دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مهر 1396 - 08:41

محرم در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی

واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای برنامه‌های فرهنگی اجتماعی متنوع ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را گرامی داشتند.
کد خبر : 217180

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مراسم سوگواری سرور وسالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، به همت هیات مذهبی و دانشجویی جواد الائمه و با حضور دانشگاهیان و جمعی از مردم ولایت مدار مهدیشهر و مسئولان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهدیشهر برگزار شد.



این مراسم معنوی با اقامه فریضه نماز جماعت ظهر وعصر صورت پذیرفت و عزاداران حسینی که در غم شهادت سید و سالار شهیدان و اسارت اهل بیت رسول الله(ص) سیاهپوش شده بودند در نمازخانه دانشگاه به سینه زنی، نوحه خوانی و عزاداری پرداختند و فضای دانشگاه را با نام و ذکر امام حسین(ع) عطرآگین کردند.


در انتهای مراسم شرکت‌کنندگان عزای اباعبدالله (ع) نهار را مهمان سفره پربرکت احسان امام حسین (ع) که از نذورات خیرین دانشگاه بود شدند .


همزمان با فرارسیدن ایام محرم‌الحرام و عزاداری سرورو سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع)، مراسم پرفیض زیارت عاشورا به همت هیات جوادالائمه هر روز صبح با حضور همه کارکنان واحد در محل نمازخانه برگزار و بعد از قرائت زیارت عاشورا، سینه زنی، ذکر مصیبت شرکت‌کنندگان با احسان و نذورات همکاران مورد پذیرایی قرار میگرفتند.


مراسم شام غریبان شهدای گمنام واحد بهبهان برگزار شد.



مراسم شام غریبان دو کبوتر خونین بال گمنام دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان با حضور دانشجویان، اساتید و مردم شهیدپرور شهرستان بهبهان با مداحی مداحان اهل بیت و سخنرانی در کنار مزار شریف این دوشهید گمنام برگزار شد.


مراسم سوگواری روز عاشورای حسینی با تجمع بزرگ عاشورائیان در منطقه جاسب برگزار شد.



شب‌های ماه محرم حال و هوای عجیبی دارد، انگار کسی در منزل خود نمی‌ماند. هرکس می‌خواهد سهمی در آیین‌های حسینی داشته باشد. عد‌ه‌ای راهی دیارپدری خود می‌شوند.


دکتر عبداله جاسبی رئیس پیشین دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در هیات‌های منطقه جاسب مثل سنوات گذشته همراه با عزاداران حسینی به عزاداری پرداخت.


مردم متدین منطقه جاسب همواره در عرصه های مختلف فرهنگی و دینی آداب و رسوم والایی داشته و در تعالی فرهنگ ایران اسلامی سهم بسزایی دارند. ارادت مردم این دیار به اهل بیت پیامبر (ص) به ویژه سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) و قمر بنی هاشم حضرت ابالفضل العباس (ع) انکار ناپذیر است. به رسم آیین و سنت همه ساله، مردم منطقه جاسب از ساعات اولیه با راه اندازی دسته های سینه زنی و زنجیرزنی به یاد سید و سالار شهیدان حضرت حسین بن علی(ع) و پرچمدار کربلا حضرت ابالفضل العباس(ع) به عزاداری پرداخته و در غم پرپرشدن گلستان حضرت فاطمه(س) اشک ماتم ریختند.


عزاداران حسینی از نقاط مختلف جاسب در قالب هیات‌های عزاداری با افراشتن بیرق‌های رنگارنگ و صحنه های غمبار و حزن انگیز، روز عاشورا را به تصویر کشیده و از میدان دانشجو مقابل دانشگاه آزاد اسلامی واحد جاسب به طرف امام زاده حمزه(ع) کروگان حرکت کردند و در آن مکان مطهر مداحان اهل بیت (س) به نوحه سرایی پرداختند .


با فرارسیدن ظهر عاشورا همزمان با پژواک اذان ظهر از گلدسته های امام زاده حمزه (ع) دسته‌ها و هیات‌های عزاداری در مصلی امام‌زاده در صفوف بهم فشرده گرد آمده و نماز ظهر عاشورا را با حضور دکتر جاسبی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر بهشتی رئیس واحد جاسب، رضا ابوالقاسمی قاری بین المللی قرآن کریم، پیرغلامان اهل بیت (س)، سادات معزز، امامان جماعت مساجد منطقه جاسب، جوانان و هیات مذهبی محبان اهل بیت (س) دانشگاه آزاداسلامی واحد جاسب به امامت حجت الاسلام گودرزی رئیس اداره اوقاف شهرستان دلیجان با شور حسینی خویش اقامه کردند.


برگزاری هماهنگ و منسجم نماز جماعت ظهر تاسوعا و عاشورا از سوی عزاداران و هیات‌های مذهبی منطقه جاسب در محرم امسال در واقع صحه گذاشتن بر احیای دین رسول الله (ص) به عنوان هدف اصلی قیام امام حسین (ع) بود .


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی محمودآباد گفت: «دانشگاهیان باید مبانی نظری عاشورا را برای مردم تشریح کنند.»



در ششمین روز محرم، مراسم عزای سالار شهیدان، امام حسین (ع) و یارانش با حضور دکتر محمد احمدی رئیس مرکز دانشگاهی، اعضای هیات علمی و مدرسین، کارکنان و دانشجویان این مرکز با سخنرانی و ذکر مصیبت و نوحه خوانی و سینه زنی وصرف ناهار از محل نذورات دانشگاهیان برگزار شد.


مراسم سوگواری و عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رباط کریم با حضور اعضای هیات رئیسه، کارکنان، استادان و دانشجویان این واحد برگزار شد.



حجت الاسلام امیدی امام جماعت واحد رباط کریم به سخنرانی و تبیین دلایل قیام عاشورا پرداخت و عاشورا را درس از خود گذشتن و ایستادگی در برابر ظلم ظالم خواند و ترویج این فرهنگ در بین همه اقشار جامعه را الزامی دانست و تلاش برای زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورایی را از مسئولان فرهنگی و دانشگاهی خواستار شد.


این مراسم با مدیحه سرایی و روضه خوانی و سینه زنی برای شهدای قیام عاشورا به پایان رسید.


مراسم سوگواری و عزاداری سومین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، سرور و سالار شهیدان همزمان با هفته دفاع مقدس با حضور جمعی از مسئولان، استادن، کارکنان و دانشجویان در طول دهه اول ماه محرم به همت حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی و اداره دانشجویی و فرهنگی در حوزه ستادی و دانشکده های دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد.



برپایی نمایشگاه عکس و پوستر مربوط به هفته دفاع مقدس جلوه کوچکی از عاشورا و کربلای حسینی در حوزه ستادی و دانشکده ها، قرائت زیارت عاشورا در هر روز به همراه پخش نذورات، سیاهپوش نمودن فضای دانشگاه، سخنرانی رئیس و معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در حوزه ستادی و مسئولان امور فرهنگی و اجتماعی در دانشکده ها در وصف رشادت های شهدای کربلا و یاران امام حسین (ع)، مداحی مداحان اهل بیت علیهم السلام، مرثیه خوانی، سینه‌زنی، برپایی ایستگاه صلواتی، دمام زنی و برپایی نماز پرفضیلت جماعت از دیگر برنامه های این ایام بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته