عکاسان هنری از عکاسی حرفهای با تلفنهای همراه گفتند
به گزارش گروه فرهنگی آنا به نقل از روابط عمومی جشنواره همراه تهران، مهدی آشنا عکاس سینما و تئاتر، افشین رازی کارگردان تئاتر که در زمینه فیلمبرداری و عکاسی نیز فعالیت دارد در کنار بابک برزویه عکاس سینما و تئاتر در گفتوگوهای جداگانه به ارزیابی وضعیت عکاسی با تلفن همراه پرداخته و گسترشاین شیوه عکاسی را وابسته به فعالیت شبکههای اجتماعی و برنامههای اشتراک عکس در جهان دانستند.
مهدی آشنا درباره توجه عکاسان حرفهای به دوربینهای تلفن همراه گفت: «میتوان عکاسی موبایل را به دوره قبل از برنامههایاینترنتی اشتراک عکس و بعد از آن تقسیم کرد. با آمدن برنامههایی مانند اینستاگرام عکاسی موبایل خیلی جدی شد. از این زمان به بعد کسانی که با موبایل عکاسی میکردند، صرفاً عکس یادگاری نمیگرفتند و عکسهای هنری با موبایل مرسوم شد.»
وی با اشاره به نقش سیستمهای جهتدهی به ذهن مردم در جهان، ساختناین برنامهها و شبکههای اجتماعی را مورد توجه قرار داده و تاکید کرد: «سیستمهای فرهنگی بهگونهای طراحی میشوند که مردم ناخودآگاه به سوی استفاده از ابزاری خاص سوق داده شوند.این سیستمها به تصاویر موبایلی نیاز داشتند و خیلی خوب هم روی آن کار کردهاند. امروزه کمپانیهای عکس معروف دنیا با حفظ حریم و کپی رایت عکاس، ازاینستاگرام عکس برمیدارند و کار میکنند.این فضا تبدیل به یک آرشیو غنی شده که میتوانند عکس ببینند و عکس بردارند.»
آشنا در ادامه نگاه جدی در جهان به عکسهای موبایلی را یکی از پیامدهای اشتراک عکس توسط موبایل واینترنت دانسته و افزود: «شخصاً در برخی از کشورهای دنیا نمایشگاههایی از عکسهای موبایلی میدیدم که با سازماندهی و نظم و شکلی که بهاین مجموعههای عکس میدادند آنها را به نمایش میگذاشتند.»
این عکاس سینما و تئاتر با تاکید براینکه امروزه اگر در صفحات عکاسان معروفایران چرخی بزنید عکسهای جدی با تلفن همراه میبینید گفت: «عکاسی با تلفن همراه برایم جدی است. وقتی در سفرهایم با دوربین حرفهای عکاسی میکنم حتماً عکسهایی را هم برای برنامههایی شبیه بهاینستاگرام و برای معرفی مکانی که در آن حضور دارم میگیرم.»
افشین رازی تصویربردار و عکاس، تنها ژانر قابل تفکیک عکاسی با موبایل را «ژانر خلاقیت» میداند و میافزاید: «از دید من تقسیمبندی عکس در دستههای متفاوتی مانند عکس اجتماعی، طبیعت، جنگ و ... حتی عکسهای سلفی تحت تأثیر ابزار عکاسی نیستند و تنها مشخصه قابل تفکیک برای عکسهای موبایلی "ژانر خلاقیت " است.»
وی توضیح میدهد: «تصور کنید که ابزاری در دست دارید با دوربینی بسیار کوچک ولی با لنز و عمق میدان قابل توجه که میتوانید به راحتی هر گوشه و کناری که با دوربینهای حرفهای امکان دسترسی به آن دشوار است را عکاسی کنید. زیر یک گل، درون یک کیس کامپیوتر و زوایایی غیرقابلتصور از جهان پیرامون به راحتی قابل عکاسی میشوند.»
رازی با اشاره بهاین نکته که شخصاً کمتر با موبایل عکس گرفته اما برنامهای جدی برای استفاده ازاین ابزار دارد گفت: «سلیقه و تکنیکهای عکاسی که بیشتر مورد استفاده قرار میدهم کمتر در اپلیکیشنهای موبایل وجود داشته اما با پیشرفتی که دراین زمینه شاهدم و توانایی که دراین ابزارمیبینم باعث میشود که دراینده برای استفاده از دوربین موبایلم برنامهریزی داشته باشم.»
بابک برزویه عکاس سینما که در زمینه عکاسی با موبایل فعال است میگوید: «اخیراً رسانه و نوع ارائه عکس تغییر کرده و با آمدن اپلیکیشنهای جدیدی که در گوشیها آمده، دنیا در حال نزدیکتر شدن است. دراین یک ساله گذشته تقریباً لپتاپها را کنار گذاشتهایم و داریم همه کارهایمان را با گوشیهای موبایلمان انجام میدهیم.»
وی با تاکید براینکه رسانه در همهجا حرف اول را میزند گفت: «از طریق اپلیکیشنهایی ماننداینستاگرام میتوانید پیامی را به مخاطبان خود برسانید هرچقدر که مخاطبان بیشتری داشته باشید بیشتر میتوانید مورد نقد و نظر نیز قرار بگیرید.»
برزویه که کار با دوربین موبایل را در کنار عکاسی حرفهای سینما برگزیده افزود: «یک زمانی خود من بیشتر به عنوان عکاس سینما مطرح بودم ولیاینستاگراماین امکان را داد که آثار دیگرم نیز بیشتر دیده شود. البته من در عکسهایم از متنهای ادبی نیز استفاده میکنم کهاین باعث میشود پیام واضحتر شود و درک بصری مخاطبان افزایش مییابد.»
وی برگزاری جشنوارههایی که روی عکسها و فیلمهای موبایلی تمرکز دارند را باعث تقویت نگاه هنری افراد دانسته و گفت: «انسان امروز خودش را با جریانات جدید همراه میکند و هر کاری که به ذهنش برسد انجام میدهد.»
انتهای پیام/