دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مهر 1396 - 12:57
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین اعلام کرد:

ارتقاء «الموت» و «طارم» به مناطق حفاظت شده

مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین عنوان کرد: الموت و طارم قزوین که جزو مناطق «تیراندازی و شکارممنوع» بودند به منطقه حفاظت شده تبدیل شدند.
کد خبر : 218480

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا،سیاوش شمسی‌پور، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در حاشیه بازدید تعدادی از خبرنگاران محیط زیست کشور از منطقه الموت به پتانسیل‌های طبیعی و انسانی استان قزوین اشاره کرد و گفت: هم اکنون بیش از سه هزار واحد صنعتی در این استان وجود دارد که این قزوین را به قطب صنعتی تبدیل کرده است و حتی استان در حوزه کشاورزی به قدری ظرفیت دارد که بسیاری از مایحتاج مردم از داخل استان تامین می‌شود.


وی همچنین به ظرفیت‌های استان قزوین در حوزه دامداری و مرغداری اشاره کرد و افزود: از حدود 3200 واحد صنعتی مستقر در قزوین نیمی از آن‌ها در شهرک‌های صنعتی قرار دارند و تعداد شهرک‌های صنعتی قزوین به 15 واحد می‌رسد.


شمسی پور ادامه داد: تا سال گذشته در قزوین تنها یک منطقه تحت مدیریت محیط زیست وجود داشت که مساحت آن در کل استان به 1.5 درصد می‌رسید. این در حالی است که متوسط مناطق تحت مدیریت در کشور حدود 11 درصد است. بنابراین با میانگین کشوری فاصله بسیاری داشتیم اما در آخرین جلسه شورای عالی محیط زیست که در اسفندماه 95 برگزار شد، شش منطقه ارتقای سطح یافت که دو منطقه الموت و طارم از منطقه «تیراندازی و شکارممنوع» به منطقه حفاظت شده ارتقاء یافت.


وی یادآور شد: هم اکنون مساحت تحت مدیریت محیط زیست در استان قزوین به 8 درصد افزایش یافته است، البته هنوز هم با میانگین کشوری فاصله اندکی داریم اما در طول یکسال گذشته مساحت تحت مدیریت محیط زیست تا حد قابل توجهی افزایش یافته است.


شمسی پور به سه برنامه‌ عملیاتی محیط زیست استان قزوین اشاره کرد و گفت: منویات مقام معظم رهبری در قالب سیاست‌های پانزده گانه محیط زیست، رویکرد برنامه ششم در حوزه محیط زیست و شاخص‌‌های عملکردی ابلاغی از سوی سازمان محیط زیست به اداره کل استان‌ها از جمله دستور اداره کل استان قزوین در ادامه کار است.


وی ادامه داد: سند برنامه ششم توسعه را برای سایر دستگاه‌ها تدوین کرده‌ایم و برای 13 دستگاه اجرایی با توجه به برنامه ششم توسعه برنامه‌هایی تنظیم کرده‌ایم و این سند به سازمان برنامه و بودجه استان داده شده که از دستگاه‌ها در این زمینه گزارش گیری خواهد شد.


مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین همچنین به تفاهم‌نامه منعقدشده بین محیط زیست و فرمانده نیروی انتظامی استان قزوین اشاره و بیان کرد: در استان قزوین با سیستم قضایی تعاملات خوب و بسیاری داریم به طوری که حتی سیستم قضایی در این استان بسیار سریع‌تر از محیط زیست عمل می‌کند.


وی با تقدیر از دستگاه قضایی استان قزوین در برخورد با متخلفین حوزه محیط زیست و حیات وحش گفت: در روزهای اخیر یک صنعت آلاینده در تاکستان که چندبار اخطار گرفته بود، محکوم و مجازات به شش ماه حبس تعلیقی شد و بدل آن کاشت سه هزار اصل درخت قرار گرفته شده که متخلف باید تا 4 سال بعد از کاشت از آن نگهداری کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته