دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در اتاق بازرگانی ایران:

دانشگاه‌های دولتی، خروجی برای نیروی کار ندارد/ برابر استارت‌آپ‌ها مقاومت نکنیم

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت:‌دانشگاه‌هایی در کشور وجود دارند که صددرصد منابع آنها از طریق دولت تامین می‌شود اما خروجی مناسبی را در راستای تامین نیاز بازار کار کشور ندارند.
کد خبر : 220037

به گزارش گروه اقتصادی آنا،‌ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در نشست صبحانه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه صنعت و دانشگاه باید با یکدیگر فعالیت داشته باشند، گفت: بحث‌های گوناگونی درباره چرایی عدم هماهنگی و فعالیت بین دانشگاه و صنعت وجود دارد و اینکه چرا ارتباطی بین آموزش و اقتصاد نیست؛ برای ارتباط بین این دو گروه حتما باید تفکر و راهکار صحیح و دقیقی در پیش گرفته شود چراکه حوزه اقتصاد، نیازمند طرح ایده‌های جدیدی است.


وی ادامه داد: در روزهای ابتدایی آغاز کار این معاونت، تلاش های فراوانی در فضای کسب و کار انجام شد تا مشکلی برای فعالین این حوزه پدید نیاید و فضای 2 در 2 را در فضای کسب و کار جدا سازی کردیم و گروه دانش‌بنیان را تشکیل دادیم، الان این فضا تبدیل به حدود 3 هزار و 200 شرکت شده که فروشی بالغ بر 40 هزار میلیارد تومان را از خود برجای گذاشته است و البته آمارهای این شرکت‌ها گویای آن است که هر سال نسبت سال گذشته فروش این شرکت‌ها تقریبا دو برابر می‌شود.


ستاری با اشاره به اینکه امروز فعالان اقتصادی جدیدی گام در مسیر رشد و توسعه اقتصاد گذاشته‌اند، افزود: این فعالان جدید، جوان‌هایی هستند که شرکت‌های آنها چندان بزرگ نیست و شاید وجود فیزیکی هم نداشته باشند بنابراین ایجاب می‌کند که نوع برخورد با چنین شرکت‌هایی با سیستم‌های سنتی متفاوت باشد و باید با دیدگاه جدیدی نسبت به فعالیت‌های آنها تصمبمات لازم را اخذ کرد.


وی با تأکید بر آنکه آموزش در بحث نیروی انسانی از جمله واجبات محیط های کسب و کار است، گفت: پایه اقتصاد دانش‌بنیان نیروی انسانی بوده و مهمترین نیاز این گروه، چیزی مهم‌تر از آموزش نیست.


معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه خروجی دانشگاه‌ها دردی از نیازهای بازار کار را درمان نمی‌کند، تصریح کرد: دانشگاه‌هایی در کشور وجود دارند که صدرصد تامین منابع آنها از طریق دولت صورت می گیرد اما خروجی مناسبی را در راستای تامین نیاز بازار کار کشور ندارند؛ باید دانشگاه‌هایی داشته باشیم که حدود 70 درصد بودجه خود را از بخش‌خصوصی و در قالب قراردادهایی در زمینه صنعت، تکنولوژی و استارت‌آپ‌ها بگیرند.


وی با انتقاد از برخی دانشگاه‌های موجود در کشور، افزود: دانشگاهی که توانایی تجهیز و تامین کوچه پشتی خود را ندارند چگونه می‌خواهد یک جامعه را تجهیز کند؛‌ آموزش چیزی نیست که به دوره دانش‌آموزی و دانشجویی خلاصه شود و تا زمان مرگ باید ادامه یابد و بستر این آموزش‌ها، شهرها است.


وی به اهمیت و ایجاد استارت‌آپ‌ها طی سال‌های گذشته نیز اشاره داشت و تاکید کرد: این استارت‌آپ‌ها هر روز زندگی ما را تغییر می‌دهند به طوری که آنهایی که در حوزه خدمات کار می‌کنند، سرویس‌های ارزانتر با دسترسی بالاتر ارائه می‌دهد و هزینه‌های ما را به شدت کاهش می‌دهند.


ستاری خاطرنشان کرد: یک نمونه آن در بحث تاکسی‌ها دیده شد که دولت واقعاً نمی‌توانست تغییر جدی در این زمینه به وجود آورد، ولی چند جوان این کار را کردند؛ در بقیه سرویس‌ها به راحتی می‌توان از این تکنولوژی‌های جدید استفاده کرد و حتی می‌توان تعداد پرونده‌های قضایی را که شاید 60 درصد آن مربوط به سازمان تعزیرات باشد به صفر رساند.


وی افزود: در حال حاضر مگردر حوزه فروش دیجیتال و اینترنت تعزیرات وجود دارد؟ برای استارت‌آپ‌های حوزه خدمات، نورم داریم به طوری که هفته‌ای 10 درصد رشد دارد و اگر زیر هفته‌ای 10 درصد باشد، متوجه می‌شویم در آن مشکلاتی به وجود آمده است.


معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری بیان داشت: سال گذشته یکی از این شرکت‌ها آغاز به کار کرد و هم‌اکنون یک شرکت 150 میلیون دلاری است و این همان رشدی است که در حال ایجاد است.


ستاری با اشاره به اینکه کارآفرینی باید در دستور کار آموزشی کشور قرار بگیرد و نباید استخدام در شرکت های دولتی را سقف آرزوها دانست، افزود: تنها راهکاری که امروز به فرزندانمان آموزش می‌دهیم، ورود به بحث‌های استخدامی شرکت‌ها و نهادهای دولتی است، اما باید به آنها گفته شود که استخدام دولتی ذوق و خلاقیت آنها را کور می‌کند.


ستاری اظهار داشت: در حوزه‌ تکنولوژی‌های جدید مثل نانو تکنولوژی اتفاقات خوبی در کشور ایجاد شده به طوری که سال گذشته فروش در حوزه شرکت‌های نانو به 900 میلیارد تومان رسید و 3 برابر شده بود.


وی بیان داشت: تعداد شرکت‌ها در حوزه نانوتکنولوژی در حال رشد است و ما شرکت‌هایی به زودی خواهیم داشت که شرکت‌های سنتی ما را به چالش می‌کشد و تکنولوژی‌هایی خواهیم داشت که بازیگران را عوض می‌کند.


ستاری اظهار داشت: ایده‌های جدید همه چیز را به هم می‌ریزد و ما می‌توانیم بازیگران جدیدی در حوزه‌هایی داشته باشیم که فکر می‌کنیم سالیان سال از تکنولوژی آنها عقب هستیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته