دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مهر 1396 - 12:10

اسپانیا، کاتالونیا را به لغو خودمختاری تهدید کرد

همزمان با گردهمایی سپیدپوشان برای یکپارچگی اسپانیا و دعوت به گفتگو میان دولت مرکزی و مقام‌های دولت محلی کاتالونیا، امروز یکشنیه نخست وزیر اسپانیا کاتالونیا را به لغو خودمختاری تهدید کرد.
کد خبر : 219293

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از یورونیوز، ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا گزینه لغو خودمختاری کاتالونیا را ممکن دانست. این درحالیست که استان خودمختار کاتالونیا با پشتوانه نتیجه همه‌پرسی یکم اکتبر(9 مهر) تلاش دارد تا از کشور اسپانیا جدا شود. اصل ۱۵۵ قانون اساسی اسپانیا به دولت مرکزی امکان لغو خودمختاری کاتالونیا را می‌دهد.


گرچه ماریانو راخوی امکان بازپس گیری خودمختاری کاتالونیا را مردود ندانسته ولی چنین چیزی برای دولت دردسرساز خواهد بود. بی‌شک نمایندگان بدنه راست رادیکال پارلمان اسپانیا با نظر وی هم‌ساز هستند. با این‌حال سوسیالیست‌ها و حزب ملی‌گرای باسک که در دولت ائتلافی شرکت دارند گفته‌اند در صورت پیشنهاد این طرح از اکثریت ائتلاف پارلمانی خارج خواهند شد.


از سوی دیگر، جدایی‌طلبان نیز با چالشی دوگانه روبه‌رو هستند. از یک سوی دولت مرکزی همه‌پرسی را به‌رسمیت نمی‌شناسد. از سوی دیگر جدایی از اسپانیا، کاتالونیا را در وضعیتی برزخی در درون اتحادیه اروپا قرار می دهد


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته