دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مهر 1396 - 20:45

تشکیل شورای عالی روستایی در کشور

معاون عمرانی وزیر کشور پیشنهاد داد شورای عالی روستایی در کشور ایجاد شود تا کار برنامه ریزی و سیاستگذاری برای کل جامعه روستایی توسط این شورا انجام شود.
کد خبر : 219135

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری آنا، افشانی در چهارمین همایش ملی روز روستا و عشایر که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: باید از تلاش‌های معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تقدیر کرد که اقداماتشان در این حوزه نوید این را می‌دهد که در آینده روستا به عنوان پله اول توسعه کشور مورد توجه قرار خواهد گرفت.


وی افزود: روستاییان و عشایر عزیز کسانی هستند که در طول تاریخ بدون چشمداشتی تولید کننده بوده و هستند و نقش بارزی در تولید و اشتغال کشور داشته‌اند، لذا نه یک روز به عنوان روز ملی روستا و عشایر بلکه هر روز باید به آنها بابت خدمت و تلاشی که دارند ارج گذاشته شود.


وی ادامه داد: این اجر گذاشتن در قالب جملات نباید باشد بلکه باید به گونه‌ای به آنها ارج گذاشته شود که در راهبردهای ملی و منطقه‌ای ارج گذاشتن به آنها نمود پیدا کند تا منجر به بهبود ظرفیت آنها شود و جامعه ما را به این ترتیب در جایگاه خود قرار دهد.


افشانی با تاکید بر پرکار بودن روستاییان کشور تاکید کرد: باید این انسان‌های پرکار در مرکز تصمیم گیری و سیاستگذاری کشور باشند، اگر امروز درگیر معضل حاشیه نشینی هستیم که مقام معظم رهبری نیز آن را به عنوان یک درد اجتماعی بارها گوشزد کرده‌اند و دولت نیز به آن می‌پردازد، برای این است که به روستا توجه نکرده‌ایم.


وی ادامه داد: موضوع حاشیه نشینی به این دلیل پدید آمده که روستاییان و عشایری که بر طبیعت حکم می‌راندند امروز در حاشیه شهرها به گونه‌ای زندگی می‌کنند که همه برای آنها دلسوزی می‌کنند.


وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم با حاشیه نشینی مبارزه کنیم باید به روستاها و عشایر توجه کنیم. اگر در دوره‌ای طولانی خدمات را به روستاها بردیم باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که روستاییان را در روستاها نگه نداشتیم و علت آن نیز عدم توجه به اشتغال و معیشت آنها بوده است.


فراتر از ایجاد اشتغال برای روستاییان حرکت کنیم


معاون عمرانی وزیر کشور با اشاره به اینکه باید فراتر از ایجاد اشتغال برای روستاییان حرکت کنیم، افزود: باید ایجاد شغل توسط خود روستاییان انجام شود، چرا که قطعا آنها به بهترین شکل ممکن می‌توانند این کار را انجام دهند. باید فرصت آموزش برابر برای روستاییان و عشایر و فرزندان آنها به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار گیرد. در جامعه روستایی و عشایری باید به مسئله آموزش کلاسیک و حرفه‌ای برای حرفه آموزی و ایجاد شغل توجه ویژه‌ای داشته باشیم.


وی خطاب به روستاییان کشور، گفت: این مسئله را از ذهن خود خارج کنید که در عصر کشاورزی باقی بمانید. باید به عصر صنعتی سیر کنید و این مهم بدون بهره گیری از فناوری‌های نوین امکان پذیر نیست. حتما از امروز تصمیم بگیرید عصر کشاورزی را پشت سر بگذارید و به عصر صنعتی وارد شوید.


وی ادامه داد: امروز اکثر عشایر ما از انرژی خورشیدی بهره می‌گیرند. این در حالیست که سالهای پیش زمانی که این موضوع مطرح شد بسیاری آن را غیرممکن می‌دانستند.


افشانی تاکید کرد: امروز 38 هزار شورا در کل کشور با 117 هزار عضو و 36 هزار و 600 دهیار در سراسر کشور می‌توانند پتانسیل بسیار مناسبی برای توسعه کشور باشند. بی تردید باید تقویت مجموعه دهیاران در دستور کار تمام مسئولین قرار گیرد.


رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خطاب به معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، گفت: یکبار باید همایشی گذاشته شود که روستاییان و عشایر در آن صحبت کنند و مسئولین بشنوند چرا که آنها خود می‌توانند بهترین راهکارها را ارائه دهند. روستاییان نیاز است که تغییر الگوی کشت را در دستور کار خود قرار دهند. امروز باید کشت گلخانه‌ای و کشت‌های کم آب‌بر را جایگزین کنند. باید روستاهای هدف گردشگری را جدی بگیریم و توسعه دهیم، بی تردید باید نقش بانوان را در این عرصه بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم.


انتهای پیام/

برچسب ها: افشانی روستا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته