دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1394 - 16:46
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی:

سال گذشته 12 هزار مورد شکایت از جامعه پزشکی داشتیم

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی عنوان کرد: در سال 93 در کل کشور، 670 میلیون بار مراجعه درمانی داشتیم که حدود 7 تا 7.5 میلیون بیمار نیز بستری شده‌اند. کل شکایت‌ها نیز در دادسراهای عمومی انقلاب، دادسرای سازمان نظام پزشکی و همچنین سازمان تعزیرات، 12 هزار مورد بوده است که از این میان پنج هزار مورد آن در سازمان نظام پزشکی منجر به تشکیل پرونده شده است.
کد خبر : 21891

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی فتاحی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز(شنبه) در سازمان نظام پزشکی برگزار شد با بیان اینکه هیچ اقدام درمانی نیست که با عارضه همراه نباشد، گفت: در تمام دنیا 3 درصد اقدامات درمانی به شکایت منجر می‌شود. رسیدگی به شکایت‌ها دارای دو بُعد است که در مرحله اول باید مشخص شود کوتاهی یا قصوری رخ داده و در مرحله دوم باید رای توسط قاضی صادر شود.


وی افزود: ما در سازمان نظام پزشکی به دنبال شاکی نیستیم چرا که وظیفه ما رسیدگی به شکایت‌‌ها است. پس از صدور قرار نیز شاکی می‌تواند تا سه مرتبه اعتراض کند و در هر سه این موارد، مبحث در هیات‌های مربوطه مورد کارشناسی مجدد قرار می‌گیرد.


معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در ادامه تصریح کرد: در سال 93 در کل کشور، 670 میلیون بار مراجعه درمانی داشتیم که حدود 7 تا 7.5 میلیون بیمار نیز بستری شده‌اند. کل شکایت‌ها در دادسراهای عمومی انقلاب، دادسرای سازمان نظام پزشکی و همچنین سازمان تعزیرات، 12 هزار مورد بوده است که از این میان پنج مورد آن در سازمان نظام پزشکی پرونده تشکیل شده است.


وی با تاکید براینکه سازمان نظام پزشکی در بحث شکایت‌های صورت گرفته به صورت صنفی برخورد نمی‌کند، عنوان کرد: از این 5 هزار مورد که در سازمان نظام‌پزشکی تشکیل پرونده شده است حدود 42 درصد به محکومیت پزشک منجر شده است و این در حالی است که در دادسراهای عمومی تنها 40 درصد از شکایات به محکومیت پزشکان منجر شده لذا این مسئله نشان می‌دهد نظام پزشکی هیچ برخورد صنفی نداشته است.


فتاحی افزود: در سال گذشته در استان تهران 18 هزار شکایت به سازمان تعزیرات حکومتی شده است که 97 درصد آن از مراکز تولیدی، کارخانه‌ها، رستوران‌ها و ... بوده است، 2.3 درصد از شکایت‌ها نیز به کادر درمانی مربوط می‌شود که نهایتا 400 پرونده در این راستا در استان تهران تشکیل شده است.


معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی عنوان کرد: در سال 93 در استان تهران 96 میلیون بار مراجعه درمانی و یک میلیون بستری و 400 شکایت صورت گرفته است که از این میان 80 مورد آنها شکایت تعرفه‌ای بوده است.


فتاحی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: سامانه 1690 که مسئول رسیدگی به تخلفات تعرفه‌ای است دارای سه ویژگی و تفاوت ویژه است که از این سه ویژگی می‌توان به اخذ شکایت تلفنی، بازرسی فعال بر حسب گزارش‌ها و کارشناسی‌های متمرکز اشاره کرد.


وی افزود: از آبان‌ ماه سال گذشته 128 شکایت منجر به تشکیل پرونده در نظام پزشکی تهران شده که 117 مورد آن متوجه بیمارستان‌ها بود که در این میان 70 درصد بیمارستان‌ها تبرئه و 30 درصد دچار مشکل بودند. از زمان راه اندازی این سامانه بسیاری از مشکلات بیمارستان‌ها مرتفع شد.


معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: از این 128 شکایت در تهران، 11 مورد شکایت تعرفه‌ای از پزشک بوده است که از این میان نیز 5 مورد مربوط به دریافت وجه اضافی از بیمار بوده که در این خصوص رای صادر شد و در کل کشور به غیر از تهران 64 پرونده تشکیل شد که 12 درصد آن به دریافت وجه اضافی مربوط بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته