دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جلال چراغپور درگفت‌وگو با آنا؛

منصوریان تیم خوبی تحویل سرمربی آلمانی داد/ منحنی عملکرد شفر نزولی است

کارشناس فوتبال ایران گفت: تیمی که در اختیار وینفرد شفر قرار گرفته در تمامی پست‌ها بازیکنان خوبی در ترکیبش دارد و در واقع منصوریان تیم خوبی تحویل این مربی داد.
کد خبر : 217779

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، باشگاه استقلال پس از جدایی علیرضا منصوریان به دنبال جذب سرمربی خارجی بود و نهایتا از میان گزینه‌های مورد نظرش با وینفردشفر مربی 67 ساله آلمانی به توافق رسید تا او پیش از نیم فصل سرمربی تیمش باشد. شفر که در سی‌امین سال مربیگری‌اش به استقلال ایران رسیده است سابقه مربیگری در تیم‌باشگاهی آلمان، امارات و آذربایجان و تیم‌های ملی کامرون، تایلند و جاماییکا را در کارنامه‌ دارد. برای آنکه ببینیم این مربی آلمانی بخت موفقیت در استقلال را دارد یا نه با جلال چراغپور کارشناس فوتبال ایران گفت‌وگویی داشتیم.


*ارزیابی فنی جلال چراغپور از توافق استقلال با وینفرد شفر چیست؟


-حضور این مربی آلمانی را می‌توان به دو سه شیوه بررسی کرد. اول اینکه ما اگر روی منحنی عملکرد وینفرد شفر را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که او عملکردی از بالا به پایین داشته است. این مربی از مربیگری در آلمان به تیم ملی کامرون رسیده اما پس از آن در امارات سرمربی تیم‌های باشگاهی بوده و بعد هم در تیم‌های ملی تایلند و جاماییکا سرمربی بوده که جایگاه جالب توجهی در دنیا ندارند. چنین عملکردی روی کاغذ قابل قبول نیست و آمار جالبی برای این مربی به حساب نمی‌آید. ضمن اینکه وی یک سال است که در هیچ تیمی سرمربی نبوده و بیکار بوده است.


*از چه جهات دیگری می‌توان عملکرد فنی سرمربی آلمانی استقلال را بررسی کرد؟


-مسئله دومی که می‌توان در کارنامه وینفرد شفر مورد توجه قرار داد این است که او در 20 سال اخیر در هیچ تیمی به مدت طولانی سرمربی نبوده است. وقتی از اروپا به آفریقا رفته و سپس به آسیا و آمریکا و دوباره به آسیا بازگشته است، نشان می‌دهد که این مربی تفکر غالبی ندارد و نمی‌تواند صاحب سبک باشد. این همه تنوع در شکل و کلاس مربیگری شفر بیانگر آن است که این مربی پیشنهاد کاری را اولویت خود قرار داده است و اگر صاحب سبک مشخصی بود این همه جابه‌جایی نداشت.


*یعنی مربیانی که تغییرات زیادی دارند، نمی‌توانند موفق باشند؟


-ما مربیانی داریم که در تیم‌های مختلفی موفق بوده‌اند اما تعداد آنان کم است. به نظر من این نکته خوبی نیست که یک مربی جابه‌جایی‌های زیادی داشته باشد، هرچند قضاوت ما براساس داده‌هاست و احتمال آنکه شفر در استقلال نتیجه بگیرد وجود دارد. ما اگر بخواهیم کارنامه شفر را مثلا با کی‌روش بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که کی‌روش با حضور 8 ساله در تیم ملی ایران حتی اگر بعد از جام جهانی از تیم ملی جدا شود، می‌تواند مدعی پیاده کردن سبکی در فوتبال ایران باشد که در حضور 8 ساله‌اش آن را به تیم ملی ایران داده است. اگر درصد موفقیت مربیان را در داخل کشور بررسی کنیم می‌بینیم آنهایی که چندین فصل حضورشان در یک تیم مستمر بوده خیلی موفق‌تر از آنهایی بوده‌اند که نیم فصل یا یکی دو فصل در یک تیم حضور داشته‌اند.


*اگر نگاهی به موفقیت‌های شفر در تیم‌هایی که حضور داشته بیاندازیم چقدر برای موفقیت او در استقلال می‌توانیم شانس قائل شویم؟


-به طور حتم با بررسی نتایج شفر می‌توان او را بهتر مورد قضاوت قرار داد. شفر در 30 سالی که مربیگری کرده است موفقیت قابل ذکری نداشته و اگر هم بخواهیم قهرمانی‌ها و جام‌هایی که او به دست آورده را مورد تحلیل قرار دهیم باز هم به نتیجه‌ فوق‌العاده‌ای از شفر نمی‌رسیم. اگر بخواهیم قیاس داخلی داشته باشیم می‌توانیم به مجید جلالی اشاره کنیم که پس از 20 سال مربیگری یک قهرمانی در لیگ برتر و یک قهرمانی جام حذفی در کارنامه‌اش دیده می‌شود. در پرونده شفر هم پس از 30 سال قهرمان جام ملت‌های آفریقا با کامرون و قهرمانی با کارلسروهه در مسابقات اینترتوتو و قهرمانی جاماییکا در تورنمنت کشورهای حوزه دریای کارائیب دیده می‌شود. پس از این منظر هم نمی‌توان شفر را مربی موفقی دانست.


*با توجه به این موضوع شانس موفقیت شفر در فوتبال ایران را چقدر می‌دانید؟


-قبل از آنکه بخواهیم پیش‌بینی کنیم که شفر چه شرایطی در ایران پشت‌سر می‌گذارد بهتر است نگاهی به شرایط استقلال هم داشته باشیم. این تیم هفته قبل بدون سرمربی توانست برابر سپیدرود در رشت 3 امتیاز بگیرد. این پیروزی را می‌توان از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار داد. اول اینکه سپیدرود در نیمه اول فرصت‌های گلزنی مناسبی را از دست داد که اگر از یکی از آنها هم استفاده می‌کرد استقلال در نیمه دوم به بازی برنمی گشت. دوم اینکه ثابت شد در فوتبال ایران بدون سرمربی می توان برنده شد. نگاه سوم نبود منصوریان فشار روانی را از روی بازیکنان برداشت و آنها بدون استرس بازی کردند. مورد چهارم آنکه برخی بازیکنان در زمان حضور منصوریان فوتبال همیشگی‌شان را ارائه نکردند. همه این مطالب را می‌توان درنظر داشت چون فوتبال انعطاف‌پذیری زیادی دارد. حال اگر شفر یک هفته زودتر به استقلال می‌آمد و این پیروزی را به دست می‌آورد نمی‌شد این پیروزی را اثر حضور سرمربی آلمانی جدید این تیم دانست.


*شفر که این تیم استقلال را نبسته ابزار لازم را دارد که با آبی‌پوشان به موفقیت برسد؟


-برای قضاوت صحیح شرایط فعلی استقلال با سرمربی جدیدش باید انصاف داشته باشیم. تیمی که در اختیار وینفرد شفر قرار می‌گیرد در تمامی پست‌ها بازیکنان لازم را در ترکیبش دارد. شاید اگر این مربی آلمانی 2 سال هم در ایران مربیگری می‌کرد نمی‌توانست تیمی با این همه مهره با استعداد جمع کند. بزرگترین کار منصوریان در استقلال جمع‌آوری بازیکنانی بود که جوان هستند و این قابلیت را دارند تا به هرتیمی کمک کنند. فراموش نکنیم منصوریان سرمربی تیم ملی امید بوده و شناخت کافی از استعدادهای فوتبال ایران را دارد. حالا این تیم پرمهره در اختیار شفر آلمانی قرار گرفته و باید به این مربی فرصت داد تا توانایی‌های فنی‌اش را نشان دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته