دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مهر 1396 - 13:44
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش:

دانش آموزان پس از فارغ‌التحصیلی باید دارای یک مهارت باشند

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با توجه به تاکید رئیس جمهوری مبنی بر آموزش یک مهارت به دانش آموزان، گفت: آموزش مهارت‌های فنی و سبک زندگی جزو اهداف وزارت آموزش وپرورش شده‌است.
کد خبر : 220145

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در مراسم رونمایی از طرح و کتاب ایران مهارت که در وزارت رفاه برگزار شد، بیان کرد: امروزه بحث آموزش آموزش مهارت به عنوان مطالبه ملی در بین مسئولان ارشد کشور مطرح شده است به گونه‌ای که مقام معظم رهبری مکرر در فرمابشات خود به این موضوع تاکید کرده‌اند.


وی با بیان اینکه رئیس جمهور نیز در برنامه ارائه شده به مجلس در بخش آموزش به این مساله تاکید داشته است، افزود: هم‌چنین رئیس جمهور در مراسم بازگشایی مدارس بر این مساله تاکید داشتند که دانش آموزان باید پس از اخذ دیلپم یک مهارت کسب کرده باشند.


زرافشان با بیان اینکه در حال حاضر 3 میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار در کشور داریم، گفت: شعار امسال «اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید» است و این امر بدون نیروی انسانی دارای مهارت محقق نمی‌شود پس باید به دانش آموزان مهارت بیاموزیم تا پس از فارغ التحصیلی بتوانند در زمینه علم و اقتصاد به کشور کمک کنند.


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: یکی از اهداف برنامه آموزش برای همه که از سال 2000 تا سال 2015 اجرا شد، آموزش مهارت به دانش آموزان بود تا هم مهارت زندگی و هم شغل را کسب کنند.


وی افزود: وقتی صحبت از مهارت می‌شود 2 بحث مورد توجه قرار می‌گیرد ابتدا مهارت‌های عمومی و پایه که منجر به بهبود زندگی افراد می‌شود و بحث دوم مهارت‌های فنی است که فرد را برای ورود به جامعه و اشتغال آماده می‌کند. وزارت آموزش و پرورش بر مبنای سند تحول برای تحقق آموزش مهارت‌های پایه دروسی را تحت عنوان «تفکر و سبک زندگی»، «تفکر و پژوهش» و ... را به دانش آموزان ارائه می‌دهد.


زرافشان یادآور شد: رویکرد جدید وزارتخانه، حوزه کار و فناوری در برنامه درس ملی تعریف شده و همه دانش آموزان مخاطب آن هستند و باید بر اساس آن شایستگی‌های ارتباطی، اطلاعاتی و فنی لازم را در این عرصه کسب کنند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: شایستگی یادگیری مادام العمر نیز در این حوزه گنجانده شده است و آموزش و پرورش ماتریسی از این شایستگی‌ها طراحی کرده است و درس کار و فناوری از دوره ابتدایی با رویکرد تلفیقی وارد برنامه‌های درسی شده و از کلاس ششم نیز به صورت رسمی تدریس می‌شود. در پودمان‌های این درس مباحث مختلفی آمده تا دانش آموزان را با ابعاد مختلف مشاغل آشنا کند.
وی با بیان اینکه در راستای عملیاتی کردن سیاست‌های سند تحول اقداماتی انجام شده است، عنوان کرد: تلاش می‌کنیم همه دانش آموزان را تحت پوشش آموزش‌های مهارتی ببریم. ما با همکاری بخش‌های مختلف اقداماتی انجام دادیم و بخش عمده فعالیت پایگاه‌های تابستانی را به سمت آموزش‌های مهارتی سوق داده‌ایم.


زرافشان با تاکید براینکه وزارت آموزش و پرورش به دنبال آن است تا دانش آموزان کارآفریت تربیت کند، یادآور شد: مهم‌تر از مهارت، شایستگی است که این هدف نیز در وزارتخانه دنبال می‌شود.


وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از دو میلیون دانش آموز متوسطه را تحت پوشش آموزش‌های کارآفرینی بردیم، تصریح کرد: تحول در وزارت آموزش و پرورش همیشه از مدرسه آغاز می‌شود و کلید این تحو «معلم است» اما باید گفت مدیران مراکز آموزشی نیز در تحقق این هدف و ایجاد تحرک در مدارس دارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته