نصب پارکومتر در معابر شهر تهران متوقف شد/ برگزاری مناقصه خرید 672 واگن برای متروی تهران
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن پورسیدآقایی در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه حوزه حملونقل یکی از اصلیترین مشکلات شهر تهران است، اظهار کرد: به تبع آن ترافیک و آلودگی هوا که در بخشی از سال مردم با آن سروکار دارند، از جمله مشکلات محسوب میشود و ما تلاش میکنیم تا امکانات شهرداری را به کار ببریم و این مشکلات را مرتفع کنیم.
وی با بیان اینکه در این حوزه در شرایط خوبی نیستیم، افزود: من تلاش میکنم تا 4 سال آینده شهر دیگری را به مردم تحویل دهم، اما باید کارهای زیادی انجام شود و این اراده در شهرداری تهران برای رفع حل مشکل ترافیک وجود دارد. البته نمیتوان قول داد که طی 4 سال شهر تهران را یک شهر نمونه کرد، اما باید از تجربیات سایر کشورها استفاده کرده و موانع ذهنی خود مبنیبر اینکه برای اداره یک شهر نیازی به تجربیات دیگران نداریم را برطرف کنیم.
بخش IT در حوزه حملونقل تهران باید پررنگ شود
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه بخش IT در حوزه حملونقل باید بسیار پررنگتر باشد، تصریح کرد: امروزه IT یکی از تجربیات موفق دنیاست که میتواند در بخش ترافیک و سوانح پاسخگو باشد. ما مسئول همه اتفاقاتی که در شهر میافتد هستیم و باید تلاش کنیم تا وضعیت ترافیکی تهران را که به دغدغه تبدیل شده، مرتفع کنیم.
گزارش عملکرد 2 هفته اول مهرماه در بحث ترافیک
پورسیدآقایی به تشریح عملکرد این معاونت در هفته اول مهرماه پرداخت و اظهار کرد: اگرچه قبل از شروع مهرماه ما فرصت کمی داشتیم، اما مجموع رویکردها را مثبت تلقی میکنم. از جمله این رویکردها میتوان به بحث شناور شدن ساعت کاری کارکنان و ممنوعیت تردد کامیونتها به محدوده زوج و فرد اشاره کرد.
وی با اشاره به افزایش دو درصدی ترددها در روز اول مهرماه نسبت به سال گذشته، اضافه کرد: در مجموع 21درصد از طول کیلومتری ترافیکی در شهر تهران کاهش پیدا کرده و این به دلیل همکاری مردم با شهرداری و پلیس بوده است.
به گفته پورسیدآقایی، طول ترافیک در روز اول مهرماه 23درصد کاهش داشته است و متوسط طول ترافیک در دو هفته 21 کیلومتر گزارش شده است.
وی با اشاره به ترافیک بعدازظهر در دو هفته اول مهرماه، عنوان کرد: در ایام عزاداری امامحسین(ع) به دلیل حضور دستهجات و البته تداخل با ساعت تعطیلی ادارهها، بعضا شاهد ترافیک بودیم و حجم ترافیک به اندازه صبحها کاهش پیدا نکرده بود. البته ترافیک آزاردهنده نبود، جز یک بعدازظهر که بارندگی با سفر یک مقام خارجی به کشور تقارن پیدا کرده بود.
اختصاص 3 خط سرویس برای مدارس
پورسیدآقایی با اشاره به اختصاص 3 خط سرویس به صورت آزمایشی در دو منطقه 4 و 8 برای مدارس، اضافه کرد: این طرح که به صورت آزمایشی اجرا شده نتایج بسیار مثبتی را به دنبال داشته و استفاده از سرویسها اوج گرفته است و روزانه 2500 دانشآموز را جابهجا میکند و ما به دنبال آن هستیم که با توجه به رضایتمندی 90درصدی استفادهکنندگان این مسیرهای اتوبوس مدارس را در سطح شهر گسترش دهیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در نظر داریم در این سه خط مدرسه برای دانشآموزان به اسم خودشان کارت ثبت کنیم، تصریح کرد: این کارت شامل 50درصد تخفیف میشود و زمانی که یک دانشآموز کارت بزند، در آن واحد به مدرسه و والدینش اعلام میشود که سوار اتوبوس شده و این یک امنیت اجتماعی را به وجود میآورد. در نظر داریم حداکثر تا آبانماه این سرویس را به سیستمها اضافه کنیم.
افزایش 8درصدی جابهجایی به وسیله مترو
وی با بیان اینکه در دو هفته اول مهرماه شاهد افزایش 8درصدی جابهجایی مسافر به وسیله مترو بودهایم، در حالی که نتوانستیم این ناوگان را افزایش دهیم، گفت: توسعه مترو جزو اولویتهای کاری ما محسوب میشود، اما توسعه ناوگان باید جلوتر از توسعه خطوط در دستور کار ما قرار گیرد. ما هماکنون در بسیاری از خطوط شاهد کمبود ناوگان هستیم و در خطوط پرتردد یک و 4 که تقاضای سفر زیاد است، سرفاصلههای مناسبی نداریم و سرفاصلهها 5 دقیقه زمان میبرند که باید آن را به 3 دقیقه کاهش دهیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: خطوط جدیدی که مورد بهرهبرداری قرار گرفتهاند، باید در اولویت توسعه ناوگان باشند. خط 3 هنوز پایانهاش راهاندازی نشده است. تامین ایمنی و افزایش امنیت باید موردتوجه قرار گیرد. انتظار ما نباید افزایش تعداد ایستگاهها باشد، بلکه باید برای افزایش تعداد مسافرها تلاش کنیم. در حالی که خطوط مترو با کمبود ناوگان و پله برقی و تجهیزاتی از این دست مواجه هستند؛ ما نباید تنها به توسعه توجه کنیم.
وی با بیان اینکه فرض کنید خط 6 مترو از لحاظ فیزیکی راهاندازی میشود، اما ما مجبور میشویم یک ناوگان را از خط یک به خط 6 ببریم، گفت: اینکه آمار بدهیم خطوط را زیاد کردیم بیفایده است. اگر من هم گفتم قبول نکنید. باید بپرسید چه تعداد افزایش جابهجایی مسافر داشتهایم.
پیشنهاد ساعت کاری شناور در کل طول سال به دولت
پورسیدآقایی با بیان اینکه در نظر داریم به دولت پیشنهاد دهیم تا در کل طول سال ساعت اداری شناور باشد، اضافه کرد: این موضوع باید بررسی شود و ما باید مستندات مناسبی را به دولت ارائه دهیم. البته من اخیرا نامهای را به شهردار تهران زدم و خواستم تا این موضوع ابتدا از شهرداری تهران اتفاق بیفتد و این پویش را از خودمان شروع کنیم.
هزینه پل صدر باید صرف توسعه مترو میشد
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه از این پس تمام پروژههای عمرانی در سطح شهر توسط این معاونت مورد بررسی و اولویت قرار میگیرد، با اشاره به وضعیت پل صدر گفت: میزان هزینهای که برای پل صدر پرداخت شده است میتوانست خرج راهاندازی و تکمیل خطوط مترو شود که اثر ترافیکی بهتری داشت و یک شبکه حملونقل عمومی به راه میافتاد؛ در حالی که در تهران هنوز تعمیرگاه مترو نداریم، هزینه هزار میلیاردی برای ساخت چنین پروژههایی در دستور کار نیست.
مناقصه قبلی پارکومتر باطل شد
پورسیدآقایی با اشاره به راهاندازی نرمافزارهای پارکیاب تصریح کرد: باید از سیستم الکترونیکی برای پارک در خیابانها استفاده کنیم و مردم از طریق سیستم IT از جاهای پارک مطلع شوند. در گذشته یکسری پارکومتر در تهران نصب شده بود که مجددا برای توسعه 15هزار تایی این پارکومترها قرار بود مناقصهای برگزار شود که البته من دستور به لغو این مناقصه دادم و قرار است به جای این پارکومتر نرمافزار اپلیکیشنی طراحی شود که به وسیله آن افراد بتوانند جای پارک پیدا کنند و هزینهاش را بپردازند و احتمالا تا آخر سال این موضوع عملیاتی خواهد شد.
برگزاری مناقصه 672 واگن برای متروی تهران
پورسیدآقایی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنیبر اینکه دولت چه زمانی قرار است به تعهد تامین هزار واگن برای متروی پایتخت عمل کند، توضیح داد: وزارت کشور از طرف دولت مناقصهای را برای خرید 672 واگن برگزار کرده است تا برندهای انتخاب شود و واگنها تامین شوند. البته تولید این واگنها 2 سال زمان میبرد و نباید فکر کنیم که هفته آینده واگن به دست ما میرسد، اما دولت برای تامین این هزار واگن ردیف بودجه مشخصی را کنار گذاشته است.
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا مبنیبر اینکه فاینانس یکمیلیارد دلاری چین آیا به نتیجه رسیده است یا خیر، گفت: فاینانس چینی به نتیجه نرسید، البته قبلا فاینانسی برای احداث خط 6 و 7 در نظر گرفته شده بود اما چون خطوط 6 و 7 با بودجه شهرداری ساخته شدهاند، از آن فاینانس میتوان برای تجهیزات مترو استفاده کرد.
کمبود 2 هزار واگن مترو
پورسیدآقایی با بیان اینکه جزو اولویتهای جدی معاونت حملونقل ترافیک تامین مالی موردنظر است تا بتوان کسر ناوگان در پایتخت را جبران کرد، افزود: هماکنون 2هزار واگن مترو کمبود داریم و 3هزار دستگاه اتوبوس در تهران فرسوده است که باید در اسرع وقت اتوبوسهای جدید به جای آن آورده شود. همچنین برای ورود تاکسیهای جدید هیبریدی باید از روشهای تامین مالی فاینانس و کمکهای داخلی و صندوق توسعه استفاده کنیم.
بررسی ایمنی خط 7 مترو
وی درباره بررسی ایمنی خط 7 مترو توضیح داد: این موضوع قبلا از سوی وزارت کشور اعلام شده و نیاز به یک کارشناسی مشخص دارد، به همین منظور هیات کارشناسی را تعیین کردیم تا کار دقیقی را انجام دهند و نتیجه آن را تا دو هفته آینده اعلام کنند.
به گفته پورسیدآقایی، باید از این خط بازدید صورت گیرد و اگر اثبات شود که خط ناایمن است، آن را تعطیل کنند یا اگر لازم باشد ایمنسازی صورت گیرد و اگر ایمن بودن آن ثابت شود، دلایل به صورت کامل به اطلاع مردم برسد.
وجود 20 شبکه حملونقل اینترنتی در پایتخت
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به ظهور و حضور تاکسیهای اینترنتی در سطح پایتخت، توضیح داد: تاکسی اینترنتی یکی از تکنولوژیهای روز دنیاست و ما نباید خلاف آب شنا کنیم، بلکه باید از این تکنولوژیها استفاده کنیم. توسعه سیستم تاکسی ترافیکی میتواند در کاهش ترافیک موثر باشد. در گذشته آژانسها یک مسیر را با یک مسافر میرفتند و در مسیر بازگشت در حالی که خودرویشان خالی بود، باعث افزایش ترافیک میشدند.
وی با بیان اینکه توسعه تاکسیهای اینترنتی آثار خوبی دارد، اضافه کرد: ما باید تاکسیهای خودمان را نیز به این سیستم مجهز کنیم، اما نباید اینگونه باشد که هرچند وقت یکبار یک سیستم تاکسی اینترنتی جدید افتتاح شود. بدون آنکه روی آن هیچ نظارتی وجود داشته باشد. هماکنون 20 شبکه تاکسی اینترنتی مسافری فعال شده که هیچکس به آنها مجوز نداده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: به همین منظور در تلاش هستیم تا آییننامهای را با نظرخواهی از چند شرکت بزرگ اینترنتی در این رابطه تدوین و آن را به شورای عالی ترافیک ببریم.
تردد کمتر از 6 هزار تاکسی فرسوده در پایتخت
پورسیدآقایی با بیان اینکه نوسازی ناوگان حملونقل عمومی در اولویت شهرداری تهران است، اضافه کرد: از اول سال بیش از 2200 تاکسی جدید خریداری و نوسازی شده است و هماکنون فقط 524 پیکان قدیمی در سطح تهران تردد میکنند.
به گفته وی، در تهران در حالحاضر کمتر از 6هزار تاکسی فرسوده وجود دارد که باید جایگزین آنها خودروهای جدید شود، همچنین 6 هزار دستگاه اتوبوس و مینیبوس فرسوده نیز در سطح تهران تردد دارند که بیشتر مینیبوسها متعلق به شهرهای اطراف تهران هستند و بیشترین آلودگی را به سطح پایتخت میآورند که باید برای آنها تمهیداتی اندیشیده شود. به همین منظور معاونت حمل و نقل برای جلوگیری از این موضوع با پلیس در حال رایزنی است.
داستان طلب شهرداری تهران از دولت
وی در پاسخ به سوالی مبنیبر اینکه شهردار اخیرا اعلام کرده که موضوع طلب شهرداری از دولت مورد بحث است، توضیح داد: باید ببینیم رویکردمان نسبت به این موضوع چیست. طلبها حسابداری است یا گفتاری؟ پولهایی در سالهای گذشته در بودجه مصوب شده که دولت نتوانسته آن را تا پایان هر سال به شهرداری بپردازد. این بدهی تلقی نمیشود، زیرا دولت در بسیاری از موارد بودجهای را تخصیص میدهد، اما به دلایل مسائل مختلف در پایان سال با کمبود بودجه مواجه میشود و نمیتواند بودجههای تخصیص یافته را به دستگاهها بپردازد و کسی هم ادعا نمیکند که دولت به آنها بدهکار است.
پورسیدآقایی اضافه کرد: البته شب گذشته جلسهای را با آقای نوبخت در خصوص بودجه امسال شهرداری برگزار کردیم که قرار شد تمام بودجه امسال در حدی که دولت به همه دستگاهها میپردازد نیز به شهرداری پرداخت شود.
انتهای پیام/