هستیم که این افزایش نشان دهنده ارتباط اساسی قاچاق موادمخدر با تروریسم و قاچاق اسلحه است.


این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در شش ماهه اول امسال نیز 12 هزار و 343 نفر معتاد متجاهر خیابانی ساماندهی شدند، همچنین 7 هزار و 984 نفر در مراکز اقامتی ماده 15 و 16 پذیرش شدند، این در حالی است که 577 نفر از افراد دستگیر شده هم تبعه خارجی بوده‌اند. 3 هزار و 900 نفر از این معتادان متجاهر نیز بعد از بررسی‌های لازم مشخص شد که معتاد متجاهر نبوده و دارای معضلات دیگری نظیر بیماری‌های مزمن روانی، کودکان کار، زنان کار و... هستند.


افشار افزود: مصادیقی از ارتباط باندهای بین‌المللی مواد مخدر با گروه‌های تروریستی وجود دارد، به طوری که در سه ماهه نخست امسال در شهرستان سرابان در شرق کشور، وزارت اطلاعات موفق شد یکی از این باندها را شناسایی و منهدم کند که در همین عملیات بیش از 300 کیلو تریاک کشف و تعداد زیادی سلاح‌های سبک و نیمه‌سنگین از آنها کشف شد، جالب توجه آن است که تمامی این سلاح‌ها آکبند بودند، به همین دلیل گزارشی در این خصوص تهیه و به مبادی بین‌المللی منعکس شد تا اطلاعاتی از این باندهای مواد مخدر با گروه‌های تروریستی ارائه شود.


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در سه ماهه اول سال 96 و چهار ماهه اول همین ایام، آمار معتادین فوت‌شده سوءمصرف مواد مخدر رشد قابل توجهی نداشته است، ضمن اینکه میزان مرگ و میر معتادین نسبت به سال قبل تغییر قابل ملاحظه‌ای ندارد، این در حالی است که آمار سال 95 نسبت به سال 94 حکایت از رشد 9 درصدی در این بخش است.


افشار افزود: در پنج ماهه اول سال 95 نسبت به سال 94، 37 درصد رشد در مداخلات پیشگیرانه داشته‌ که این روند قطعا در سال 96 بیشتر خواهد شد.


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در 15 استان کشور پیوست جامعه کارگر و تولید در حال اجراست و آیین‌نامه برخورد با کارگر معتاد هم به تأیید دستگاه‌های ذیربط رسیده و به زودی برای اجرا ابلاغ خواهد شد که در آن فرصت‌ها و تسهیلاتی برای درمان و ممانعت از اخراج کارگر معتاد درنظر گرفته شده است.


افشار یادآور شد: حدود 180 هزار نفر از اعضای خانواده در برنامه‌های آموزشی پیشگیری از اعتیاد در شش ماهه سال جاری شرکت کرده‌اند، ضمن اینکه در پنج ماهه اول امسال هم کارگاه‌های آموزشی بی‌شماری برگزار شده به طوری که 32 هزار نفر نیروی متخصص برخورد با آسیب‌های اجتماعی در این ایام آموزش دیده‌اند.


وی با بیان اینکه دو سال است که هفته‌ای به عنوان پیشگیری از اعتباد در مدارس تعیین شده که آموزش و پرورش از این هفته استقبال کرده است، گفت:‌ در 22 آبان این برنامه به مدت یک هفته و هر روز با یک شعار اجرایی خواهد شد.


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در شش ماهه اول سال جاری 6 هزار و 300 روحانی تحت پوشش برنامه ویژه آموزشی قرار گرفته‌اند که در بین آنها تعداد زیادی مداح هم بوده است، همچنین 3 هزار و 200 نفر هم از طریق فضای مجازی آموزش‌های لازم را کسب کرده‌اند.


افشار افزود: 160 نفر از پرسنل حراست‌ها و مدیران دانشگاه‌ فرهنگیان ودانشگاه آزاد، آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد را دیده‌اند، ضمن اینکه یک دوره آموزش ویدئوکنفرانس هم ویژه حراست‌های کشور هم برگزار شده است.


وی با بیان اینکه 122 دانشگاه در کشور اعم از دولتی و خصوصی توانسته‌اند کانون‌های پیشگیری از مواد مخدر را در مراکز خود تأسیس کنند، افزود: وزارت علوم قول داده تا پایان امسال در تمامی این دانشگاه‌ها، این کانون‌های پیشگیری از مواد مخدر را راه‌اندازی کند.


این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: با سازمان نظام وظیفه عمومی و نظام روانشناسی، کارویژه خوبی تعریف و تفاهم‌نامه جداگانه‌ای با آنها منعقد شده است تا در جامعه سربازان و همچنین فضای کنونی کشور، کارشناسان و مشاوران عضو سازمان نظام روانشناسی ورود کرده و با توجه به تجارب گرانبهای خود به جامعه مشاوره دهند.


راه‌اندازی 77 شلتر معتادان در کشور


افشار خاطرنشان کرد: تعداد مراکز DIC به 241 مرکز در کل کشور رسیده است، همچنین 331 تیم سیار هم برای دسترسی به معتادان خیابانی در کشور داریم، ضمن اینکه تعدادی از این تیم‌ها هم به متادون و اقلام ویژه آزمایش HIV و ارائه غذا و پانسمان زخم مجهز شده‌اند.


وی با بیان اینکه 77 مرکز سرپناه شبانه (شلتر) برای تأمین محل معتادین در کشور فعال هستند که در این زمینه رشد بسیار خوبی داشته‌ایم، اظهار داشت: در پنج ماهه سال جاری در زمینه اشتغال معتادین بهبودیافته، اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است به طوری که 4 هزار فرصت شغلی برای معتادین ایجاد شده که 700 شغل توسط اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر بوده و بقیه شغل‌ها توسط خیرین و مراکز مردمی ایجاد شده است.


افشار با بیان اینکه در سال 95 بیمه درمان معتادین 33 میلیارد تومان بوده که این رقم در سال 96 به 79 میلیارد تومان رسیده است، گفت: قرار نیست بیمه درمان اعتباد در کشور رایگان شود، بلکه گروه هایی که آسیب‌پذیری بیشتری داشته‌اند را تحت پوشش بیمه درمان معتادان قرار خواهیم داد.


وی تصریح کرد: 18 مرکز ماده 16 به صورت مستقیم در اختیار سازمان بهزیستی قرار گرفته که تمامی این اقدامات، ماحصل تلاش دو ساله ستاد مبارزه با مواد مخدر بوده است.


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: 77 مرکز شلتر در کل کشور داریم که تا پایان سال 96 باید 8 مرکز شلتر زنانه در کشور راه‌اندازی شود، اما تاکنون فقط 3 مرکز شلتر زنانه راه‌اندازی شده است، ضمن اینکه دو مرکز ویژه زنان باردار معتاد در کشور هم در حال حاضر داریم.


بررسی آسیب‌های اجتماعی در محضر رهبر انقلاب


افشار در خصوص جلسه آینده بررسی آسیب‌های اجتماعی در حضور مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، گفت: تاکنون چهار جلسه بررسی آسیب‌های اجتماعی در محضر رهبر انقلاب برگزار شده، هر چند که قرار بود جلسه پنجم در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شود، اما به دلیل تلاقی با انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا، این زمان لغو و به آینده موکول شد.


وی افزود: این جلسه قرار است 11 آبان برگزار شود، به همین دلیل گزارش مقدماتی اقدامات دستگاه‌ها به دفتر مقام معظم رهبری در روز پنج‌شنبه (دو روز آینده) تقدیم و کارشناسان ستاد مبارزه با مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی در این جلسه حضور خواهند داشت .


افشار تصریح کرد: تا رسیدن به مدینه فاضله و کاهش آسیب‌های اجتماعی و رفع آنها در جامعه فاصله داریم و کاهش 25 درصدی اعتیاد در جامعه با توجه به رشد جهانی آن سخت است، اما امیدواریم اجرایی شود.


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد گزارش شش ماهه ابتدایی امسال از اجرای طرح کرامت در دو شهرستان ملایر و فلاورجان گفت: 63 مصوبه در این دو شهرستان در حوزه‌های مختلف درمان، پیشگیری و عرضه در طرح کرامت تصویب شده است که همگی آنها به جز 5 مصوبه اجرایی شده است.


افشار در پاسخ به سؤالی در خصوص عودت معتادینی که HIV دارند و بازگشت آنها به جامعه، گفت: براساس دستورالعمل ساماندهی معتادان متجاهر، کسانی که عوارض جدی سلامت غیر از اعتیاد دارند، اهمیت کنترل آن آسیب مهم‌تر از اعتیاد است، ضمن اینکه معتادان دارای HIV و زخم‌بازها باید به مراکز وابسته به وزارت بهداشت ارجاع شده و پس از آن برای انجام مشاوره به مراکز علوم پزشکی دانشگاه‌ها فرستاده شوند.


وی درباره کشت شاهدانه یا حشیش در گلخانه‌های منازل گفت: محتمل است که نوعی از شاهدانه یا حشیش در گلخانه‌های منازل کشت شود، ولی در کشتزارها و مزارع این کار صورت نمی‌گیرد، ضمن اینکه سهم کشفیات حشیش و ماری‌جوانا در مبادی ورودی به کشور کم نبوده و نسبت به سال قبل افزایش داشته‌ایم هر چند که زیاد نبوده است، اما با این حال میزان واردات آن زیاد است و مردم باید شناخت کافی نسبت به این مواد مخدر داشته باشند.


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: متأسفانه از طریق پست خارج از کشور، بذرهای مواد مخدر در داخل پاکت‌های پست گذاشته شده و به داخل کشور فرستاده می‌شود، ضمن اینکه در فضای مجازی، اطلاع‌رسانی برای کشت آن انجام می‌شود.


افشار افزود: نگهداری معتادان متجاهر در کشور نسخه شفابخش راه‌حل بیماری اعتیاد نیست، بلکه عوامل مختلفی در نابودی اعتیاد وجود دارد، این در حالی است که در بهترین مراکز ترک اعتیاد و درمان آن در دنیا سهم موفقیت بین 40 تا 45 درصد است.


وی تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی در کف خیابان ایجاد شده و باید در کف اجتماع رفع شود، لذا باید با طرح‌های محله‌محور و کمک از ان‌جی‌اوها و همچنین مداخلات کاهش آسیب، این موضوع حل شود.


اختصاص دو مرکز ویژه برای زنان معتاد متجاهر


این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سؤالی درباره میزان تعداد زنان در بین معتادان متجاهر در کشور گفت: 10 درصد میزان تعداد معتادان کشور در سال 90 براساس شیوع‌شناسی زن بوده‌اند، هر چند که در سال 94 این میزان مقداری کاهش داشته است، اما در مجموع، تعداد زنان در بین معتادان متجاهر خیلی کمتر از آمار زنان در بین معتادین است.


افشار تأکید کرد: دو مرکز با ظرفیت 120 نفر ویژه زنان معتاد متجاهر در غرب تهران در نظر گرفته شده است.


وی افزود: 2 واحد درسی دانشگاهی در بین دروس اختیار دانشجویان طبق تفاهم با وزارت علوم قرار گرفته است که برخی دانشگاه‌ها برای آنکه این موضوع دروس مهم بوده، آن را جزو دروس اختیاری ـ اجباری درنظر گرفته‌اند و برخی دانشگاه‌ها الزامی برای آن قائل نشده‌اند.


افشار افزود: طرح جداگانه‌ای در مورد شیوع‌شناسی میزان کارمندان معتاد در کشور انجام نشده و کارمندان را در طرح عمومی شیوع‌شناسی دیده‌ایم.


میزان موفقیت مراکز ترک اعتیاد 10 تا 15 درصد است


سخنگوی ستاد گفت: میزان موفقیت مراکز درمانی با دوره‌های یک ماهه و یا برخی از دوره‌های سه ماهه بین 10 تا 15 درصد است، ضمن اینکه متأسفانه در برخی کمپ‌های غیرقانونی، اتفاقاتی رخ می‌دهد که منجر به هتک حیثیت روند درمان قانونی معتادین شده است، لذا مردم نباید به قول‌های شفاهی مدیران مراکز درمانی بسنده کرده و از آنها پروانه بهره‌برداری و پروانه صلاحیت حرفه‌ای که اعتبار داشته باشد را بخواهند.


افشار افزود: پایین آمدن سن اعتیاد در کشور را تأیید نمی‌کنم، هر چند که مصادیقی در این خصوص وجود دارد، اما براساس شیوع‌شناسی صورت‌گرفته، میانگین سن مصرف‌کنندگان مواد مخدر در کشور بین 21 تا 23 سال است.


وی گفت: در ایران 400 هزار معتاد تحت پوشش متادون‌درمانی قرار دارند که متأسفانه بخشی از این متادون ها از چرخه درمان خارج شده و در برخی مراکز سطح شهر به فروش می‌رسد.


وی همچنین گفت: صدا و سیما از دستگاه های عضو ستاد است و مشارکت آن در مبارزه با مواد مخدر قابل تقدیر است. گزارشی که شبکه خبر پخش کرد نگاه توهین آمیز نداشت اما چون بسیار فی البداهه و غیرمستقیم بود، نباید چهره معتادان نمایش داده می‌شد. اعتراضاتمان را به صورت علمی و مکتوب به مدیر شبکه خبر ارسال کردیم و امیدواریم که در برنامه های رسانه ملی مورد توجه قرار بگیرد . هر چند درباره ادبیات گزارشگر برنامه هم ابراز تاسف خودمان را اعلام کردیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته