دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
امیر حاج‌رضایی درگفت‌وگو با آنا؛

کی‌روش برنامه مشخصی برای بازی با توگو دارد/ کارمان در روسیه خیلی سخت است

کارشناس فوتبال ایران گفت: بازی با توگو بهترین فرصت را در اختیار کی‌روش گذاشته تا بتواند نفرات جدیدی که برای نخستین بار به تیم ملی آمده‌اند را مورد آزمایش قرار دهد.
کد خبر : 218216

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، امیر حاج‌رضایی درباره انتقادات به برگزاری دیدار دوستانه تیم ملی با توگو به دلیل جایگاه نه‌چندان جالب توجه این تیم در دنیای فوتبال گفت: «من نظر مثبتی روی بازی تیم ملی با حریف آفریقایی‌اش توگو دارم. در این بازی کارلوس کی‌روش فرصت دارد تا نفرات جدیدی که برای نخستین بار به تیم ملی آمده‌اند را مورد آزمایش قرار دهد. در حقیقت بازی با توگو تمرینی در راه آمادگی بهتر تیم ملی است.»


او ادامه داد: «با توجه به شرایط غیرفوتبالی که بر فوتبال ما حاکم است مسئولان فدراسیون فوتبال نمی‌توانند با آن دست تیم‌هایی بازی دوستانه برگزار کنند که در سطوح بالاتری از توگو قرار دارند و ما باید بپذیریم جبری بر فوتبال ما روا شده که کمی مسیر آماده‌سازی تیم ملی را ناهموار کرده است. برای همین هم با حریفانی دیدار تدارکاتی برگزار می‌کنیم که قابلیت‌های بالایی ندارند که آنچنان که باید و شاید نمی‌توانند تیم ملی را اذیت کنند.»


کارشناس فوتبال ایران خاطرنشان کرد: «غالبا مربیان در دیدارهای دوستانه به دنبال نتیجه عددی نیستند و به بازیکنانی میدان می‌دهند که کمتر فرصت بازی در تیم‌شان را پیدا کرده‌اند تا هیچ مهره‌ای فرصت ارائه توانایی‌ها و قابلیت‌هایش را از دست ندهد. سیاه‌مشق‌های مربیان از بازی‌های تدارکاتی بارها به نتایج بسیار خوبی منجر شده و راهگشای تیم‌ها در بازی‌های رسمی شده است. در واقع مربیان به خصوص در سطح ملی به دلیل آنکه فرصت استفاده از بازیکنان فراوانی را دارند نهایت هوشیاری‌شان را در دیدارهای تدارکاتی به خرج می‌دهند تا بازیکنی را از قلم نیندازند.»


وی تاکید کرد: «کارلوس کی‌روش هم با توجه به توانایی‌های فنی بالایی که دارد در دیدار با توگو و همچنین روسیه از چند بازیکن جدید رونمایی خواهد کرد و در این میان بازیکنی که بتواند ارزش‌هایش را نشان دهد بدون تردید در اردوهای بعدی تیم ملی بخت بیشتری برای همراهی تیم را داراست. فراموش نکنیم که سرمربی تیم ملی در بازی با توگو و همچنین روسیه اهداف مشخصی را دنبال می‌کند. بدون تردید کی‌روش می‌توانست دیدار با توگو را به عنوان دیدار دوستانه قبول نکند اما حالا که پذیرفته حتما برنامه مشخصی برای بازی با این‌تیم‌ دارد.»


حاج‌رضایی در خصوص اینکه ملی‌پوشان داخلی که از سوی کی‌روش به تیم ملی دعوت می‌شوند کمتر در ترکیب اصلی استفاده می‌شوند و برخی این تصمیم سرمربی تیم ملی را به دلیل فاصله این بازیکنان با تمرینات روز اروپا می‌دانند، گفت: «فوتبالیست‌ها با یکدیگر تفاوت‌های مختلفی دارند و اگر ما از نوابغ فوتبال دنیا مانند مسی و رونالدو که در 10 سال اخیر اجازه کسب توپ طلا را به هیچ بازیکن دیگری نداده‌اند، بگذریم در خصوص دیگر بازیکنان نمی‌توانم با قاطعیت بگویم که تمرین زیاد باعث شده تا آنها بازیکنان فیکس تیم‌های ملی‌ یا باشگاهی‌شان شوند.»


او افزود: «اینکه کارلوس کی‌روش از زمانی که آمده ترجیح داده تا بیشتر از بازیکنان اروپایی استفاده کند و حتی توانسته بازیکنانی را خارج از ایران به تیم ملی اضافه کند، به دلیل پایین بودن استعداد و توانایی‌های بازیکنان داخلی نیست. ضمن اینکه نباید مربیان داخلی‌مان را با فوتبال روز دنیا غریبه بدانیم و این باور را ایجاد کنیم که فوتبالیست‌های داخلی با تمرینات روز فوتبال در اروپا و آمریکای جنوبی بیگانه هستند. ما بهتر است امکاناتی که داریم را در وهله اول مورد قیاس قرار دهیم. در کل کشور ما به اندازه انگشتان یک دست زمین چمن مساعد برای برگزاری مسابقات نداریم و متعاقبا از نعمت زمین‌های تمرین خوب هم برخوردار نیستیم.»


کارشناس فوتبال ایران ادامه داد: «وقتی امکانات برای تمرین کردن و بازی به وسعتی که در اروپا موجود است در ایران نیست بدون شک بازیکنان نمی‌توانند دوشادوش فوتبالیست‌هایی که در خارج از ایران حضور دارند رشد کنند و سرمربی تیم ملی هم فرصت را به کسانی می‌دهد که در محیط مساعدتری کار کرده‌‌اند. در همین سال‌های اخیر بازیکنانی همچون علیرضا جهانبخش، میلاد محمدی و سعید عزت‌اللهی رشد غیرقابل انکاری را داشته‌اند و آن هم به دلیل حضور در محیطی بوده که همه شرایط برای رشدشان فراهم بوده است. بارها شاهد بوده‌‌ایم حتی نفراتی که در تیم‌های باشگاهی خود در اروپا نیمکت‌نشین بودند یا تیم‌شان نتایج ضعیفی می‌گیرد به تیم ملی دعوت شده‌اند چون با استانداردهای کی‌روش پیش رفته‌اند.»


حاج‌رضایی در مورد بخت صعود ایران از گروهش درجام‌جهانی روسیه تصریح کرد: «پاسخ صعود تیم ملی را نمی‌دانم چون این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. فقط می‌گویم که این کار دشوارتر از آن است که انتظارش را داریم. تیم ملی ایران در مسیر صعود به جام جهانی آن هم در مرحله نهایی مسابقات پیش مقدماتی به غیر از دیدار آخر برابر سوریه در هیچ مسابقه دیگری دروازه‌اش باز نشد و چنین موفقیتی حق مطالبه مردم علاقه‌مند به فوتبال را افزایش داده است. به خصوص اینکه ما پنجمین حضورمان در جام جهانی را تجربه می‌کنیم اما این مسائل دلیل بر صعود یا عدم صعود تیم ملی به مرحله حذفی جام جهانی نمی‌شود. من امیدوارم صعود کنیم ولی باید بدانیم کارمان خیلی سخت است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته