دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر راه وشهرسازی مطرح کرد:

ساختار سیاست‌گذاری جمعیتی در حال جابه‌جایی است

وزیر راه وشهرسازی گفت: در حوزه مسکن بازگشت به حوزه بازآفرینی شهری در دستور کار دولت است.
کد خبر : 220181

به گزارش گروه اقتصادی آنا از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی گفت: متاسفانه هنوز ما نسبت به این موضوع (تغییر و پذیرش تحولات در ساختار سکونتی شهری و جمعیتی ایران) تصور واحد و یکسانی نداریم لذا نداشتن تصویری از وضعیت موجود سبب شده انتظارات از بخش مسکن در حوزه‌های مختلف با تصمیمات اخذ شده فاصله داشته باشد.


عضو کابینه دولت تدبیرو امید گفت: به نظر من اصلی‌ترین بخش مسکن درک صحیح از وضعیت موجود است. همچنین آنچه برای من بسیار اهمیت دارد داشتن تصویری از وضعیت سکونتگاه‌های ایران است و اگر به تصویر واحد نرسیم به سیاست‌گذاری مورد اجماع دست نخواهیم یافت.


وی با اشاره به این مطلب که واژه‌هایی همچون مهاجرت روستاییان به شهرها، جمعیت روستایی، جمعیت شهری واژه‌هایی تکراری هستند که از آن‌ها بارها سخن گفته شده و همگی آن‌ها صحیح است گفت: بعد از شنیدن تمامی این واژه‌ها آنچه در ذهن نقش می‌بنند این است که این روند با شتاب در گذشته وجود داشته است اما واقعیت جامعه نشان دهنده تغییر ساختار سکونتی شهری و جمعیتی ایران است.


ساختار سیاست‌گذاری جمعیتی در حال جابه‌جایی است


وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: فارغ از اینکه بپسندیم یا نپسندیم فرآیند و روند مهاجرت به شدت کند شده است و در حوزه جمعیت شهری به یک ثبات و تعادل جمعیتی نسبی رسیده‌ایم. این آن پیام اصلی است که باید مورد پذیرش قرار گیرد که ساختار سیاست‌گذاری جمعیتی در حال جابه‌جایی است.


آخوندی افزود: اگر پیام را قبول کنیم باید تمام ساختار سیاستگذاری جا به جا شود. هنوز انتظارات سیاستگذاری این است که روند مهاجرت و روند تحول جمعیتی ادامه دارد در حالیکه چنین اتفاقی دیگر ادامه ندارد. فقط نسبت ها نیست اگر وارد قدرمطلق ها شویم آنها نسبت به نسبت ها بسیار بیشتر رشد کرده است.


این مقام مسئول گفت: جمعیت حدود ۳ میلیون نفری تهران در حال حاضر به ۸.۷ میلیون نفر رسیده است. تحولات جمعیتی سال ۹۰ تا ۹۵ در کلانشهرها نشان می‌دهد که چرا ما باید کل سیاست‌گذاری بخش مسکن را مورد تجدیدنظر قرار دهیم.


وی ادامه داد: از سال‌های ۸۹ تا ۹۱ برای ۷۶۰ هزار واحد مسکونی پروانه صادر کردیم که در پایتخت این میزان بی‌سابقه است. این در حالی است که جمعیت شهر تهران در سال ۸۹ تا ۹۱ در کل ۴۰۰ هزار نفر رشد کرد و این نشان می‌دهد که اگرچه تهران پایتخت است اما رشد جمعیتی دهه‌های ۶۰ و ۷۰ قابل تکرار در پایتخت نیست.


وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: هنم‌اکنون جمعیت ‌پذیری شهر تهران در حدود ۱۰.۵ میلیون نفر است و این شهر هم‌اکنون ۸.۷ میلیون نفر جمعیت دارد به همین دلیل بسیار مهم است که ما ببینیم که آیا می‌توانیم سیاست‌های گذشته را ادامه دهیم یا خیر.


وی تاکید کرد: تغیبر و تحولات ساختاری جمعیتی نشان می‌دهد سیاست‌گذاری‌های پیشین قابل ادامه نیست و ما ناچار به تجدید نظر در سیاست‌گذاری‌ها هستیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته