دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مهر 1396 - 11:27
دهقان در گفت‌وگو با آنا:

استقلال کردستان کانون بحران در منطقه است

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه استقلال کردستان عراق کانونی برای بحران در منطقه است، گفت: رژیم صهیونیستی قصد دارد از طریق بارزانی در همسایگی ما دست به توطئه بزند و ایران نباید نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشد.
کد خبر : 217723

محمد دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، با اشاره به برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق اظهار کرد: با توجه به مجموع بحران‌های موجود در منطقه و مخالفت عراق و حکومت مرکزی آن با تجزیه‌ی کردستان، این کار غیرقانونی است و اعلام خودمختاری منطقه‌ای از یک کشور درحالی که حکومت مرکزی نیز با آن مخالف است، مشروعیت بین‌المللی ندارد.


وی با بیان اینکه عدم پذیرش استقلال کردستان از سوی جامعه بین‌المللی، مردم کردستان را با مشکلات جدی مواجه می‌کند، تصریح کرد: از آنجایی که ایران، ترکیه و سوریه نیز در پی حفظ یکپارچگی خود بوده و تمایلی به تجزیه ندارند، با این امر مخالفت می‌کنند.


نماینده چناران، طرقبه‌ و شاندیز در مجلس شورای اسلامی افزود: تشکیل یک حکومت خودمختار از سوی رهبران کردستان و با تحریک قومیتی و توده‌ی مردم و با پشتیبانی آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها، بدون توجه به خواست همسایگان و حکومت مرکزی، تنش جدی را ایجاد می‌کند، این در حالی است که مردم کردستان بعد از مدت‌ها در حال تجربه آرامش و زندگی در یک وضعیت آزاد و پایدار هستند اما با این رویکرد قطعا دچار مشکلات زیادی می‌شوند و تنها قربانیان این خیانت خواهند بود.


عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه ایران در امور داخلی عراق دخالت نمی‌کند، توضیح داد: با این وجود حکومت عراق بیکار ننشسته و قطعا نسبت به استقلال یک منطقه خود واکنش نظامی و غیر نظامی نشان می‌دهد و باید دانست که تصرف دو روزه کردستان امری آسان برای حکومت مرکزی عراق است.


دهقان با بیان اینکه حکومت عراق تا کنون در این خصوص از خود نجابت نشان داده است، تصریح کرد: در صورت استقلال کردستان از عراق، لکه ننگی تا ابد بر پیشانی حیدر العبادی خواهد گذاشت. اکنون همه نهادهای عراقی و تمامی حاکمیت آن باید یکپارچگی کشور خود را حفظ کنند.


وی با بیان اینکه عراق با همه ایالت‌ها، استان‌ها و اقوامش «عراق» است و بی‌تفاوتی مسئولان عراقی و استقلال بخشی از این کشور، نشان‌دهنده بی‌عرضگی حاکمان عراقی است، توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران در امور دیگر کشورها دخالت نمی‌کند و البته کردستان را به رسمیت نشناخته و این کار را غیرقانونی و خلاف موازین بین‌الملی و کانونی برای بحران در منطقه تلقی می‌کند.


عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه در صورت بروز هرگونه تحرک در مرز ایران، واکنش سنگینی از خود نشان خواهیم داد، تاکید کرد: رژیم صهیونیستی قصد دارد از طریق بارزانی در همسایگی ما دست به توطئه بزند و ایران نباید نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشد. البته ما در این موضوع ورود پیدا نکرده و عراق خود باید این موضوع را پیگیری کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته