دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت الاسلام قائم مقامی در گفت و گو با آنا:

عشق موجود در کربلا منشا هنر دینی است/ مرزی میان عشق و عقل در عاشورا نیست

حجت الاسلام سید محمد قائم مقامی گفت: قلب انسان عقل او نیست اما قلب زمانی سالم است که براساس عقل کار کند و هنر برگرفته از این قلب شنیدنی و دیدنی است.
کد خبر : 217050

حجت الاسلام سید محمد قائم مقامی استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با آنا اظهار داشت: واقعه کربلا یک داستان و قصه نیست که بخواهد روایت شود و تنها شنونده را دچار ناراحتی و درگیری ذهنی نماید بلکه عاشورا منشا تمام قصه هاست، آغاز تمام موضوعات عرفانی و معنوی است که قالب های مختلف به خود می گیرد.


وی با بیان اینکه هنر می تواند واقعه کربلا را در قالب قصه، نمایش، ادبیات و یا شعر و آواز به تصویربکشد، تصریح کرد: در واقعه عاشورا مرزی میان عقل و عشق وجود نداشت کمااینکه قلب سالم عشق را عقلانی عاشق می شود. این عشق موجود در کربلا دقیقا منشا همان هنر دینی است.


این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: دل مرکز عواطف و احساسات و ادراکات است و هر نوع درکی که در قلب باطنی متبلور شود ضرب آهنگ قلب صنوبری با آن کوک می شود.


قائم مقامی توضیح داد: اگر این احساسات با عقل انسان هدایت شود بسیار لطیف و نیکو است. بنابراین انسان در وحدتی سازمان دهی شده قرار دارد. انسان در هماهنگی، تعالی دارد و این منشا اثر است.


وی افزود: قلب انسان عقل او نیست اما قلب زمانی سالم است که براساس عقل کار کند و هنر برگرفته از این قلب شنیدنی و دیدنی است.


انتهای پیام/

برچسب ها: عاشورا کربلا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته