دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مهر 1396 - 16:51
وزیر آموزش و پرورش:

یک چهارم دانش آموزان در مدارس روستایی و عشایری مشغول به تحصیل هستند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یک چهارم دانش آموزان در مدارس روستایی و عشایری مشغول به تحصیل هستند، عنوان کرد: تلاش خواهیم کرد آنچه مورد نیاز زندگی در جامعه روستایی و عشایری است در محتوای کتاب‌‌های درسی آورده شود، زیرا انطباق نیاز‌های جامعه با محتوای کتاب‌های درسی به معنی کیفیت بخشی است.
کد خبر : 219064

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت ‌آموزش و پرورش، سید محمد بطحایی در چهارمین همایش روز روستا و عشایر، اظ‌هارکرد: امیدوارم برگزاری چنین همایش‌هایی باعث شود تا با شناخت منابع و محدودیت‌‌های حوزه روستایی و عشایری، این حوزه به جایگاه واقعی خود برسد.


وی افزود: براساس پژوهش‌‌هایی که صورت گرفته، اگر آموزش و پرورش از سطح قابل قبولی در بحث کیفیت برخوردار باشد می‌تواند در توسعه روستا‌ها و عشایر موثر باشد، بنابراین صرف وجود یک معلم در یک روستا میزان بی‌سوادی را کاهش می‌دهد اما توسعه روستایی را در پی نخواهد داشت.


بطحایی تصریح کرد: گام‌‌هایی بسیاری بعد از انقلاب اسلامی در توسعه روستایی برداشته شده است اما همچنان توسعه روستا‌ها نیازمند تلاش بیشتری است


وی مهاجرت روستا‌ها به شهر را یکی از جدی‌ترین چالش‌ها در حوزه توسعه و برنامه ریزی دانست و خاطرنشان کرد: حدود 36 درصد از جمعیت کشور در روستا‌ها زندگی می‌کنند که یک چهارم دانش آموزان نیز در مدارس روستایی و عشایری مشغول به تحصیل هستند و این آمار در سال‌های اخیر از 40 درصد به 36 درصد تقلیل یافته است.


وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: علی رغم دستاورد‌های خوبی که از نظر کمی در حوزه آموزش و پرورش در روستا‌ها بدست آوریم، اما تفاوت معنی داری در بخش آموزش، تجهیزات و فضا‌های آموزشی در روستا‌ها نسبت به شهر‌های کوچک و شهر‌های کوچک نسبت به شهر‌های بزرگ وجود دارد، بنابراین باید تلاش کنیم این بی‌عدالتی از بین برود و شرایط دسترسی آحاد جامعه به منابع عمومی را مهیا کنیم.


وی اظ‌هار کرد: نسبت تحصیل دختران روستایی نسبت به پسران 48به 52 است که این یکی از دستاورد‌های کمی در آموزش و پرورش و مشابه آمار پوشش تحصیلی در شهر‌هاست.


وی ادامه داد: ایجاد و توسعه مدارس شبانه روزی یکی از عملکرد‌های خوب آموزش و پرورش بعد از انقلاب است که مشکل تحصیل دانش آموزان ساکن در مناطق پراکنده روستایی و عشایری را مرتفع ساخته است اما اشکالی که به این نوع مدارس وارد است جدایی دانش آموز از کانون خانواده و اسکان آن در خوابگاه‌های دانش آموزی است


بطحایی از وجود بیش از 2 هزار و 600 مجتمع آموزشی در سطح کشور خبرداد و تصریح کرد: ایجاد مجتمع‌های آموزشی، پرورشی و ورزشی در مناطق پراکنده که عمدتا دانش آموزان دوره متوسطه را پوشش می‌دهند الگوی بسیار خوبی برای سایر قسمت‌هاست که باید توسعه یابد.


وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری در خصوص توسعه آموزش مهارت‌ها در مدارس، اظهار کرد: تلاش خواهیم کرد آنچه مورد نیاز زندگی در جامعه روستایی و عشایری است در محتوای کتاب‌‌های درسی آورده شود، زیرا انطباق نیاز‌های جامعه با محتوای کتاب‌های درسی به معنی کیفیت بخشی است.


وی از دسترسی 36 هزار روستا به اینترنت پرسرعت خبر داد و افزود: از این بستر مناسب برای آموزش مهارت‌‌های شهروندی و همچنین مهارت‌‌های حرف‌های استفاده می‌کنیم و در این راستا شبکه آموزش و پرورش را در امسال، ابتدا در مناطق برخوردار، سپس در سایر مناطق توسعه می‌دهیم.


بطحایی گفت: آموزش و پرورش یک دستگاه بین دستگاهی است که برای توسعه و تولید نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط خصوصا در حوزه روستایی و عشایر است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته