دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

محرم و کمبود فیلم و سریال فاخر

تلویزیون سریال‌های نمایشی ویژه محرم را برای ایام پیش رو گذاشته و عملا آنتن رسانه ملی در دهه اول محرم زیاد از حد خالی بود.
کد خبر : 217964

گروه فرهنگی خبرگزاری آنا: این شب‌ها اگر لااقل به عنوان مخاطب سری به شبکه‌های رسانه ملی بزنیم، متوجه نبود سریال‌های مناسبتی در کنداکتور محرم می‌شویم و این نبودشان شاید زیادی هم توی ذوق بزند. چه بسا به زمان محرم و روزهای سوگواری که می‌رسیم، جای پرسش این سوال باشد که چرا رسانه‌های هنری ما کاری نمی‌کنند البته در حیطه رسالت خودشان!


خیلی از بخش‌های فرهنگی از سینما گرفته تا رسانه ملی حداقل از بابت تولیدات فاخر نمایشی، دستشان خالی است. برای همین نیز مجبورند دل به تولیداتی بدهند که هیچ خرجی ندارند و براحتی و با حداقل کیفیت هم تولید می‌شوند. این وسط لابد توقع جذب مخاطب را هم دارند؟


چیزی به اسم مجموعه‌های قابل تأمل و به اصطلاح فاخر دیده نمی‌شود. برای همین نیز سینما را در ایام محرم تعطیل می‌کنند و آنتن نمایشی تلویزیون را نیز به آیتم‌های دیگر می‌دهند. گرچه صداوسیما برای این شب و روزهای سوگواری، برنامه پر و پیمانه‌ای می‌چیند اما نه در حوزه سریال‌ها.


اما از این جنبه باید گفت؛ هر از گاهی چه بسا جشنواره‌هایی نیز سر و کله‌شان درباره محرم و این چنین موضوعاتی پیدا می‌شود که با این القاب، در تلاشند غباری از این کم‌کاری‌ها بزدایند اما اینها لحظه‌ای و آنی است و نمی‌تواند جای فیلم‌ها و سریال‌های مضمون‌محور بویژه از نوع جذاب و خوش‌ساخت را بگیرد. بالاخره باید پذیرفت که تولیدات نمایشی به قولی پاشنه آشیل این نوع رسانه‌هاست.


عملکرد سینما که خیلی وقت است بعد از ساخت "رستاخیز" و این جنس آثار، به سمتی رفته که گویا نباید انتظار چندانی از جماعت فیلمساز و متولی سینما داشت؛ چه برسد به اینکه روی پرده سینماها نیز احیانا فیلم‌هایی مرتبط درباره محرم و غیره نیز به چشم بخورد. چرا که انگار همه بر سر نبود بودجه و خودسانسوری درحال دعوا هستند. تولیدی نداریم پس خبری هم از اکران فیلم‌های قابل تأمل محتوایی نیست.


نهایتا چشم امید مردم، باید به سریال‌های تلویزیون باشد؛ البته اینجا نیز بخاطر بی‌برنامه‌گی و شاید به بهانه بی‌پولی که اتفاقا در حد همان بهانه است، باید تولیدات فاخر را کنار گذاشت و با آثاری همراه شد که ساختشان چند روز بیشتر طول نمی‌کشد و دغدغه مالی آنچنانی هم ندارند. اما به هرجهت می‌آیند و می‌روند.


چنانکه همین الان که تقریبا دو هفته از محرم گذشته و دقیقا مثل حال همین روزهای سینما، آنتن سیما نیز خالی‌ست. خبری از مجموعه‌های نمایشی که همه‌جوره حتی بی‌کیفیتش نیز می‌‌‌‌تواند جذب مخاطب کند، دیده نمی‌شود. البته قرار است از یکی دو روز آینده دو سریال "هاتف" و "عقیق" به کنداکتور تلویزیون برسد؛ اما کمی دیرتر از انتظار!


ولی بالاخره دهه اول را از دست دادیم، به جز اینکه فکر کنیم از اول هم قرار بر عدم پخش سریال محرمی بوده باشد که بعید است. وگرنه مخاطب حتی در نبود امثال«مختارنامه» و «معصومیت از دست رفته» و ... حاضر است کمی پای این نوع سریال‌های باری به هرجهت، بنشیند و اوقات بگذراند. بالاخره سریال‌ها وزنه رسانه ملی هستند بنابراین باید به کنداکتور پخششان بها داد.


سریال و فیلم خوب اگر ساخته شود، رسانه هم رسالت دینی خودش را انجام می‌دهد و هم دست رد به سینه بینندگان این آثار نمی‌زند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته