دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1394 - 10:46
در جمع خبرنگاران

لاریجانی: مذاکرات به مرحله ریزه‌کاری رسیده و طرفین به دنبال سهم بیشتر هستند/ مذاکره‌کنندگان ما با حوصله و دقت می‌توانند از این مرحله عبور کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «اکنون زمان نگارش متن نهایی توافق ژنو است»، گفت: مذاکره‌کنندگان ما باید با صبر و دقت نظر این مرحله را عبور بدهند و تمام توافقاتی را که انجام شده است، در چارچوب اجزا متجلی کنند.
کد خبر : 21967

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، علی لاریجانی در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای شرکت مهندسی نفت و تأسیسات دریایی ایران که در محل نمایشگاه‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: این نمایشگاه از این نظر دیدنی است که نشان می‌دهد شرکت تأسیسات دریایی که با حضور مهندسان باتجربه تأسیس شده است از اهمیت خاصی برخوردار است که تقریبا توانسته‌اند در اکثر بخش‌های این صنعت تسلط پیدا کنند.


رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده در بازدید از پارس جنوبی از نزدیک شاهد توانمندی و قابلیت‌های بالای مهندسان ایرانی بودم.


وی با تأکید بر لزوم پیشرفت در صنعت تأسیسات دریایی اظهار کرد: با توجه به اینکه ما یک کشور نفتی و گازی هستیم همیشه باید در بخش سکوهای دریایی از نظر ساخت و نصب قدرتمند باشیم.


لاریجانی ادامه داد: این نمایشگاه به خوبی این توانمندی را نشان می‌دهد و سند افتخاری برای کشور است که با کمک شرکت‌های مختلف داخلی توانسته‌ایم به این تسلط دست یابیم.


رئیس مجلس در پاسخ به سؤالی درباره میزان تعهدات طرف غربی در زمینه اجرای توافقات نفتی پس از مذاکرات ژنو اظهار کرد: آنچه مهم است اینکه توافق ژنو پایه‌ای برای توافق اصلی است و یک توافق موقت است.


وی ادامه داد: ما یک گام کوچک برداشته‌ایم و آنها هم گامی برداشتند. اصل این بود که آنها جلوی اقدامات بعدی‌شان را بگیرند و در این زمینه مصوباتی داشتند و یک آزادی عمل برای پتروشیمی و نفت ایران در حد و حدودی مشخص کردند.


رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اصل موضوع مذاکرات به توافق نهایی بر‌می‌گردد که در این زمینه مذاکرات متعددی تاکنون صورت گرفته است و در یک اصولی افکار به هم نزدیک شده است اما اکنون زمان نگارش متن نهایی و ریزه‌کاری است و همیشه در ریزه‌کاری طرفین سعی می کنند بیشترین سهم را برای خودشان در نظر بگیرند.


لاریجانی با بیان مطلب اظهار کرد: مذاکره‌کنندگان ما باید با حوصله و دقت‌نظر این مرحله را عبور دهند و تمام آن توافقاتی که پیش از این انجام شده است را بتوانند در چارچوب اجزا متجلی کنند.


عضو شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد: تبعا اگر توافقی که در چارچوب مشخص شده از سوی نظام ایجاد شود برای این مرحله از کشور مفید می‌دانیم اما هنوز در بخش‌هایی اختلاف نظر وجود دارد که باید حل شود.


رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین درباره اقدامات مجلس در زمینه سرمایه‌گذاری ایران در میادین مشترک نفتی و گازی گفت: ما در قانون بودجه سال گذشته و امسال یک خیز بزرگی در این زمینه برداشتیم و چیزی حدود 100 میلیارد دلار به صورت فاینانس در این زمینه‌ها برای امکان سرمایه‌گذاری وزارت نفت فراهم کردیم و آقای زنگنه هم گفتند که از این ظرفیت به خوبی استفاده کردند.


لاریجانی ادامه داد: امیدواریم این حرکت ادامه پیدا کند چراکه این یک ساماندهی جدیدی است که بتوانیم از نیرو و توان داخلی برای این بخش‌ها استفاده کنیم.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب