دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مهر 1396 - 11:36
وزیر آموزش و پرورش:

دانش‌آموزان پس از اخذ دیپلم هیچ «مهارتی» ندارند

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: امروزه دانش آموزان پس از اخذ دیپلم هیچ مهارتی ندارند و این امر موجب شده مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری در فرمایشات خود بارها به موضوع آموزش مهارت به دانش آموزان تاکید داشته باشند.
کد خبر : 220111

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم رونمایی از طرح و کتاب ایران مهارت با بیان اینکه امید است در سال تحصیلی کنونی بتوانیم با اقدامات و فعالیت‌های پیش بینی شده سال پرثمری برای نظام جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم، گفت: وزارت آموزش و پرورش برای آموزش مهارت‌های لازم به دانش آموزان دست نیاز به سوی تمام کسانی که می‌توانند در این زمینه یاری کنند، دراز کرده است تا بتوانیم تا پایان سال تحصیلی در زمینه آموزش مهارت به دانش آموزان اقدامات مناسبی انجام دهیم.


وی افزود: خروجی‌های آموزش و پرورش عمومی یعنی دانش آموزان پس از گذراندن 12 سال تحصیل در برخی زمینه‌های مهارتی، همه شایستگی‌های لازم برای ورود به عرصه اجتماع و اشتغال را کسب نمی‌کنند. البته بعد از دوران انقلاب یعنی دهه 40 اینم امر در مدارس وجود داشت و تلاش‌های خوبی صورت گرفته بود اما متاسفانه به مرور زمان نتوانسیم انتظارات جامعه را برطرف کنیم.


وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه تمام مسئولان ارشد کشوری به درک مشترکی از ضرورت آموزش‌های مهارتی به دانش آموزان رسیده‌اند، یادآور شد: دانش آموزان باید با مهارت‌های زندگی از جمله احساس مسئولیت، حضور در جامعه و ...آشنا شوند.


بطحایی تصریح کرد: امروزه دانش آموزان پس از اخذ دیپلم هیچ مهارتی ندارند و این امر موجب شده مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری در فرمایشات خود بارها به موضوع آموزش مهارت به دانش آموزان تاکید داشته باشند.


وی با تاکید براینکه وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم اولویت خود را مهارت آموزی به دانش آموزان می‌داند، افزود: ما در تلاش هستیم مهارت‌های سبک زندگی، مهارت‌های پایه‌ای و آموزش‌های مهارتی منجر به اشتغال را به دانش آموزان بیاموزیم.


بطحایی ادامه داد: قصد داریم مهارت ‌ای منجر به اشتغال را با رویکرد دهه 70 و 80 یعنی کم کردن فاصله آموزش با بازار اشتغال و صنعت دنبال کنیم. فارغ التحصیلانی داریم که جذب بازار نمی‌شوند و این به معنای هدررفت منابع است.


وزیر آموزش و پرورش توسعه آموزش‌های مهارتی را از مهم‌ترین دلیل نظام آموزشی در دهه 70 و 80 دانست و گفت: متاسفانه سایه غول «کنکور» آموزش‌های مهارتی را از مسیر اصلی خارج کرد.
وی ادامه داد: توسعه آموزش‌های مهارتی را با سه برنامه دنبال خواهیم کرد که به عنوان یک مسیر میانبر عمل خواهد کرد و ما را سری‌عتر جلو خواهد برد. ما دولتی‌ها باید بستر مشارکت بخش غیردولتی را به‌ویژه در بخش آموزش‌های مهارتی فراهم کنیم تا تجربه گذشته را تکرار نکنیم. امیدواریم نرخ مشارکت بخش غیردولتی در این عرصه رشد کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته