دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1394 - 00:18

توضیحات معاون راه‌ آهن درباره اعتراض مسافران مشهد-تهران؛ قطارهای رعد از سیر خارج شدند

معاون مسافری راه آهن درباره اعتراض مسافران مشهد-تهران به بازگشت با قطارهای فاقد امکانات شرکت مسافری رعد به جای قطار درجه یک گفت: این قطارها پیش‌فروش بوده و امکان لغو حرکت آن وجود نداشته است اما هر دو رام این قطارهای رعد تا زمان رفع نواقص از سوی مالک از سیر خارج شده اند.
کد خبر : 21916

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، زائران حرم رضوی که قرار بود ساعت 1 و 35 دقیقه بامداد روز گذشته با قطار درجه یک شماره 347 شرکت مسافری رعد عازم تهران شوند، در مسیر بازگشت با قطارهای معمولی فاقد امکانات تهویه مواجه شده و در اعتراض به این اقدام صورت گرفته از سوار شدن به قطار امتناع کردند.


در همین باره یکی از مسافران این قطار با بیان اینکه بلیت درجه یک شرکت مسافری رعد را برای بازگشت به تهران با قیمت 49 هزار و 900 خریداری کرده بودیم، به خبرنگار آنا گفت: در مسیر بازگشت پس از مواجه شدن با این قطار بی‌کیفیت و بدون امکانات اولیه به لحاظ نداشتن تهویه مناسب و حتی آبقابل آشامیدن از سوار شدن امتناع کردیم و خواستار توضیح و رسیدگی مسئولان شدیم اما متاسفانه هیچ اقدامی در این باره صورت نگرفت.


وی افزود: در حالی که مسافران خواستار جایگزینی قطار درجه یک بودند، اعلام شد که 50 درصد بهای بلیت مسافران درصورت تمایل به انجام مسافرات خود با قطار اعزامی مسترد خواهد شد.


وی با بیان اینکه مسافران این قطار تا ساعت 3 بامداد به اعتراض خود ادامه دادند، تصریح کرد: معاون مسافری راه آهن مشهد در واکنش به این اقدام اعلام کرد که موضوع را با مسئولان راه آهن تهران در میان گذاشته اما پاسخی دریافت نکرده است.


به گفته این مسافر، قطار شرکت مسافری رعد در سفر دو روز گذشته خود نیز به علت نداشتن امکانات مناسب مورد اعتراض مسافران قرار گرفته و مسئولان راه آهن مشهد اعلام کرده بودند که این قطار تا زمان تجهیز به امکانات و خدمات رفاهی از ناوگان و سیر خارج خواهد شد اما تنها با گذشت دو روز دوباره برای جا به جایی مسافران مورد استفاده قرار گرفته است.


وی اظهار کرد: در فاصله زمانی دوساعته اعتراض مسافران به نامناسب بودن کیفیت خدمات دهی این قطار با وجود همکاری پلیس، عوامل قطار و راهبر آن با برخوردهای نامناسب و ایجاد ارعاب سعی در سوار کردن مسافران معترض به قطار را داشتند.


در این باره معاون مسافری راه آهن نیز در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه دو رام قطار شرکت مسافری رعد به علت داشتن نواقص از سیر خارج شده‌اند، گفت: باتوجه به پیش فروش بلیت باید برنامه زمان‌بندی شده قطارها انجام می شد که با پایان این پیش فروش یکی از رام های قطار روز گذشته و دیگری نیز امروز از سیر خارج شدند.


محمد راشدی با بیان اینکه مشکل قطار مورد اعتراض مسافران مسیر مشهد-تهران نداشتن تهویه در قطار بوده است، افزود: بر اساس مقررات می توان 50 درصد هزینه بلیت را به مسافرانی که تمایل به ادامه مسیر با قطار در نظر گرفته شده دارند، باز گرداند که بر همین اساس نیز از مسافران خواهش کردیم تا مبلغ مرجوعی را گرفته و به مسیر خود ادامه دهند.


وی تصریح کرد: بر اساس مقررات در چنین مواردی مسافرانی هم که تمایل به ادامه مسیر با قطار اعزامی را ندارند، 100 درصد بهای بلیت به آنها باز گردانده شده و می توانند از قطارهای بعدی برای مسافرت خود استفاده کنند.


راشدی ادامه داد: بر اساس اطلاعات دریافتی از 350 مسافر قطار مشهد-تهران شرکت مسافری رعد حدود 330 مسافر با قطار درنظر گرفته شده به تهران بازگشته و تنها حدود 20 مسافر از سوار شدن به آن امتناع کرده اند.


معاون مسافری شرکت راه آهن با بیان اینکه مسافران از ابتدای بلیط این قطار را خریداری کرده بودند، اضافه کرد: بهای بلیت قطار بر اساس کیفیت آن متفاوت و به طور مثال بلیت قطار 6 تخته با نرخ های متنوع 42،48 و 52 هزارتومان فروخته می شود و اینگونه نبوده که مسافران بلیت قطار درجه یک را خریداری و سپس این قطار برای آنها در نظر گرفته شده باشد.


وی با بیان اینکه خرابی قطار اتفاق و پیش‌آمد است، تاکید کرد: ما قطارها را تا 11 مهرماه پیش فروش کرده ایم و در این میان امکان خرابی قطار وجود دارد اما نمی توان همه بلیت مسافران را برگردانده و برنامه ریزیشان برای مسافرت را نادیده بگیریم.


راشدی با تاکید بر اینکه ایجاد نظم وظیفه پلیس است، بیان کرد: پلیس بر حسب وظیفه خود با اخلال گران نظم برخورد و فضای را به حالت عادی خود باز می گرداند.


وی اذعان کرد: از آنجا که در چنین موادری امکان احساسی شدن برخی از مسافران و وارد کردن خسارت و یا اتفاقات غیر قابل جبران وجود دارد بنابراین نیروی انتظامی باید برای برقراری نظم وارد عمل شود.


راشدی با بیان اینکه قطار رعد ساخت شرکت اسپانیایی و متعلق به حدود 35 سال پیش است، گفت: خریداری واگن برای کاهش عمر متوسط ناوگان نیازمند برنامه ریزی میان مدت است چرا که در صورت خرید واگن در همین روز از سوی بخش خصوصی، حداقل 36 ماه تا دریافت آن زمان می برد.


معاون مسافری شرکت راه آهن با بیان اینکه در خرید واگن امکان دریافت فوری آن مانند خودرو از کارخانه وجود ندارد، افزود: کاهش سن ناوگان حمل و نقل ریلی در برنامه چهارم توسعه کشور گنجانده شد اما متاسفانه با واگذاری رجا به بخش خصوصی در دولت گذشته این امر محقق نشد که امیدواریم با حمایت دولت یازدهم برنامه ریزی ها در این زمینه به خوبی پیش رود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته