دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1394 - 15:42
رئیس کل سازمان نظام پزشکی:

اختیاری در حوزه نظارت بر آموزش و درمان به نظام پزشکی واگذار نشده است

رئیس کل سازمان نظام پزشکی عنوان کرد: در ماده 45 قانون سازمان نظام پزشکی مطرح شده که وزارت بهداشت می‌تواند تمام یا بخشی از وظایف خود را در نظارت بر آموزش و درمان به سازمان نظام پزشکی واگذار کند و در این خصوص بودجه‌ای را در اختیار سازمان قرار دهد اما در این خصوص اختیاری به ما داده نشده که اکنون بخواهند آن را پس بگیرند.
کد خبر : 21858

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر علیرضا زالی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در سازمان نظام پزشکی برگزار شد، گفت: نظام پزشکی یک صنف مستقل است و در جامعه‌ای که نهادهای مدنی متعددی دارد با فراز و نشیب زیادی مواجه است و این جامعه پزشکی به صورت مزمن از تکدر خاطر رنج می‌برد و روزی نیست که به دلایل مختلف به این جامعه هجمه وارد نشود.


وی افزود: حبس پزشکان به دغدغه تبدیل شده به گونه‌ای که در کمپینی که توسط سازمان نظام پزشکی اعلام شده در عرض کمتر از یک هفته 22 هزار پزشک نسبت به این مساله و نگرانی به آن اعتراض خود را اعلام کردند که این مساله به قوه قضائیه اعلام شد و بنده به آقای لاریجانی عرض کردم که این کمپین تبلور نگرانی پزشکان است و بدنه عمومی پزشکی کشور نباید دچار خدشه و آسیب شود.


رئیس سازمان نظام پزشکی در ادامه تصریج کرد: در زمان تحریم مردم بسیار اندک تحریم‌های پزشکی را احساس کردند که البته تحریم‌های دارویی بیش از این احساس شد و خوشبختانه این مساله به خوبی مدیریت شد. با وجود این شرایط ما اعلام می‌کنیم توانایی پذیرش یک و نیم میلیون توریست خارجی را در کشور داریم و در اوایل تحریم نیز بسیاری از بیماران خارجی در ایران مورد درمان قرار گرفتند.


زالی در ادامه عنوان کرد: با وجود ناامنی شغلی در میان پزشکان و تعرفه‌های اندک بسیاری از پزشکان با من تماس داشتند و اعلام کردند آمادگی کامل برای اعزام به یمن و درمان مجروحان یمنی در کشور را دارند.


وی در ادامه پزشکان را منظم‌ترین صنف در پرداخت مالیات دانست و گفت: با این وجود در شهرستان‌ها ماموران مالیات مرتب تابلوی پزشکان را جمع می‌کنند و با وضع عوارض عجیب و غریب و خودساخته موجب تکدر خاطر این قشر می‌شوند.


رئیس کل سازمان نظام پزشکی افزود: جامعه پزشکان ایران ذائقه همکاری، محبت و رفتار مودت آمیز دارد و گفتمان جبرآمیز با جامعه پزشکی سال‌ها شکسته خورده است و امروزه تنها می‌توان با روابط عاطفی کارها را پیش برد.


وی افزود: اکثریت جامعه پزشکی اهل همراهی و مردم دوستی هستند و ما باید مراقب باشیم رفتار ما به گونه‌ای باشد که اکثریت این جامعه به دلیل رفتار اقلیت آنها دچار ناامنی و نارضایتی شغلی نشود.


رئیس کل سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: طی سال‌های گذشته با این استدلال که نظام پزشکی برای صنف خود زیاده‌خواهی می‌کند امور تعیین تعرفه و نظارت بر آن به سازمان‌های دولتی واگذار شد که در همان سال‌ها ما اعلام کردیم این امر موجب افزایش بی‌برنامگی و دریافـت‌های غیر متعارف می‌شود که در حال حاضر شاهد محقق شدن این نگرانی هستیم.


وی افزود: سازمان نظام پزشکی پنج سال گذشته در قانون توسعه پنجم نموداری را تهیه کرد و ثابت کرد گلوبال تعرفه‌های پزشکی کسری از تورم سالانه بوده است اما در زمان تصویب از سوی دولت تعرفه‌هایی که نظام پزشکی تعیین کرده بود را مبنا قرار دادند و بخشی به آن افزودند، بنابراین این نشان می‌دهد نظام پزشکی کار خود را به خوبی انجام داده است.


زالی در ادامه اظهارات برخی نمایندگان مبنی بر سلب نظارت بر تعرفه‌ها از سازمان نظام پزشکی را یکی دیگر از موضوعات مخاطره‌آمیز دانست و گفت: گرفتن نظارت بر تعرفه‌ها از نظام پزشکی بحث پیچیده‌ای است و ربطی به نظام پزشکی و دولت امروز ندارد. امروزه وظایف سازمان نظلم پزشکی از پیش از انقلاب کمتر شده است.


وی افزود: قانونگذار در قانون سازمان نظام پزشکی 21 وظیفه را به ما محول کرده که 6 مورد آن اقداماتی است که شامل تدوین دستورالعمل‌های تبلیغاتی، تدوین آئین‌نامه نسخ و تبلیغات پزشکی، صدور کارت نظام پزشکی، اجرای برنامه‌های آموزش مداوم، صدور پروانه اشتغال و همکاری با موسسات است و مابقی وظایف از نوع همکاری و مشارکت است.


رئیس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه تصریح کرد: براساس بند «م »ماده 3 قانون سازمان نظام پزشکی، این سازمان باید در تدوین برنامه‌ها، لوایح و آیین‌نامه‌ها مشارکت و همکاری داشته باشد. این در حالی است که در طول 11 سال گذشته تعداد مسائل پزشکی که از سازمان نظام پزشکی مشورت خواسته شده از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است.


زالی افزود: در ماده 45 قانون سازمان نظام پزشکی مطرح شده که وزارت بهداشت می‌تواند تمام یا بخشی از وظایف خود را در نظارت بر آموزش و درمان به سازمان نظام پزشکی واگذار کند و در این خصوص بودجه‌ای را در اختیار سازمان قرار دهد اما در این خصوص اختیاری به ما داده نشده که اکنون بخواهند آن را پس بگیرند. در بحث رسیدگی به تخلفات نیز تقریبا شبیه به مبحث قوه قضاییه عمل می‌کنیم به طوری که قوه قضاییه نیز کشف جرم نمی‌کند بلکه براساس مبانی اقدام می‌کند.


رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در ادامه عنوان کرد: چگونگی رسیدگی به تخلفات و شکایات نیز در ماده 30 قانون نظام پزشکی مشخص شده است. علاوه بر سازمان نظام پزشکی، مراجع دیگری نظیر سازمان تعزیرات حکومتی، دادسراهای عمومی انقلاب، دانشگاه‌های علوم پزشکی و معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز به تخلفات حرفه‌ای پزشکی رسیدگی می‌کنند. براساس آمار 53 درصد پرونده‌ها به سایر ارگان‌ها ارجاع شده بود و تنها 3 درصد شکایات به سازمان نظام پزشکی ارجاع داده شده است.


وی افزود: بنابراین این موضوع را به لحاظ قانونی متوجه نمی‌شوم که می‌گویند نظارت را از نظام پزشکی بگیریم. در قانون وظیفه نظارتی فعالی به نظام پزشکی تفویض نشده است.


زالی درباره وضعیت انتظامی سازمان نظام پزشکی گفت: سازمان نظام پزشکی از 1000 دادیار، 198 دادستان، 205 هیات بدوی، 358 هیات انتظامی، 2200 نفر عضو هیات بدوی و 1400 کارشناس پزشکی دارد که این کارشناسان پرونده‌ها را کارشناسی می‌کنند.


رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در ادامه با توجه به تفاوت درآمد پزشکان ایرانی با پزشکان آلمانی گفت: 12 هزار جراح در ایران داریم. جراحانی که از نظر معیشتی در وضعیت مناسبی نیستند. یک پزشک عمومی در آلمان 120 هزار دلار درآمد دارد، پزشکان عمومی در انگلستان سالانه 126 هزار پوند درآمدشان است، رزیدنت سال اول در انگلستان 30 هزار پوند درآمد دارد؛ سوال آن است که این درآمدها در ایران چقدر است؟


وی افزود: چهار سال است که متقاضی جراحی اطفال در کشور نداریم، امسال 50 درصد ظرفیت جراحی قلب کشور خالی ماند، چند سال است که ظرفیت جراحی قفسه صدری خالی می‌مانده است. اینها خبرهای خوبی نیست اما پاسخ به آنها بسیاری از مباحث و مقایسه‌ها را روشن می‌کند.


به گفته وی حتی اشتباه بزرگی است که درآمد پزشکان را با سایر اقشار جامعه خود مقایسه کنیم.


رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه در کشور ما هم دریافت کنندگان و هم ارائه دهندگان خدمات سلامت ناراضی هستند، گفت: باید ببینیم که دنیا چه راهی رفته است که هم پزشک راضی است و هم مردم و ایران چه راهی رفته است که وضعیت بدین گونه است. تاکید ما براین است که رابطه مالی بیمار و پزشک باید قطع شود که چنین امری نیاز به بیمه تکمیلی و پایه مقتدر دارد.


وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: تعرفه‌های بخش خصوصی مورد اعتراض ما است و در این زمینه به معاون اول ریاست جمهوری نامه نوشته‌ایم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته