دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مهر 1396 - 10:22

نمایندگان لایحه حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی کشور را تصویب کردند

نمایندگان مجلس لایحه حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی کشور را تصویب کردند.
کد خبر : 217674

به گزارش خبرنگار پارلمان خبرگزاری آنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 11 مهرماه) مجلس شورای اسلامی لایحه حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی کشور را با 150 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.


همچنین نمایندگان با بند الف ماده 8 این لایحه با 126 رأی موافق، 17 رأی مخالف و 15 رأی ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.


در ماده 8 این لایحه آمده است که دسترسی و بهره برداری ژنتیکی بدون رعایت مفاد این قانون و صادرات و خارج ساختن منابع ژنتیکی به منظور دسترسی و بهره برداری از منابع ژنتیکی بدون مجوز نهاد متولی مربوط، به ترتیب مستوجب یک یا چند نوع از مجازات های تعزیری درجه (5) و (6) قانون مجازات اسلامی است.


براساس این گزارش محمدحسین قربانی نماینده آستانه اشرفیه در مخالفت با این لایحه گفت: مجازات های اشاره شده در ماده 8 این لایحه بازدارنده نیست و اگر مجازات ها متناسب با جرم نباشد سوداگرانی که در زمینه واردات محصولات کشاورزی فعالیت دارند تخلفاتی را مرتکب می شوند بنابراین می طلبد مجازات ها متناسب با جرم تعیین شود تا نسل محصولات کشاورزی منقرض نشود.


همچنین سید محمد جواد ابطحی در موافقت با ماده 8 این لایحه گفت: شورای نگهبان ایراد ماهوی نگرفته است و کمیسیون برای تامین نظر شورای نگهبان آئین نامه اجرایی را حذف و رعایت مفاد را لحاظ کرده است بنابراین با این عبارت شبهه رفع شده است


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته