دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مهر 1396 - 11:13
وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

رفت و برگشت روزانه 530 هزار خودرو از شهرهای اطراف به تهران/ 500 هزار خانه خالی در پایتخت

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جداسازی استان البرز از تهران یک خطای استراتژیک و غیرقابل بازگشت بوده است،‌ گفت:‌ ظرفیت جمعیت پیرامون شهر تهران طی 50 سال گذشته 5 برابر شده است.
کد خبر : 217701

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حضور در دهمین جلسه شورای شهر تهران به تشریح نکاتی درباره وضعیت سکونت و حمل و نقل در پایتخت پرداخت.


وی با بیان اینکه تهران علاوه‌بر یک کلان شهر پایتخت ایران است و این دلیلی برای تفاوت تهران با سایر کلان شهرهای کشور است، اظهار کرد: در این زمینه باید بین دولت محلی و دولت مرکزی در پایتخت توجه ویژه‌ای صورت گیرد و این سوال را از خود بپرسیم که آیا تهران ظرفیت و توانایی ایفای نقش پایتخت بودن را دارد یا خیر.


آخوندی با بیان اینکه این موضوع بارها مورد تردید قرار گرفته است، عنوان کرد: دولت مرکزی در پاره‌ای از زمان این موضوع را مورد بررسی قرار داده و باید از ظرفیت شهر تهران به عنوان پایتخت دفاع شود.


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تهران از پایتخت بودن هم سود می‌برد و هم باید هزینه‌هایی را بپردازد،‌ گفت:‌ تهران دارای دو مساله بنیادین سکونت و حرکت است مجموعه‌ای از بحث‌های زیست محیطی، منابع زیستی مثل آب و هوا، مسائل مسکن، مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی قابلیت سکونت در تهران را زیر سوال می‌برد و البته بحث حرکت که شامل حرکت کالا و انسان و حرکت انتزاعی در پایتخت می‌شود موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.


مطالعه دولت راجع به منطقه شهری تهران بزرگ


وی با بیان اینکه مطالعه کاملی در دولت راجع به تهران و کرج (منطقه شهری تهران بزرگ) صورت گرفته است، گفت:‌ در این زمینه وزارت راه و شهرسازی می‌تواند اطلاعات خود را در اختیار شورای شهر تهران، کرج و شهرداری‌ها قرار دهد. ما باید این مطالعات را یک بار مرور کنیم تا به یک فهم مشترک از منطقه شهری تهران بزرگ برسیم.


آخوندی با اشاره به جمعیت دو میلیون و 980 هزار نفری پایتخت در سال 1345 اضافه کرد: در آن دوره پیرامون تهران جمعیتی حدود 40 هزار نفر داشته است این در حالی است که در طرح جامع همان سال این پیش‌بینی صورت گرفت که جمعیت تهران در سال 70 به 5/5 میلیون نفر برسد و امروز جمعیت تهران به بیش از 8 میلیون نفر رسیده است این در حالی است که جمعیت پیرامون تهران طی 25 سال گذشته به 2/5 میلیون نفر رسیده است و این روند تا سال 95 ادامه پیدا کرد.


جدا کردن کرج از تهران خطای استراتژیک بزرگ


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جدا کردن استان البرز از استان تهران یک خطای استراتژیک بزرگ غیر قابل بازگشت بود، تصریح کرد: جمعیت بین استان تهران و استان البرز سیال است و ظرف 50 سال گذشته جمعیت شهر تهران سه برابر و جمعیت پیرامون شهر تهران 5 برابر شده است و ما آشفتگی بیش از حدی را در پیرامون شهر تهران شاهد هستیم که نمی‌توان نسبت به آن بی‌توجه بود.


آخوندی با بیان اینکه در مجموعه شهری تهران 42 بخش فعالیت می‌کنند که فقط در 4 بخش آن سکونت و اشتغال‌شان در درون آن است و بقیه عمدتا به صورت سیال ببین تهران و کرج است، اضافه کرد:‌ تهران نمی‌تواند خود را از مسائل مربوط به پیرامون مصون نگه دارد.


وی با بیان اینکه روزانه یک میلیون و 250 هزار نفر به تهران می‌آیند و از تهران به پیرامون برمی‌گردند، افزود: این افراد 530 هزار خودرو در روز به همراه خود دارند و شما ببینید این چه مفهوم زیست محیطی‌ به جای می‌گذارد.


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سرانه تخت بیمارستانی برای هر هزار نفر در پایتخت 3/24 تخت است، ‌گفت:‌ این در حالی است که در پیرامون سرانه تخت بیمارستانی برای هر نفر کمتر از یک تخت است و وقتی چنین فقری در پیرامون وجود دارد آیا می‌توان آن را نادیده گرفت؟


وی با اشاره به رشد اقتصادی در دهه‌های40، 50، 60 و 70 اضافه کرد: در این دوره شاهد رشد 1/27 درصدی رشد اقتصادی بودیم اما از سال 89 تا 92 در پایتخت شاهد این بودیم که 760 هزار پروانه ساخت و ساز صادر شده و در واقع میانگین سالی 200 هزار پروانه ساخت و ساز صادر شده که این بیشتری میزان رشد را نشان می‌دهد اما علی‌رغم این رشد پروانه از سال 90 تا سال 95 جذب جمعیت از 8/3 میلیون نفر به 8/7 میلیون نفر رسیده است.


افزایش جمعیت تهران به 19 میلیون نفر تا سال 1415


وی با بیان اینکه شهر تهران بیش از 10 میلیون نفر ظرفیت جمعیت‌پذیری دارد، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود که این جمعیت 16 میلیونی استان تهران و البرز در سال 1415 به 19 میلیون نفر افزایش پیدا کند.


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رشد منطقه‌ای از رشد میانگین ملی در منطقه شهر تهران در آینده کمتر خواهد بود، گفت: شهر تهران می‌تواند جمعیتی بالای 12/5 میلیون نفر را پذیرا باشد اگر تخلفی صورت نگیرد اما اگر تخلفات جدیدی صورت گیرد این جمعیت‌پذیری افزایش پیدا می‌کند. فرض کنیم این تخلفات افزایش پیدا کند باید دید آیا در آینده بازاری برای این تخلفات وجود دارد یا خیر که پاسخ منفی است اگر شهرداری تمایل به فروش شهر داشته باشد دیگر مشتری نخواهد داشت همانطور که طی سال‌های 93 تا 95 مشتری برای خانه‌ها وجود نداشت.


500 هزار خانه خالی در پایتخت


وی با بیان اینکه وجود 500 هزار خانه خالی در پایتخت شهر را دچار عدم تعادل کرده است که باید به آن توجه شود، گفت:‌ در ایران کمتر از کلمه دولت محلی استفاده می‌شود و همه از مدیریت شهری استفاده می‌کنند کرج را به عنوان استان البرز انتخاب کرده‌اند اما مقامات محلی هیچ واکنشی نشان ندادند و به این فکر نکردند که این اتفاق چه بلایی بر سر آینده تهران می‌آورد و تصمیمات غلط به دلیل نبود دولت محلی به وجود می‌آید.


آخوندی ادامه داد: در حال حاضر 22 شهرستان، 46 بخش و 61 شهر در مجموعه شهری تهران وجود دارد و اگر این روند ادامه پیدا کند به این معناست که ما تقاضای افزایش این مجموعه‌ها را داریم.


وی با بیان اینکه هیچ منطقه‌ای در کل منطقه شهری تهران بزرگ نباید خارج از مدیریت شهری باشد، تصریح کرد: در حال حاضر هزار و 200 آبادی در مجموعه شهری تهران وجود دارد و این نشان می‌دهد که هزار و 200 مرجع صدور پروانه ساختمانی داریم و این دلیلی برای افزایش جمعیت در منطقه‌الفراغ بوده است که عده‌ای بدون مجوز یا با مجوز آبادی‌ها خانه ساختند.


تهدید 13 هزار هکتار از منابع طبیعی پایتخت


آخوندی با بیان اینکه اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند 13 هزار هکتار دیگر از منابع طبیعی تهران زیر ساخت و ساز می‌رود، اضافه کرد:‌ باید همه مناطق شهری تهران زیر نظر شهرداری‌ها فعالیت کنند تا کنترل‌های لازم صورت گیرد.


وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پایتخت دارای 2200 هکتار تاریخی، 2000 هکتار بافت میانی فرسوده و 6000 هکتار بافت حاشیه‌ای فرسوده است.


وجود 35هزار خانه خالی در منطقه یک


آخوندی با بیان اینکه در منطقه یک تهران 35هزار خانه خالی وجود دارد، اضافه کرد: اگر خانه‌های در حال ساخت را هم به این تعداد اضافه کنیم به یک رقم بزرگ می‌رسیم؛ این در حالی است که در منطقه 22 و بقیه مناطق تهران نیز خانه‌های خالی وسیعی وجود دارد که این عمدتا ناشی از عدم تلاقی عرضه و تقاضاست و این به رفتار شهرداری‌ها برمی‌گردد. وقتی شهرداری شهر را با اداره یک بنگاه اشتباه گرفته باشد، سوداگری به اوج خود می‌رسد. در حالی که بیش از 65 درصد معاملات در شهر تهران برای واحدهای زیر 70 مترمربع است، نظام سوداگری شهرداری مجوز ساخت‌وساز برای خانه‌هایی با میانگین بالای 100 مترمربع می‌دهد.


وی با بیان اینکه شهر تهران به اندازه کافی برای ساخت‌وساز زمین دارد، اضافه کرد: مشکل اصلی سیاستگذاری بر روی این زمین‌هاست. اینکه نباید به تقاضاها سوداگرانه پاسخ داده شود و با این کار از پوسیدگی درون شهر تهران و تغییر هویت پایتخت جلوگیری کنیم. باید دید بافت فرسوده را با تراکم اضافی باید مرتفع کنیم یا هویت فرهنگی را به بافت‌ها بازگردانیم.


بحران آب در راه است


وزیر راه و شهرسازی بحران آب را بزرگترین بحران منطقه شهری تهران نامید و گفت:‌ هم اکنون در تهران روزانه 4/8 میلیون متر مکعب آب مصرف می‌شود واین تهدیدی برای منطقه شهری تهران است که در آینده ما با کمبود آب مواجه خواهیم بود.


آخوندی با بیان اینکه طی 20 سال گذشته شهرداری تهران عادت داشته تا کسری تامین منابع مالی خود را از صدور پروانه‌ها جبران کند، اضافه کرد: این ظرفیت زیستی پایتخت را رو به نابودی برده است و اگر فروش تراکم به تدریج کم یا جمع شود باید دید شهرداری چگونه می‌خواهد هزینه‌های جاری یا بدهی‌های گذشته خود را تامین کند. پس شهرداری باید بر یک نظام مالی جدید تمرکز کند.


وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بحث حمل‌ونقل یکپارچه در منطقه شهری تهران اشاره کرد و گفت: باید حمل‌ونقلی در نظر گرفته شود تا بتواند 120 کیلومتر پیرامون شهر تهران را پوشش دهد و در این راه باید از ظرفیت‌های موجود نیز حداکثر استفاده را انجام دهیم و برنامه‌ای مشترک در این‌باره بین شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته شود و نکته مهم این است که اگر برای این موضوع یک حمل‌ونقل یکپارچه در نظر گرفته شود، تعادل بین تهران و حومه عوض می‌شود و تقاضا برای تهران کاهش پیدا می‌کند و بالتبع تقاضا برای سوداگری‌ها هم کمتر می‌شود و این موضوع روی درآمد شهرداری اثر منفی خواهد گذاشت، اگر تمایلش به فروش شهر باشد.


260 هزار نفر متقاضی وام مسکن در پایتخت


وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قدرت خرید مردم برای مسکن تصریح کرد: در این راه می‌توانستیم به دولت متوسل شویم و یارانه را افزایش دهیم، اما دولت برنامه‌ای را ترتیب داد تا هرکسی 6 برابر ذخیره در بانک مسکن و هر زوجی 12 برابر ذخیره‌اش در بانک مسکن وام دریافت کند و هم‌اکنون تعداد کسانی که متقاضی این وام هستند به بیش از 260هزار نفر رسیده است.


به گفته آخوندی، به زوج‌ها در پایتخت برای خرید مسکن 160میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود 8 درصد داده می‌شود.


به گزارش آنا، در پایان صحبت‌های وزیر، محسن هاشمی خطاب به وی گفت: دل پری داشتید آقای وزیر! که وی پاسخ داد: دلم پر نبود؛ تنها می‌خواستم سهم مشترکی از آینده تهران داشته باشم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته