دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1394 - 16:15
نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی:

25 تا 30 هزار پزشک عمومی غیرفعالند

نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی به بررسی وضعیت پزشکان عمومی کشور پرداخت و گفت: بر اساس آمار حدود 25 تا 30 هزار پزشک عمومی در کشور وجود دارد که یا به حرفه پزشکی نمی‌پردازند یا کنج کتابخانه‌ها مشغول آمادگی برای آزمون دستیاری هستند.
کد خبر : 21878

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر عزت الله گل علیزاده در نشست خبری که در سازمان نظام پزشکی برگزار شد، گفت: حدود 80 هزار پزشک عمومی عضو سازمان نظام پزشکی هستند اما در اینکه چه تعداد از این پزشکان در کشور فعال هستند، آمار دقیقی وجود ندارد. بر اساس آمار پنج درصد این پزشکان فوت شده‌اند، پنج درصد به خارج از کشور مهاجرت داشته و حدود 12 تا 15 هزار پزشک عمومی نیز در استخدام وزارت بهداشت هستند. 18 تا 20 هزار پزشک عمومی طرف قرارداد با بیمه‌ها هستند و حدود 10 هزار نفر دستیار داریم.


وی افزود: حدود 30 هزار پزشک عمومی باقی می‌ماند که 10 تا 12 هزار نفر از آنان آماده کنکور دستیاری هستند. در مجموع 25 تا 30 هزار پزشک عمومی داریم که یا به حرفه پزشکی نمی‌پردازند یا کنج کتابخانه‌ها مشغول آمادگی برای آزمون دستیاری هستند.


نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی در ادامه تصریح کرد: مطالعه‌ای در سال 1386 توسط وزارت بهداشت انجام شد با عنوان اینکه چرا پزشکان عمومی دوست دارند ادامه تحصیل دهند، انجام شد که در این مطالعه زنان مورد گفته بودند اگر کار مناسب و امنیت شغلی داشته باشند، قید ادامه تحصیل را می‌زنند و پزشکان عمومی مرد نیز اظهار کرده بودند که در صورت کار با حقوق و دستمزد مناسب، به ادامه تحصیل و دوره تخصص نمی‌پردازند.


گل‌علیزاده با بیان اینکه پزشکان عمومی دچار محدویت شده‌اند، گفت: در گذشته پزشکان عمومی بسیاری از اقدامات را می‌توانستند انجام دهند اما اکنون در انجام اقدامات با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند.


وی با توجه به اینکه 80 تا 85 درصد خدمات نظام سلامت توسط پزشکان عمومی قابل ارائه است، عنوان کرد: این امر در تمام دنیا مرسوم است. باید جایگاه طب عمومی در در نظام سلامت احیا شود.


نایب رئیس انجمن پزشکام عمومی در ادامه درباره اظهارت برخی افراد مبنی براینکه پزشکان عمومی تمایلی برای رفتن به مناطق محروم ندارند، گفت: چنین ادبیاتی را قبول ندارم. طرح پزشک خانواده از سال 84 در روستاها آغاز بکار کرد اما بنا به دلایلی تداوم این امر در نیمه راه متوقف شد و از آنجا که حقوق و دستمزد پزشکان را نمی‌پرداختند، 1500 نفر از پزشکان فعال در این طرح قید پزشک خانواده روستایی را زدند و همین امر ضریب ماندگاری در روستاها را کاهش داد.


وی افزود: با اجرای طرح تحول نظام سلامت، وضعیت معیشتی پزشکان عمومی بهتر شد اما باید گفت پول همه چیز نیست بلکه سلامت مردم از اولویت‌های پزشکان عمومی است.


گل علیزاده در ادامه تصریح کرد: ما دنبال آن نیستیم که کسی نان را در دامن پزشکان عمومی بگذارد بلکه ما به دنیال احیای طب عمومی هستیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته