دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1394 - 11:31

زنگنه: تک‌نرخی شدن بنزین در راستای سیاست‌های برنامه پنجم توسعه است/ بنزین سهمیه‌ای موجود در کارت‌ها تا پایان شهریور معتبر است

وزیر نفت درباره تک‌نرخی شدن قیمت بنزین گفت: بر اساس قانون دولت مجاز است که تا پایان برنامه پنجم توسعه قیمت بنزین را تا 90 درصد فوب خلیج‌فارس تعیین کند که اقدام دولت در تک‌نرخی کردن قیمت بنزین در همین راستا و در بهینه‌سازی مصرف سوخت است.
کد خبر : 21989

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، نمایشگاه دستاوردهای شرکت مهندسی نفت و تأسیسات دریایی ایران با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و بیژن زنگنه، وزیر نفت صبح امروز در محل نمایشگاه‌های مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد.


زنگنه در حاشیه بازدید از این نمایشگاه با حضور در جمع خبرنگاران درباره پیشرفت‌های ایران در زمینه مهندسی نفت و تأسیسات دریایی گفت: در سال 76 و زمانی که بنده به وزارت نفت آمدم حتی یک سکوی ساده که چهارپایه زیرینی است که عرشه‌ها روی آن گذاشته می‌شود را نداشتیم و یک متر لوله‌گذاری دریایی هم نمی‌توانستیم انجام بدهیم.


نصب دستگاه‌های ثبت پیمایش بر روی کامیون‌ها برای جلوگیری از قاچاق سوخت


وی ادامه داد: در آن زمان شرکت صدرا بود که با توان ضعیفی در این بخش کار می‌کرد اما اکنون شرکت‌های خوبی در زمینه تأسیسات دریایی داریم که شرکت تأسیسات دریایی از همه پیشتازتر است و در حال حاضر چه از نظر سخت‌افزار و نرم‌افزاراین توانایی را دارند که با هم رقابت می‌کنند و این‌گونه نیست که تنها یک شرکت داشته باشیم و تنها به یک شرکت منحصر باشیم.








طبق قانون دولت موظف است که تا پایان برنامه پنجم توسعه که امسال در سال پایانی آن هستیم قیمت بنزین را به حدود 90 درصد فوب خلیج‌فارس برساند که تاکنون این اتفاق نیفتاده بود

وزیر نفت ادامه داد: متأسفانه شرکت صدرا به دلیل اجرای غلط خصوصی‌سازی تا حدود زیادی آسیب دید؛ اما ما شرکت‌های خوبی در زمینه فعالیت تأسیسات دریایی داریم که فعالیت می‌کنند و اکنون نه تنها ما تمام سکوهای نفتی خودمان را می‌سازیم بلکه عرشه‌های آن را هم می‌سازیم که فکر نمی‌کنم هیچ کشوری در منطقه بتواند در این زمینه با ایران رقابت کند.


وی خاطرنشان کرد: ما در سال گذشته به صورت همزمان سه سکوی فاز 12 و دو سکوی فازهای 15 و 16 و دو سکو در فازهای 17 و 18 راه‌اندازی کردیم که در تاریخ صنعت نفت ایران بی‌سابقه بوده است.


زنگنه ادامه داد: این اتفاق نه تنها در ایران بلکه در سطح جهانی نیز بی‌سابقه است که هفت سکو به صورت همزمان راه‌اندازی شود که امیدوارم بتوانیم از این ظرفیت داخلی به خوبی حمایت کنیم تا بتوانند کارهای‌شان را به خوبی انجام دهند و در موضوعی که مقام معظم رهبری و مجلس روی آن حساس هستند که موضوع میادین مشترک است بتوانیم سرمایه‌گذاری کنیم.


وزیر نفت همچنین در پاسخ به سؤالی درباره تک‌نرخی شدن بنزین گفت: طبق قانون دولت موظف است که تا پایان برنامه پنجم توسعه که امسال در سال پایانی آن هستیم قیمت بنزین را به حدود 90 درصد فوب خلیج‌فارس برساند که تاکنون این اتفاق نیفتاده بود.


وی ادامه داد: ما تاکنون جز برای تأمین درآمد برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها این افزایش قیمت را اعمال نکردیم؛ اما برای بهینه‌سازی مصرف سوخت نیاز داریم قیمت‌ها را متعادل کنیم.


زنگنه ادامه داد: امسال کاری که انجام دادیم این بود که تا جایی که می‌شود، سیاست تک‌نرخی را در مورد بنزین اعمال کنیم. ما در سال گذشته سه نرخ برای بنزین داشتیم که یک نرخ آن 400 تومان بود که بعدها تبدیل به دو لیتر به قیمت هر لیتر 700 تومان شد و یک نوع بنزین سهمیه‌ای به قیمت 700 تومان داشتیم و قیمت بنزین آزاد نیز هزار تومان بود که این موضوع باعث فساد در زمینه فروش سوخت می‌شد.


زنگنه با بیان اینکه «با تک‌نرخی شدن بنزین عملا بنزین سهمیه‌ای برداشته می‌شود»، گفت: سال گذشته متوسط قیمت بنزین 800 تومان بود و حدود 30 درصد از بنزین کشور با نرخ هزار تومان فروخته می‌شد که این موضوع فسادهای زیادی داشت و عده‌ای از این فضاهایی که ما با کارهایمان درست می‌کنیم سوءاستفاده می‌کنند و به خاطر این کار بسیاری از افراد و جایگاه‌داران به زندان افتادند.


زنگنه تصریح کرد: ما تا پایان سال گذشته 5 میلیون کارت سوخت خودرو را با حمایت ستاد سوخت کشور سوزاندیم و این کارت‌ها متعلق به خودروهایی بود که یا توقیف شده بودند یا صاحبان آنها تنها از کارت سوخت آن استفاده می‌کردند.


وزیر نفت خاطرنشان کرد: با تک‌نرخی شدن قیمت بنزین دولت افزایشی در قیمت CNG اعمال نکرد و مصرف CNG در این روزها بالا رفته است که ما فکر می‌کنیم با این کار حرص به مصرف بنزین کم می‌شود چراکه به نظر ما سهمیه بنزین باعث می‌شد که دارندگان بنزین سهمیه‌ای تلاش کنند تا بنزین‌شان را تا پایان ماه مصرف کنند تا از بین نرود.


وی خاطر‌نشان کرد: در زمینه گازوئیل هم این مشکل وجود داشت که برای مصارف صنعتی یک قیمت و برای مصارف حمل و نقل عمومی قیمت دیگری را در نظر گرفته بودیم که پیش از این آن را هم تک نرخی کردیم و قیمت 300 تومان را برای آن ثابت نگه داشتیم اما در این بخش گازوئیل سهمیه‌ای وجود دارد چراکه نمی‌توانیم سهمیه گازوئیل را برداریم.








برخی این موضوع را مطرح کرده‌اند که این سهمیه‌ها تا ماه آینده برداشته می‌شود اما من می‌گویم که اصلا چنین چیزی نیست و دولت به حرف خودش پایبند است و بنزین سهمیه‌ای موجود در کارت‌ها تا پایان شهریورماه جاری به قوت خود باقی است

وزیر نفت درباره اقدامات این وزارتخانه در زمینه جلوگیری از قاچاق سوخت گفت: برنامه‌ریزی در این وزارتخانه صورت گرفته است که سوخت اتومبیل‌ها بر اساس پیمایش خودرو تعیین شود و این کار شروع شده و تا اواسط امسال تکمیل می‌شود که روی کامیون‌ها و اتوبوس‌ها دستگاهی نصب شود که پیمایش آنها را اندازه بگیرد تا از قاچاق گازوئیل جلوگیری شود.


وزیر نفت با بیان اینکه «سهمیه 700 تومانی موجود در کارت‌های سوخت تا پایان شهریور معتبر است»، گفت: برخی این موضوع را مطرح کرده‌اند که این سهمیه‌ها تا ماه آینده برداشته می‌شود اما من می‌گویم که اصلا چنین چیزی نیست و دولت به حرف خودش پایبند است و بنزین سهمیه‌ای موجود در کارت‌ها تا پایان شهریورماه جاری به قوت خود باقی است.


زنگنه همچنین با اشاره به شایعه افزایش بنزین طی ماه‌های آینده گفت: این اظهارات از نظر حقوقی قابل تعقیب است و تشویش اذهان عمومی محسوب می‌شود چرا‌که دولت تصمیمات خود را درست و بر اساس قانون اتخاذ کرده است.


در افزایش قیمت سوخت از اجرای قانون عقب هستیم


وی تصریح کرد: ما در زمینه افزایش قیمت‌های سوخت از اجرای قانون عقب هستیم و در این زمینه تنها بنزین است که کمی به قیمت فوب خلیج‌فارس نزدیک شده است که آن هم هنوز فاصله دارد.


وی ادامه داد: البته این موضوع را هم باید در نظر گرفت که ما هیچ افزایش قیمتی در CNG اعمال نکردیم و حتی در پایان سال نیز مقداری قیمت آن را کاهش دادیم و امتیازاتی برای جایگاه‌داران در نظر گرفتیم.


وزیر نفت همچنین درباره اقدامات این وزارتخانه در زمینه افزایش صادرات نفت گفت: ما تلاش خود را در این زمینه انجام دادیم و در یک سال و نیم گذشته صادرات نفت ما افزایش پیدا کرده است.


وی در پاسخ به این سؤال که «آیا طرف‌های غربی بر اساس توافق صورت گرفته در ژنو، درباره تسهیل فروش نفت ایران به تعهدات خودشان عمل کرده‌اند»، گفت: چیزی در مذاکرات ژنو برای تسهیل فروش نفت ایران نداشتیم که عمل شده باشد یا نشده باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته