دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1394 - 12:10

تلاش سناتورهای آمریکایی برای تمدید 10 ساله تحریم‌های ایران

دو سناتور آمریکایی با افزودن متممی به قانون بودجه دفاعی آمریکا، خواهان تمدید 10 ساله تحریم‌های ایران شدند.
کد خبر : 21779

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری‌ آنا به نقل از پایگاه خبری هافینگتون‌پست، مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه ایالت ایلینویز و باب منندز، سناتور جمهوری‌خواه نیوجرسی در طرح خود در این زمینه از کنگره خواسته‌اند تحریم‌ها علیه ایران را به مدت 10 سال دیگر تمدید کند.


بر اساس این گزارش، این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که کمتر از یک ماه به پایان ضرب‌الاجل تعیین‌شده برای دستیابی به توافق هسته‌ای ایران باقی مانده است.


در صورت تصویب این قانون تحریم ایران که از سال 1996 آغاز شده و در سال 2016 به پایان می‌رسد، تا سال 2026 تمدید خواهد شد و بر اساس ادعای سناتورهای آمریکایی به دلیل اینکه این تحریم‌ها مربوط به برنامه موشک‌های بالستیک و «حمایت ایران از تروریسم» است و ارتباطی به برنامه هسته‌ای این کشور ندارد، به همین دلیل این برنامه جزئی از طرح تعلیق تحریم‌ها بر اساس توافق هسته‌ای احتمالی میان ایران و 1+5 نخواهد بود.


این در حالی است که تمدید تحریم‌ها می‌تواند تهدیدی برای پیچیده‌تر شدن مذاکرات هسته‌ای باشد که هم‌اکنون در وین در جریان است. به طوری که این مسئله این ذهنیت را در مقامات ایران ایجاد می‌کند که دولت اوباما توان کنترل سیاست تحریم‌ها علیه تهران را ندارد. به همین دلیل است که پیتر بیلربک، مشاور و کارشناس اندیکشده راه سوم در آمریکا در این‌باره می‌گوید: این طرح سناتورها یک اقدام اشتباه و زودهنگام است، آن هم در حالی که ما در مرحله بسیار حیاتی و حساس مذاکرات قرار داریم.


از سوی دیگر شورای ملی ایران و آمریکا نیز در بیانیه‌ای در این‌باره تاکید کرد: کنگره برای تصویب این طرح زمان زیادی دارد و چنین اقدامی در وضع کنونی و در بحبوحه مذاکرات اقدامی زودهنگام و غیرسازنده خواهد بود.


در بخش دیگری از بیانیه این شورا آمده است: طرح مذکور موجب پیچیده‌تر شدن مذاکرات می‌شود و باعث می‌شود مذاکرات از مسیر اصلی خود خارج شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: تحریم ایران
ارسال نظر
قالیشویی ادیب