دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مهر 1396 - 18:37
دبیر کمیسیون قضایی مجلس در گفت‌وگو با آنا خبر داد:

انتشار اسامی متهمان جرایم کلان اقتصادی با نظر قاضی

دبیر کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: طرح اجرای علنی دادرسی درباره جرایم اقتصادی در کمیسیون تصویب شد که بر اساس آن، انتشار اسامی متهمان مفاسد کلان اقتصادی با نظر قاضی دادگاه صورت می‌گیرد.
کد خبر : 217960

یحیی کمالی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجنماعی خبرگزاری آنا با اشاره به بررسی طرح الحاق یک تبصره به ماده 353 قانون آیین دادرسی کیفری درخصوص اجرای علنی دادرسی درباره جرایم اقتصادی توضیح داد: این طرح پیش از این یک بار در صحن علنی مجلس بررسی شده بود که برخی نمایندگان به آن ایراد قانون اساسی گرفته و انتشار اسامی متهمان پیش از اثبات جرم در دادگاه را خلاف قانون اساسی می‌دانستند که به همین علت، طرح مجدد به کمیسیون بازگشته بود تا ایرادات برطرف شود.


وی ادامه داد: بر همین اساس، در جلسه امروز این کمیسیون، جهت تأمین نظر نمایندگان و عدم مغایرت با قانون اساسی، مقرر شد که قاضی بررسی کننده پرونده مفاسد اقتصادی، طبق شرایط و مصلحت، اسامی متهمان پرونده را منتشر کند.


کمالی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا نصاب مقرر در ماده 36 قانون مجازات اسلامی در خصوص انتشار حکم قطعی محکومیت مفسدان اقتصادی در جرایم بالاتر از 100 میلیون تومان، در طرح جدید هم وجود دارد، گفت: در طرح پیشنهادی نمایندگان همان نصاب 100 میلیون تومان برای انتشار اسامی مفسدان اقتصادی لحاظ شده تا تنها مفسدان کلان معرفی شوند.


به گفته دبیر کمیسیون قضایی مجلس، در صورت تصویب نهایی این طرح، دادگاه‌های متهمان کلان اقتصادی که میزان تخلفات آنها بیش از 100 میلیون تومان باشد، به صورت علنی برگزار شده و قاضی پرونده با رعایت مصلحت و شرایط جرم، می‌تواند اسامی متهمان را هم منتشر کند.


به گزارش آنا، بر اساس ماده 36 قانون مجازات اسلامی و ماده 353 قانون آیین دادرسی کیفری، تنها حکم قطعی محکومیت کیفری مفسدان اقتصادی که میزان فساد آنها بیش از 100 میلیون تومان باشد، قابل انتشار است و انتشار اسامی مفسدان در زمان محاکمه و قبل از تائید نهایی حکم، تنها در موارد خاص و با مجوز رئیس قوه قضاییه، امکان پذیر است که با مصوبه نمایندگان، امکان انتشار اسامی و معرفی مفسدان اقتصادی حتی پیش از تائید حکم قطعی نیز وجود خواهد داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته