دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران

چرا ارج و آزمایش را زنده نمی کنیم

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: با وجود رکود اقتصادی، دریافتی سازمان‌های تامین اجتماعی و مالیات از واحدهای تولیدی افزایش پیدا کرده و با وجود زیان‌دهی در تولید، بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی مطالبات این سازمان‌ها را به طور کامل پرداخت کرده و مالیاتی که باید به سود بدهند را به ضرر پرداخت کردند.
کد خبر : 217254

به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران‌،‌ محسن بهرامی ارض اقدس رئیس رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران درباره احیای برندهای قدیمی و سودده بنگاه‌های تولیدی که امروز به شرکت‌های زیان‌ده و تعطیل تبدیل شده‌اند، گفت: احیای برندهای داخلی قدیمی مثل ارج و آزمایش ابعاد مختلفی دارد که بخشی از دلایل عدم احیای این بنگاه ها به مشکلات اقتصاد کلان باز می‌گردد.


وی ادامه داد: اساسا فضای کسب‌وکار کشور مطلوب نیست و مسئله ارز، دخالت دولت و تعیین دستوری قیمت ارز تولید داخلی را در معرض رقابتی تبعیض‌آمیز در مقایسه با کالاهای وارداتی مشابه قرار داده است.


این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه تورم طی سال‌های گذشته اغلب بنگاه‌های تولیدی را تحت تاثیر خود قرار داد، تاکید کرد: از سال 92 تا 95 دست کم بیش از 60 درصد تورم را تجربه کرده‌ایم اما نرخ ارز طی این سال ها 17 تا 18 بیشتر افزایش پیدا نکرده و این یعنی یک معادله نابرابر که در آن واردات تسهیل شده و تولید داخلی روز به روز ضعیف‌تر شده است؛ مسئله عدم تناسب نرخ ارز با تورم داخلی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که علاوه بر عدم احیای برندهای قدیمی مثل آزمایش و ارج، بنگاه های فعلی را هم به تعطیلی می کشاند.


این فعال بخش‌خصوصی تحریم‌ها و ناتوانی بنگاه‌های تولیدی از بروزرسانی خود در زمینه تجهیزات تولیدی و تکنولوژی‌های روز تصریح کرد: فاصله تکنولوژی و دانش فنی داخلی با دیگر کشورها دلیل دوم در عدم احیای برندهای قدیمی بوده که طی سال‌هایی که در دولت های نهم و دهم گذشت، سیاست‌های غلط دولت و تحریم‌های ظالمانه دنیا روز به روز فاصله خطوط تولید ایرانی را با همتایان خارجی شان افزایش داد و امکان نوسازی و بازسازی کارخانجات را از ما گرفت.


وی اضافه کرد: کشورهای توسعه یافته محصولاتی را تولید می‌کردند که هم از نظر قیمت تمام شده به صرفه بود و هم با بهره وری بالا تولید می‌شد و از سوی دیگر نرخ ارز ثابت در این کشورها به کمک تولید می‌آمد و آن‌ها با هزینه مالی بسیار کمتر از ایران تولید می‌کردند اما این در حالی بود که در ایران هزینه‌های مالی قابل توجهی به تولیدکنندگان تحمیل می‌شد. نقدینگی مورد نیاز در برخی رشته‌ها تا صد برابر افزایش پیدا کرد و در مقابل توانایی نظام بانکی برای کمک به واحدهای تولیدی کاهش یافت. موضوعی که هم چنان واحدهای تولیدی از آن رنج می‌برند.


رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران افزود: کاهش قدرت خرید مردم عامل سوم درعدم احیای برندهای داخلی است. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر قدرت خرید مردم به شدت تضعیف شده و خرید کالاهای سرمایه ای مثل محصولات ارج و آزمایش برای مردم سخت‌تر از گذشته است.


بهرامی ارض اقدس چهارمین عامل قوانین و مقررات مخل فضای کسب کار دانست و گفت: قوانین مربوط به تامین اجتماعی و مالیات ها، عدم انعطاف این سازمان ها در مقابل واحدهای تولیدی از دیگر نکات قابل توجه در احیای برندهای قدیمی است؛ با وجود رکود اقتصادی، دریافتی این سازمان‌ها از واحدهای تولیدی افزایش پیدا کرده بنگاه های تولیدی با وجود زیان دهی در تولید مطالبات تامین اجتماعی را به طور کامل پرداخت کردند و مالیاتی که باید به سود بدهند را به ضرر پرداخت کردند.


وی تصریح کرد: تاخیر در بازپرداخت بدهی واحدهای تولیدی که به طور عمومی در تامین مالی به بانک ها متکی هستند باعث شده حجم بدهی‌ها به سرعت افزایش پیدا کند. با تلاش های دولت اقداماتی مثل اجرای قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، اختصاص 16 هزار میلیارد تومان نقدینگی به واحدهای تولیدی انجام شده است اما این‌ها راهکاراساسی نیست، هرچند ممکن است برای مدت کوتاهی واحدهایی که در معرض ورشکستگی قرار گرفتند را نجات دهند اما این تنفس مصنوعی نمی تواند به تولید پایدار کمک کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب