دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1394 - 08:56

همگام با انتخابات پارلمانی ترکیه/اعلام نتایج غیر رسمی بخشی از آرا

کسب 8 درصد آرا از سوی حزب دموکراتیک خلق ها در مناطق غیر کردنشین ترکیه تعجب ناظران و تحلیلگران مسائل ترکیه را برانگیخته است.
کد خبر : 21922

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، در سراسر ترکیه ۲۰ حزب سیاسی و ۱۶۵ نماینده مستقل برای ورود به مجلس ملی ترکیه به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت و ۵۳ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۲۳۱ رای دهنده با آرای خود اعضای بیست و پنجمین دوره مجلس ملی ترکیه را تعیین خواهند کرد.


اخذ آرا در سراسر کشور راس ساعت ۸:۰۰ به‌وقت محلی آغاز و راس ساعت ۱۷:۰۰ به پایان خواهد رسید.


مطابق قانون اساسی ترکیه، هر گونه ارزیابی و پخش برنامه درباره انتخابات و نتایج احتمالی آن تا ساعت ۱۸:۰۰ امروز ممنوع اعلام شده است.



سیاستمداران ترک در کدام شهرها رای خود را به صندوق خواهند انداخت؟


در انتخابات عمومی امروز ترکیه، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در استانبول، احمد داووداوغلو نخست‌وزیر ترکیه در قونیه، جمیل چیچک رئیس مجلس ملی کبیر ترکیه، کمال قلیچداراوغلو رئیس حزب جمهوریخواه خلق و دولت باغچه لی رئیس حزب جنبش ملی گرا در آنکارا و صلاح‌الدین دمیرتاش رئیس حزب دموکراتیک خلق نیز در استانبول رای خواهند داد.


احمد داووداوغلو نخست‌وزیر ترکیه، پس از روی دهی در قونیه، برای تعقیب نتایج انتخابات، به آنکارا بازخواهد گشت.


آغاز انتخابات پارلمانی ترکیه‌


انتخابات پارلمانی ترکیه، لحظاتی پیش در سراسر این کشور آغاز شد.


بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، حزب عدالت و توسعه از سایر رقبا پیش‌تر است.


تفاوت و اهمیت این انتخابات


به گزارش آنا، آنچه این انتخابات را مهم ساخته، آینده نظام سیاسی ترکیه است. هدف اصلی اردوغان در این انتخابات، کسب سه‌پنجم از کرسی‌های پارلمان (330 کرسی از 550 کرسی موجود) است. با کسب این آرا، اردوغان و حزب متبوعش می‌تواند همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی را برگزار کرده و نظام ریاست جمهوری را در این کشور برقرار کند. ستاد انتخاباتی حزب عدالت و توسعه در طول مبارزات همواره بر تحقق این هدف تاکید داشتند. این موضوع باعث انتقاد دیگر احزاب سیاسی و حتی تعدادی از شخصیت‌های حزب حاکم نیز شده است.


اگر به دنبال همه‌پرسی، نظام ریاست جمهوری برقرار شود آنگاه رئیس‌جمهور کنونی قدرت و اختیارات بیشتری به دست خواهد آورد. اما اگر این هدف محقق نشود و یا حزب حاکم مجبور به تشکیل دولت ائتلافی شود، آنگاه نظام اجرایی تقویت می‌شود که این موضوع به ضرر رئیس‌جمهور است.


از سوی دیگر، آینده مذاکرات و گفتگو با کردها به نتیجه این انتخابات بستگی دارد. اگر حزب کردها نتواند حدنصاب 10 درصدی را به دست آورد، آرا این حزب بر اساس قانون اساسی ترکیه به حزب پیروز تعلق می‌گیرد. در این صورت، همه‌چیز به نفع حزب حاکم خواهد بود. نبود حزب دموکراتیک خلق‌ها در پارلمان، می‌تواند کسب سه‌پنجم موردنیاز حزب عدالت و توسعه را تضمین کند. از سوی دیگر ممکن است عدم حضور نمایندگان کرد در پارلمان منجر به ناآرامی در مناطق کردنشین در جنوب شرقی ترکیه شود.


انتخابات ترکیه در روزنامه‌های امروز این کشور



آنا یورت : یک میلیون و 47 هزار رای اولی در انتخابات عمومی امروز ترکیه شرکت می‌کنند
بوگون: 53 میلیون رای دهنده در ترکیه به پای صندوق‌های رای می‌روند
جمهوریت: حزب جمهوریخواه خلق در مورد قطع اینترنت در 'روز انتخابات عمومی' هشدار داد
طرف: در حادثه بمب‌گذاری در میتینگ انتخاباتی حزب دمکراتیک خلق‌ها در دیاربکر 4 نفر کشته و بیش از 400 نفر زخمی شدند


اردوغان وارد حوزه رای گیری شد


دقایقی پیش رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه وارد حوزه رای گیری شد ورای خود را به صندوق انداخت.


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تحت تدابیر شدید امنیتی، به همراه خانواده خود برای شرکت در انتخابات 25مین دوره نمایندگی پارلمان ترکیه در مدرسه "صافحت چبی" در منطقه "کوچوک چاملی جا" از استانبول حضور پیدا کرد.


نیروهای امنیتی ترکیه که از ساعت ها قبل اطراف این حوزه انتخاباتی را زیر نظر داشته اند، با حساسیت بسیار ویژه ای در تلاش برای جلوگیری از حوادث احتمالی هستند.


رجب طیب اردوغان، به همراه امینه اردوغان همسر خود و سمیه اردوغان دخترش، در مدرسه صافحت چبی استانبول رای خود را به صندوق های رای انداخته و در اظهاراتی عنوان کرد: امیدوارم برای کشورمان خیر به همراه داشته باشد.


اردوغان که برای اولین بار در سمت ریاست جمهوری در انتخابات شرکت کرده بود در اظهاراتی عنوان کرد: اول از همه امیدوارم این انتخابات مایه خیر و برکت ملت و کشور ترکیه باشد. ثبات و استقرار برای کشور ما فایده زیادی به همراه خواهد داشت. ترکیه در روندی قرار گرفته است که به آن عادت نداشت. اطلاعات به دست آمده خبر از مشارکت بسیار بالای مردم دارد. من از ملت ترکیه تشکر می کنم. بدون هیچ مشکلی این انتخابات را به اتمام رساندن برای دموکراسی حائز اهمیت فراوانی است.




پیش‌بینی معاون نخست‌وزیر ترکیه


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «بولنت آرینچ» معاون «احمد داود اوغلو» نخست وزیر ترکیه شنبه مدعی شد که حزب حاکم، حزب «عدالت و توسعه» در انتخابات پارلمانی امروز با کسب 55% آراء پیروز خواهد شد».


روزنامه «ینی شفق» ترکیه به نقل از آرینچ گزارش داد: «معارضان تُرک از جمله حزب جمهوری‌خواه خلق، حزب دموکراتیک خلق‌ها و حزب جنبش ملی با یکدیگر اجماع کرده‌اند تا یک جنبش ائتلافی سه‌جانبه در انتخابات آتی تشکیل دهند».


وی تصریح کرد که حزب عدالت و توسعه همه تلاش‌ خود را برای پیروزی در انتخابات به کار گرفته است.


نخست‌وزیر ترکیه رأی خود را به صندوق انداخت


به گزارش خبرگزاری Haber7، احمد داوود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه در ساعات اولیه انتخابات پارلمانی ترکیه با حضور در حوزه انتخاباتی شهر قونیه رأی خود را به صندوق انداخته و این شهر را به مقصد آنکارا ترک کرد.



همچنین همزمان با نخست‌وزیر ترکیه "ساره داوود اوغلو" همسر احمد داوود اوغلو و "مهمت داوود اوغلو" فرزند نخست‌وزیر ترکیه که برای اولین بار در انتخابات شرکت می‌‎کند در مدرسه چانکایای شهر آنکارا رأی خود را به صندوق رأی انداختند.


جزئیات برگزاری انتخابات پارلمانی در ترکیه


شورای عالی انتخابات ترکیه طی بیانیه‌ای جزئیات برگزاری 25 مین انتخابات پارلمانی این کشور را اعلام کرد.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، شورای عالی انتخابات ترکیه به درخواست حزب عدالت و توسعه نمایندگان احزاب سیاسی بر سر صندوق‌های رای را از 4 نماینده به 5 نماینده افزایش داد.


شورای عالی انتخابات ترکیه طی بیانیه‌ای به تمام حوزه‌های انتخاباتی ابلاغ کرده که 5 حزب اول ترکیه (احزابی که در انتخابات گذشته بیشترین آراء را کسب کرده‌اند) و نامزدهای مستقل می‌توانند یک نماینده بر سر صندوق‌های رای داشته باشند و در هر صندوق نیز یک نفر از طرف شورای عالی انتخابات ترکیه بر روند انتخابات نظارت می‌کند.



در این انتخابات رای دهندگان با زدن مهر "آری" در لگوی احزاب سیاسی ترکیه در برگه‌های انتخاباتی مخصوص که توسط شورای‌عالی انتخابات تهیه شده است، رای خود را به صندوق می اندازند.


لگوی 20 حزب سیاسی که در این انتخابات حضور دارند به قید قرعه توسط شورای‌عالی انتخابات به ترتیب 1 تا 20 در برگههای رای قرار گرفته‌اند که این ترتیب بدین صورت است:


1- حزب راه راست (DYP)


2- حزب آناتولی (ANA PARTI)


3- حزب حق و آزادی (HAK-PAR)


4- حزب کمونیست


5- حزب ملت (MILLET)


6- حزب حق و عدالت (HAP)


7- حزب مرکز (MEP)


8- حزب اصلاحات اجتماعی و توسعه(TURK PARTI)


9- حزب رهایی مردمی (HKP)


10- حزب لیبرال دموکرات ترکیه (LDP)


11- حزب حرکت ملی ترکیه (MHP)


12- حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP)


13- حزب سعادت (SP)


14- حزب جمهوری خواه خلق ترکیه(CHP)


15- حزب عدالت و توسعه (AKP)


16- حزب دموکراتیک چپ ترکیه (DSP)


17- حزب سرزمین (YURT-P)


18- حزب دموکرات


19- حزب وطن


20- حزب مستقل ترکیه (BTP)


حوزه‌های انتخابات پارلمان ترکیه تنها در مدارس سراسر کشور تشکیل شده است.


دمیرتاش هم رای خود را به صندوق انداخت


رهبر حزب HPD جبهه دموکراتیک خلق ترکیه صلاح الدین دمیرتاش در محل حوزه رای گیر حاضر شد و دقایقی پیش رای خود را به صندوق انداخت.



او رای خود را در یک مدرسه در استاتبول و در حضور رسانه‌های متعدد رای خود را به صندوق انداخت.


دمیرتاش در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: نتایج انتخابات هر چه باشد، مهم نیست بلکه آنچه اهمیت دارد مردم سالاری و رسیدن به اهداف بزرگ ملت ترکیه است.


دستگیری بمب گذار در میتینگ انتخاباتی


احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه که بعد از شرکت در 25مین دوره انتخابات پارلمان ترکیه مصاحبه مطبوعاتی برگزار کرد، در اظهاراتی عنوان کرد: در ارتباط با بمب گذاری میتینگ انتخاباتی حزب دموکراتیک خلق ها در دیاربکر ترکیه یک فرد مظنون به بمبگذاری دستگیر شده است. دست های کثیف پشت پرده را ما رسوا خواهیم کرد.



هشدار در ارتباط با امکان تقلب در انتخابات پارلمانی


حسیب کاپلان،سیستمدار کُرد و نماینده فعلی مردم شرناخ در پارلمان ترکیه ضمن بی سابقه خواندن حضور مردم ترکیه در انتخابات پارلمانی 2015، می گوید در برخی مناطق برای آک پارتی(حزب حاکم ترکیه) آرای تقلبی صادر میکنند.


حسیپ کاپلان، نماینده فعلی کُردها از شرناخ درباره فضای انتخابات امروز گفت: «انتخابات تازه شروع شده و هنوز اتفاق خاصی نیافتاده است ولی به ما خبر می رسد که در برخی مناطق برای آک پارتی آرای تقلبی ساخته اند و در شرناخ و برخی مناطق دیگر فضای امنیتی ایجاد کرده اند.»


وی افزود: «حکومت به نوعی خواهان تسلط بر صندوق های آرا است و از این جهت تهدیدهایی وجود دارد.»


حسیب کاپلان درباره احتمال راه یافتن حزب دموکرایتک خلقها به پارلمان ترکیه گفت:« اگر توطئه ای صورت نگیرد و خدئه ای در کار نباشد، حزب ما به آسانی حدنصاب را پشت سر خواهد گذاشت.»



انتخابات ترکیه در شرایطی برابر برگزار نشد/ بمبگذاری در دیاربکر من را آزرده خاطر کرد


کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در مصاحبه مطبوعاتی خود بعد از رای دادن عنوان کرد: علی رغم تمام سختی ها و دشواری های که داشتیم ماراتن انتخابات بسیار زیبا بود. این همه توجه ملت ترکیه به این انتخابات نیز شایان تقدیر است. از تمام شهروندان ترکیه که به پای صندوق های رای رفته و رای داده اند تشکر می کنم. آنانی که رای داده اند در واقع موسسین دموکراسی هستند. امیدوارم این انتخابات برای توسعه دموکراسی، برای آزادی ملت ترکیه و برای رفاه شهروندان ترکیه یک وسیله قرار گرفته باشد. دلیل ورود به عرصه انتخابات نیز این مسئله است. ما خواهیم توانست دموکراسی درجه یک را به این کشور بیاوریم و برای این کار مجادله کردیم. در یک شرایط نابرابر وارد یک انتخابات شدیم. این را نیز تمام ترکیه می داند. ولی با این وجود تلاش های ما ادامه پیدا خواهد کرد.



وی در ادامه عنوان کرد: روند انتخابات در یک محیط سالم در حال پیگیری است. ولی در این روند انتخابات چیزی که بیشتر از همه ما را ناراحت کرده و به شخصا بنده را آزرده خاطر کرده است بمبگذاری در میتینگ انتخاباتی حزب دموکراتیک خلق ها در دیاربکر بود. کاش این نوع اتفاقات رخ نداده بود. کاش هیچ کس جان خود را از دست نداده بود. ولی چه کار باید کرد که متاسفانه این حقیقتی تلخ است. من به هوشیاری مردم دیاربکر ایمان داشتم و این گونه نیز شد.


نتایج غیر رسمی انتخابات


خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که شمارش آرای بخش شمال و شمال غربی ترکیه به پایان رسیده است و طی آن حزب عدالت و توسعه نزدیک به 50 درصد آرا را کسب کرده است. حزب دموکراتیک خلق ها نیز در میان شگفتی تحلیلگران مسائل ترکیه قریب به 8 درصد آرا را کسب کرده است.


خبرگزاری رسمی آناتولی ترکیه نتایج غیر رسمی 20 درصد آراء انتخابات ترکیه که بیشتر مربوط به مناطق شمال و شمال غربی ترکیه است را منتشر کرد.


براساس نتایج منتشره در خبرگزاری آناتولی آرای تفکیک شده احزاب مختلف به شرح زیر است:


حزب عدالت و توسعه: 49.1 درصد آراء


حزب جمهوری خواه خلق ترکیه: 21 درصد آراء


حزب حرکت ملی ترکیه: 17.9 درصد آراء


حزب دموکراتیک خلق ها: 8.04 درصد آراء


مشارکت: 82.1 درصد آراء


کسب 8 درصد آرا از سوی حزب دموکراتیک خلق ها در مناطق غیر کردنشین ترکیه تعجب ناظران و تحلیلگران مسائل ترکیه را برانگیخته است.


لازم به ذکر است، این نتایج آراء هنوز از سوی نهاد رسمی برگزاری انتخابات پارلمانی ترکیه تایید نشده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته