دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مهر 1396 - 15:02
وزیر امور خارجه سابق بریتانیا:

پاره‌کردن برجام آمریکا را غیرقابل اعتماد می‌کند

وزیر امور خارجه سابق بریتانیا گفت: اگر رئیس‌جمهوری آمریکا توافق هسته‌ای را پاره کند، سایر کشورها هرگز نمی‌توانند به آمریکا اعتماد کنند.
کد خبر : 220237

به گزرش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از پایگاه خبری العالم، ویلیام هیگ در یادداشتی که در روزنامه دیلی تلگراف منتشر شد، نوشت: «به نظر می‌رسد در روزهای آینده دونالد ترامپ پایبند نبودن ایران را به توافق هسته‌ای اعلام خواهد کرد. طبق این توافق، ایران پذیرفت که در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی، برنامه هسته‌ای اش را کاهش دهد.»


هیگ افزود: «ترامپ در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مخالفتش را با توافق هسته‌ای اعلام کرده و گفته بود که این توافق بدترین معاهده ممکن است. بسیاری از جمهوری‌خواهان نیز با این توافق مخالفت کرده و خواهان معاهده‌ای سخت‌گیرانه‌تر بوده‌اند. آن‌ها بر این باور بودند که انقضای توافق هسته‌ای در سال 2025 یک ضعف جدی به شمار می‌رود.»


وی ادامه داد: «توافق هسته‌ای مانند هر توافقی ضعف‌هایی دارد، اما از نقاط قوت بسیاری نیز برخوردار است. من به‌عنوان فردی که در مذاکرات هسته‌ای درگیر بوده است، شهادت می‌دهم که این توافق یکی از بهترین معاهدات ممکن در اوضاع کنونی به‌شمار می‌رود.»


وزیر امور خارجه سابق بریتانیا با تاکید بر اینکه دونالد ترامپ بایستی هر 90 روز پایبندی ایران به برجام را تایید کند، نوشت: «اما او می‌خواهد به لفاظی‌های دوره پیش از ریاست‌جمهوری‌اش وفادار باشد و اعلام کند که ایران به توافق هسته‌ای پایبند نبوده است، اما واقعیت تلخ برای ترامپ این است که ایران طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به این توافق پایبند بوده است.»


این سیاستمدار انگلیسی افزود: «اکنون شایع شده است که ترامپ در هفته جاری پایبندی ایران را به توافق هسته‌ای تائید نخواهد کرد و تصمیم‌گیری را در این رابطه به کنگره محول کند. اما این موضوع سبب خواهد شد تا توافق هسته‌ای به‌دلیل حمایت نکردن رئیس‌جمهوری آمریکا به‌سادگی از بین برود و پرونده آن دست نمایندگان کنگره که تلاش می‌کنند خشونت خود علیه ایران را به نمایش بگذارند، بیفتد.»


وی اضافه کرد که تصمیم ترامپ برای تایید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، هرچند پیامدهای سریعی را به‌دنبال نخواهد داشت، اما سبب می‌شود تا کلام آمریکا مورد اعتماد قرار نگیرد.


هیگ با تاکید بر پیامدهای درازمدت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، نوشت: «هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر در پیونگ‌یانگ، رهبر کره‌شمالی به این نتیجه خواهد رسید که ضمانت‌های واشنگتن ارزشی نخواهد داشت و آن‌ها به‌درستی از موشک‌های بالستیک برخوردار هستند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته