دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مهر 1396 - 09:27

مذاکره با بغداد؛ از موافقت رئیس اقلیم کردستان تا مخالفت ائتلاف دولت قانون

در حالی که دفتر ریاست اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای از توافق رئیس اقلیم کردستان با معاونان رئیس‌جمهور عراق برای مذاکره با بغداد خبر داده‌است، ائتلاف دولت قانون اعلام کرد با این موضوع مخالف است.
کد خبر : 219196

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری روداو، در دیدار مسعود بارزانی، ایاد علاوی و اسامه نجیفی که در سلیمانیه و در حاشیه مراسمی به مناسبت درگذشت جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری سابق عراق برگزار شد، سه طرف موافقت کردند دستور کار نشست‌های مورد نظر، آزاد باشد.


همچنین طرف‌ها توافق کردند همه مجازات‌ها علیه کردستان برطرف شود.


پیشتر بغداد آغاز هرگونه گفت‌وگو با اربیل را به لغو نتیجه همه‌پرسی در کردستان مشروط کرده بود، اما در بیانیه دفتر ریاست اقلیم کردستان بر این موضوع تاکید نشده است.


باوجود این توافق، ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق که نوری مالکی، معاون رئیس‌جمهوری عراق ریاست آن را برعهده دارد اعلام کرد با توافق سه‌جانبه مخالف است و نباید توافقی خارج از آنچه دولت فدرال درباره‌اش تصمیم گیری کرده است، انجام شود.


علی علاق، معاون ائتلاف دولت قانون در این‌باره گفت: «توافق ایاد علاوی، معاون رئیس‌جمهوری عراق و مسعود بارزانی که ریاستش بر اقلیم کردستان پایان یافته، موضوعی شخصی میان خودشان است و دخلی در تصمیمات دولت فدرال علیه اقلیم کردستان ندارد.»


وی تاکید کرد: «تبادل نظر انجام شده میان علاوی و بارزانی قابل قبول نیست و از سوی دولت و پارلمان عراق رد می‌شود، چرا که دولت و پارلمان تصمیم به تعقیب کیفری افراد دخیل در پرونده برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان گرفته‌اند.»


علاق تصریح کرد: «نه علاوی و نه بارزانی حق لغو تصمیمات پارلمان را ندارند و توافق میان این دو، موضوعی شخصی است و ابدا اتفافی نخواهد افتاد. دولت فدرال و پارلمان عراق متفق‌القول خواهان اتخاذ تدابیر لازم برای لغو رفراندوم هستند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته