دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1394 - 12:46

وام 80 میلیون تومانی مسکن برای 4 دهک نخست نیست!

مدیر علمی طرح جامع مسکن با بیان اینکه وام 80 میلیون تومانی مسکن برای اقشار متوسط رو به بالا است، گفت: اگر جامعه را به 10 دهک تقسیم کنیم، این وام برای دهک‌های پنجم تا هشتم مناسب است و 4 دهک نخست نمی‌توانند از این وام‌ها بهره‌ای ببرند.
کد خبر : 22028

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، یزدانی در نشستی مطبوعاتی با تاکید بر اینکه سهم زمین در ساخت و ساز در سال 84 حدود 45 درصد بوده است، افزود: این میزان در سال 91 به 56 درصد رسید و می‌توان گفت قیمت زمین در ایران در میان تمام کشورهای دنیا نمونه و بسیار بالاست.


وی با بیان اینکه بخشی از سوداگری‌های بازار مسکن مربوط به زمین است، ادامه داد: عملکرد مدیریت نظام شهری در کشور مناسب نیست، به طوری که در حال حاضر زمین بازی و استفاده از تغییرات زمین به پدیده‌ای عام تبدیل شده است.


یزدانی اضافه کرد: طرح جامع مسکن از چند ویژگی برخوردار است که یکی از آنها در معرض آسیب شناسی یافته‌ها است، به طوری که تمام برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌های طرح در سناریوهای مختلف طراحی شده‌اند.


مدیر علمی طرح جامع مسکن با بیان اینکه مطالعات طرح جامع مسکن در 4 مرحله صورت گرفته است، تاکید کرد: در مرحله نخست مشکلات و چشم‌اندازهای بخش مسکن در قالب یک سند چشم انداز کلان در سال گذشته به وزارت راه و شهرسازی ارائه شد و پس از آن مطالعات صورت گرفته به صورت تفصیلی مورد آسیب شناسی قرار گرفت.








یکی از هدفگذاری‌های طرح جامع مسکن تامین نیاز اقشار کم درآمد و میان درآمد به مسکن است که در قالب آن تحویل 600 هزار واحد مسکن حمایتی برنامه‌ریزی شده است

وی عنوان کرد: در مرحله سوم مطالعات طرح جامع مسکن اولویت بندی و سیاست‌ها و الزامات سیاست‌گذاری برنامه ریزی شد و در نهایت نیز برنامه نیازسنجی و تامین زمین در شهرهای کمتر از 25 هزار نفر جمعیت عملیاتی شد.


یزدانی با تاکید بر اینکه وظیفه دولت تامین حداقل سرپناه برای خانواده‌ها است، گفت: بخشی از خانوارها خود توانایی تامین مسکن را دارند، اما متاسفانه در 10 سال اخیر تعداد آنها کاهش یافته است.


وی افزود: بخشی دیگر از اقشار جامعه نیز نمی‌توانند بدون کمک دولت نیاز خود را پاسخ دهند که در این موارد دولت باید یارانه و زمین تدارک ببیند.


یزدانی ادامه داد: یکی از هدفگذاری‌های طرح جامع مسکن تامین نیاز اقشار کم درآمد و میان درآمد به مسکن است که در قالب آن تحویل 600 هزار واحد مسکن حمایتی برنامه‌ریزی شده است.


مدیر علمی طرح جامع مسکن اظهار کرد: در حال حاضر حدود 30 درصد خانوارها می‌توانند نیاز خود به مسکن را از طریق بازار آزاد تامین کنند که این میزان در سال 80 حدود 50 درصد خانوارها بود. البته اگر شرایط اقتصادی بهبود یابد، شاید همین 600 هزار واحد مسکن حمایتی نیز مورد نیاز نباشد، چرا که خانوارها می‌توانند با بهبود وضعیت درآمدی خود مسکن مورد نیازشان را تامین کنند.


وی خاطر نشان کرد: طرح جامع مسکن سالانه تامین حدود یک میلیون و 50 هزار واحد مسکونی را برنامه‌ریزی کرده است و دولت نیز مقررات پولی، بانکی و مالیاتی مرتبط با آن را تدوین می‌کند، اما در صورت لزوم می‌تواند در این بازار دخالت هم داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته