دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 بهمن 1393 - 15:30

نویسنده انگلیسی: عربستان پشت نقاب «داعش» منطقه را به جهنم تبدیل کرده است

نویسنده انگلیسی با تاکید بر اینکه در پس جنایت های داعش نقش عربستان به خوبی مشاهده می‌شود گفت اکنون با اختلافاتی که در آمریکا به وجود آمده است، زمان آن فرارسیده است تا غرب در نوع روابط خود با عربستان تجدیددنظر کند.
کد خبر : 2181

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «رابرت فیسک» نویسنده انگلیسی در مقاله‌ای که روزنامه «ایندیپندنت» آن را منتشر کرد، با تاکید بر نقش عربستان در حمایت از گروه‌های تروریستی نوشت: اگر دولت عربستان بودجه مهار آتش درگرفته در عراق و سوریه را ندارد پس چگونه است که تروریست‌های تکفیری را به آنجا می‌فرستد؟


براساس این گزارش، «فیسک» نوشت: سوزاندن مسلمان زنده، بازی با اعتقادات مسلمانانی است که باور دارند کافران در آتش جهنم می‌سوزند. وی در ادامه سوالاتی را مطرح می‌کند و می‌پرسد، آیا مردم اردن حق ندارند که دلیل کشته شدن جوانشان را از افرادی که مسبب آن شدند جویا شوند؟ آیا بیشتر اردنی‌ها نمی‌خواهند تروریست‌های تکفیری که اقدام به این عمل ناجوانمردانه کردند را بشناسند؟


به‌نوشته این روزنامه‌نگار انگلیسی، داعش در ظاهر طرفی است که مقابل همه این سوال‌ها قرار دارد، گروهی که چند روز پیش اقدام به سوزاندن خلبان اردنی به صورت زنده کرد و فیلم آن را در اینترنت و مقابل دیدگان میلیاردها ناظر جهانی قرار داد. این موضوع باعث شد تا مردم دو کشور اردن و آمریکا به مخالفت با آن برخیزند و بار دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اقدام به انگشت‌نما کردن کشورهای حامی تروریسم از جمله عربستان کنند.


«فیسک» سوال دیگری را نیز مطرح می‌کند و آن این است که آیا جهانیان بالاخره از خواب (غفلت) برمی‌خیزند و به سرزنش عربستانی که تحت نقاب «داعش»، در منطه خشونت‌گرایی می‌کند، می‌پردازند؟


نویسنده انگلیسی می‌افزاید: در آمریکا میان وزارت امورخارجه و پنتاگون اختلاف‌هایی بر سر نقش پادشاهی عربستان در بمب‌گذاری‌های اخیر سلفیون به وجود آمده است و این در حالی است که برخی آمریکایی‌ها همچنان اصرار دارند نظام پادشاهی عربستان را «نظامی معتدل» و تحت حمایت غرب بنامند. گرچه تردیدهایی درباره قدرت نفوذ عربستان درمنطقه به وجود آمده است و این خود می‌تواند نقطه آغازی برای بازنگری غرب در نوع روابط خود با عربستان سعودی باشد.
«فیسک» تاکید کرد که عربستان دولت وهابی مسئول تشکیل جنبش طالبان است و با این رویکرد به حمایت‌های مالی و معنوی خود از جنبش ادامه می‌دهد. این گروه از هیچ اقدام جنایتکارانه‌ای همچون تجاوز به زنان، قطع سرها و اعدام خودداری نمی‌کرد و مشابه این اقدامات را «داعش» ادامه می‌دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته