دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مهر 1396 - 11:17
انتقاد تند پزشکیان از نظام آموزشی کشور:

خرج زیاد کشور برای تحقیقاتی که 90 درصد آن‌ خاک می‌خورد/ به دنبال به‌به و چه‌چه خارجی‌ها هستیم

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم توانایی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تاکید کرد دانشجویان و جوانان سال‌ها در دانشگاه درس تئوری می‌خوانند بیرون که آمدند نه می‌توانند حرف بزنند و نه بنویسند.
کد خبر : 219660

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر مسعود پزشکیان در مراسم بیست و پنجمین سالروز تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با انتقاد شدید از دانشگاهیان و مشکلات و گرفتاری‌های موجود در جامعه گفت:‌ اگر حرکت ما بر مبنای علم باشد می‌توانیم گرفتاری‌ها را تمام کنیم کسانی که می‌دانند و می‌توانند همان‌ها کسانی هستند که ما را از این گرفتاری‌ها بیرون می‌کشند.


نائب رئیس مجلس شورای اسلامی از عدم توانایی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی انتقاد کرد و گفت: مگر می‌شود جایی راه‌اندازی شود آدم درس بخواند و وقتی تمام شد بگویند کار نداریم. آنچه که ما تولید می‌کنیم باید بر اساس نیاز کشور باشد که مدت 20 سال آدم در دانشگاه درس تئوری می‌خواند بیرون که آمد نه می‌تواند حرف بزند و نه بنویسد. این همه مشکل در جامعه داریم و این همه آدم عالم و استاد هم داریم پس چرا مشکلات ما حل نمی‌شود.


پزشکیان با تاکید بر اینکه باید مهارت مبنای کار قرار گیرد، گفت:‌ علم خالی به درد نمی‌خورد یک عالمه پول خرج می‌کنیم برای تحقیقاتی که 90 درصد آنها خاک می‌خورد پس چرا تحقیق می‌کنیم؟ تحقیقی که مشکلی از جامعه حل نکند تحقیق نیست وگرنه ما این همه مقاله ISI و مقالات بین‌المللی بنویسیم که خارجی‌ها از آن استفاده کنند و به به و چه چه کنند این دردی از ما دوا نمی‌کند اساتید ما باید مشکلات‌مان را حل کنند.


او تناسب در بین آموزش و نیازهای جامعه را راهکاری برای برون رفت از این مشکلات دانست و گفت: تناسب در همه رشته‌ها و همه مهارت‌ها لازم است آموزش‌ها باید براساس نیازهای جامعه باشد اگر نگاه‌مان را به سمت استادان و عالمان دانشگاه برگردانیم تا برای مشکلات‌مان تحقیق کنند همه چیز درست می‌شود نه اینکه یک عده آدم شیک و کراواتی از دانشگاه بیرون بیایند حالا مدرک دکتری و فوق هم داشته باشد ولی نمی‌تواند حرف بزند.


این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد ما باید دانشگاهیان را درگیر کنیم. مهم‌ترین دانشگاه‌های خارجی هیچ وابستگی به دولت و بودجه دولتی ندارند دانشگاه‌ها باید درگیر تحقیقات شوند و دغدغه آنها جامعه باشد. براساس همین نیاز جامعه و صنعت نیز آدم‌هایی پرورش دهند که مدیریت بداند و نیز مدیریت حل مشکل؛ آرزو می‌کنم که دانشگاهیان به جامعه بیندیشند و مشکلات‌مان را حل کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته