دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مهر 1396 - 14:01

تصویب لایحه جنجالی مبارزه با تروریسم در فرانسه

مجلس ملی فرانسه با اکثریت آرا لایحه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن علاوه بر واگذاری تقریبا تمام اختیارات نیروهای امنیتی به استانداری‌ها، صدور دستور تعطیلی مساجد نیز تسهیل‌تر خواهد شد.
کد خبر : 218494

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از آناتولی، روز گذشته مجلس ملی فرانسه با اکثریت آرا لایحه‌ای را تصویب کرد که پس از پایان وضعیت فوق‌العاده حدود دو ساله در این کشور اجرایی خواهد شد و به موجب آن علاوه بر واگذاری تقریبا تمام از اختیارات نیروهای امنیتی به استانداری‌ها، صدور دستور تعطیلی مساجد نیز تسهیل‌ خواهد شد.


این لایحه به‌رغم مخالفت بسیاری از تشکلات مردم نهاد دیروز به رای‌گیری گذاشته شد و با 415 رای موافق در مقابل 127 رای مخالف به تصویب نمایندگان مجلس ملی فرانسه رسید.


در حالی که لایحه مذکور مورد حمایت حزب “جمهوری ‌به‌ پیش” به رهبری امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه و اتحادیه دموکرات‌ها و مستقلان قرار گرفت، حزب راست «جمهوری‌خواهان»، حزب راست افراطی “جبهه ملی” و نمایندگان چپ افراطی با آن مخالفت داشتند.


این لایحه در سنای فرانسه نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. انتظار می‌رود پس از تصویب تمام محتوای آن در سنای فرانسه و امضای آن توسط رئیس‌جمهوری این کشور در روزنامه رسمی منتشر شود.


طبق لایحه فوق بسیاری از اختیارات مقامات قضائی شامل تفتیش خانه یا محل کار، بازرسی و کنترل افراد با کوچکترین ظن، اعلام منطقه امنیتی و صدور حکم بازداشت خانگی به استانداران واگذار خواهد شد. همچنین استاندارها از اختیار صدور دستور بسته شدن عبادتگاه‌ها از جمله مساجد برخوردار خواهند شد.


بر اساس این لایحه والدینی که فرزندان خود را برای انجام حمله تروریستی یا رفتن به خارج از کشور به قصد حمله تشویق می‌کنند نیز مجازات خواهند شد.


همچنین استانداری‌ها با اخذ اجازه ویژه خواهند توانیست برای جلوگیری از تروریسم به آدرس‌های مشخص شده عملیات انجا دهند و هنگامی مدارک و اسناد ضبط کنند.


کارشناسان مدعی هستند لایحه مبارزه با تروریسم ناقص و بی‌تاثیر است.


گزارشگران شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز درباره این لایحه هشدار داده بودند که ممکن است منجر به اقدامات "ناحق" و "تبعیض آمیز" از منظر شهروندان این کشور و مسلمانان شود.


وضعیت فوق العاده در فرانسه پس از حملات تروریستی 13 نوامبر سال 2015 که منجر به جان باختن 130 نفرشده بود، به اجرا گذاشته شد.


پارلمان فرانسه در ماه جولای سال جاری برای ششمین بار لایحه تمدید وضعیت فوق العاده در این کشور را تا اول نوامبر با اکثریت آراء تصویب کرده بود. بدین ترتیب مردم فرانسه که در سال 1955 با 12 ماه حالت فوق العاده٬ طولانی‌ترین دوره وضعیت فوق العاده را داشته اند این بار با 23 ماه پی در پی در حالت فوق العاده به سر خواهند برد.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته