دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1394 - 10:31

جنجال بر سر انتخاب سفیر جدید عربستان در عراق

انتخاب یکی از افسران نظامی ارتش عربستان به‌عنوان سفیر این کشور در عراق باعث جنجال در محافل مختلف در بغداد شد و بسیاری از مخالفان، وی را به داشتن پیشینه نظامی و ماموریت برای هدف قرار دادن روند سیاسی عراق متهم می‌کنند.
کد خبر : 21939

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، سایت «عربی 21» در گزارشی با بیان معرفی سفیر جدید عربستان در عراق نوشت: با وجود سکوت رسمی عراق در قبال سفیر جدید عربستان در این کشور، به نظر می‌آید که این انتخاب برای خیلی‌ها خوشایند نباشد. به‌اعتقاد مخالفان، وی فردی نظامی است و با ماموریت هدف قرار دادن روند سیاسی در عراق و ساماندهی آن مطابق نگرش سعودی به این کشور آمده است.


در این گزارش آمده است: بر اساس شواهد و قرائن، با انتخاب سفیر جدید سعودی در عراق، این کشور با دشواری‌های متعددی مواجه می‌شود زیرا این سفیر به‌وسیله رسانه‌های عراقی و ایرانی به انتشار تفکر تکفیری عربستان در منطقه به‌ویژه در سوریه و لبنان، ایفای نقش در اعزام انبوه تکفیری‌ها به سوریه، ایجاد گروه‌های تکفیری برای جنگ با دولت سوریه و نیز نقش‌آفرینی در تشکیل جبهه مخالف مقاومت و محور مقاومت در لبنان متهم است.


خبرگزاری رسمی عربستان سه‌شنبه گذشته از انتخاب «ثامر سهبان» به‌عنوان سفیر عربستان در عراق خبر داده بود.


این گزارش، موج مخالفت با سفیر جدید عربستان در عراق را ناشی از آن دانسته است که وی هیچ‌وقت در عرصه سیاسی و دیپلماتیک فعالیت نکرده، دارای پیشینه نظامی بوده است و صلاحیت تصدی این سمت را ندارد و باید به عنوان فرمانده نظامی وارد میدان نبرد شود نه به‌عنوان دیپلمات در سفارتخانه.


ائتلاف «شهروند» وابسته به مجلس اعلای اسلامی عراق به ریاست «عمار حکیم»، نخستین مخالف و معترض به تعیین «سبهان» است. «صلاح عرباوی» عضو این ائتلاف، گفت: سفیر جدید معرفی شده به‌وسیله عربستان سعودی، صلاحیت تصدی این سمت را ندارد.


وی با درخواست از وزارت امورخارجه عراق برای نپذیرفتن سفیر سعودی خاطرنشان کرد: وزارت امورخارجه عراق باید خواهان انتخاب فردی با صلاحیت برای تصدی این سمت شود.


«ثامر بن سبهان العلی الحمود سبهان» فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی علوم نظامی از دانشکده نظامی «ملک عبدالعزیز» است.


انتهای پیام/

برچسب ها: عراق
ارسال نظر
قالیشویی ادیب