دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
علیرضا فغانی :

فحاشی‌ها برایم عادی شده‌است/ نمی‌توانم مسئولیت حرفه‌ای‌ام را فراموش کنم

داور بین‌المللی فوتبال ایران گفت: نمی‌توانم وظیفه حرفه‌ای‌ام را به خاطر رفتار بازیکنان سوریه در تهران انجام ندهم.
کد خبر : 218923

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری آنا، پنالتی که علیرضا فغانی در دقایق پایانی دیدار سوریه و استرالیا در دیدار رفت پلی‌آف انتخابی جام‌جهانی 2018 روسیه به سود سوری‌ها گرفت باعث شد تا انتقادات شدیدی علیه این داور بین‌المللی ایران مطرح شود. در این میان چیزی که کمتر انتظار آن می‌رفت انتقاداتی بود که از سوی ایرانی‌ها در فضای مجازی علیه فغانی صورت گرفت. موضوعی که واکنش این داور را به همراه داشت.


*دیدار سوریه و استرالیا با پنالتی دقیقه 86 که برای سوری‌ها گرفتید حواشی زیادی را به همراه داشت.


-برای یک داور اولویت رضایت مسئولانی است که او را برای قضاوت انتخاب کرده‌اند. برای من به خصوص در دیدارهای بین‌المللی مهم نمره‌ای است که فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به قضاوت‌هایم می‌دهد. بعد از آن اگر توجهی به نظرات دیگر داشته باشم برایم آنهایی مهم است که نظرشان فارغ از مسائل سیاسی بوده و با نگاهی کاملا فوتبالی نظرشان را مطرح کرده‌اند.


*مگر پنالتی که برای سوریه گرفتید از سوی ناظر مسابقه و کمیته داوران AFC تشخیص خطای داور اعلام شده است؟


-هنوز که این تصمیم من اشتباه بوده اعلام نشده است. اتفاقا ناظر بازی از داوری ما رضایت داشت. اینکه استرالیایی‌ها اعتراض داشتند هم کاملا طبیعی است. همواره تیم‌هایی که در دقایق پایانی با یک پنالتی یا خطایی نزدیک محوطه جریمه‌شان پیروزی را از دست می‌دهند، به داور معترض می‌شوند. من هم به طور کامل به این چنین برخوردهایی عادت دارم. فیلم بازی مشخص است و کارشناسان می‌توانند این صحنه را مورد بررسی قرار دهند.


*در فضای مجازی ایرانی‌ها که از رفتار سوری‌ها در تهران در بازی این تیم در هفته آخر انتخابی جام جهانی روسیه گله‌مند بودند، انتقادات شدیدی را علیه شمامطرح کرده‌اند؟


-متاسفانه خیلی‌ها عادت کرده‌اند عقلانی فکر نکنند و مسائل را احساسی تحلیل کنند. عادت کرده‌ام به رفتار ایرانی‌هایی که مسائل را دلخواه خودشان قضاوت می‌کنند و ملاک قضاوت‌شان هم اولین چیزی است که به ذهن‌شان می‌رسد. اینکه بازیکنان سوری پس از بازی در تهران چه رفتاری از خود نشان دادند نباید در قضاوت من دخیل باشد و پنالتی که در لحظات پایانی رخ می‌دهد را نادیده بگیرم. من داور فوتبال هستم و مسائل بیرون زمین نمی‌تواند در نظرم دخیل باشد. باید مسئولیت حرفه‌ای‌ام را به درستی انجام دهم.


*برخی عنوان کرده‌اند چون علیرضا فغانی به اشتباه پنالتی گرفته، فرصت حضور در جام جهانی روسیه را از دست داده است؟


-این قبیل حرف‌ها غیرکارشناسی است. ملاک فیفا برای انتخاب داوران یک دیدار نیست. ضمن اینکه هنوز هیچ منبعی اعلام نکرده که پنالتی که من گرفتم دچار ایراد بوده است. بهتر است آنهایی که دوست دارند از منظر فنی به مسائل داوری نگاه داشته باشند،‌ خود را اسیر حرف‌های غیرمنطقی نکنند. من اگر باز هم با چنین صحنه‌ای در هر بازی روبه‌رو شوم آن را پنالتی اعلام می‌کنم.


*توهین‌هایی که از سوی برخی مخاطبان ایرانی به شما شده باعث ناراحتی‌تان نشده است؟


-من عادت دارم به اینکه خیلی‌ها ندانسته و بدون تحقیق به قضاوت‌هایی که می‌کنم، توهین کنند. متاسفانه برخیوقت ندارند بروند و با دقت صحنه ای که منجر به پنالتی استرالیایی‌ها روی مهاجم سوریه شد را ببینند و فقط می‌گویند چرا به نفع سوریه پنالتی اعلام شده است. برای علیرضا فغانی این قبیل فحاشی‌ها عادی است. عده‌ای عادت دارند فردی را پیدا کنند و مورد هجمه‌ شدید قرار دهند. امیدوارم که روزی از لحاظ فرهنگی پیشرفت بیشتری داشته باشیم.


*فیفا برنامه جدیدی برای شما در نظر نگرفته است؟


-در دوماه آینده قرار است کلاس توجیهی جدیدی برگزار شود اما زمان دقیق آن و مکانش هنوز مشخص نشده است. بازی‌ها هم تقریبا به پایان رسیده و مسابقه‌ای نیست که برای قضاوت به من سپرده شود.


*امسال در رقابت‌های لیگ برتر کیفیت قضاوت‌ها به چه دلیل افت کرده است؟


-با توجه به اینکه خیلی از داوران پیشکسوت و با تجربه از عرصه داوری خارج شده‌اند، داوران جدید و جوان به مسابقات ورود پیدا کرده‌اند که این داوران نیاز به آرامش و زمان دارند تا بتوانند سطح کاری‌شان را بالا ببرند. جوانگرایی همواره با مشکلاتی همراه بوده است که با گذشت زمان این مسائل حل شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته