دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 خرداد 1394 - 16:28
ارتفاعات جنگلی مشرف به شهر ایلام در حال سوختن است

آتش‌سوزی بزرگ بر دامن «عروس زاگرس»

آتش سوزی بزرگ مراتع و جنگل‌های حاشیه شهر ایلام را در برگرفته در حالی که صعب‌العبور بودن مناطق کوهستانی گرفتار آتش ضرورت وجود هلیکوپتر برای کمک به اطفای آتش را بیشتر می‌کند. برای خاموش کردن این آتش، اهالی ایلام و نهادهای مسئول در استان به شکل گسترده در حال فعالیت هستند.
کد خبر : 21702

به گزارش خبرنگار اجتماعی آنا، این آتش سوزی ساعاتی پس از ظهر دیروز (پنجشنبه) در ارتفاعات «شلم» در حاشیه شهر ایلام شروع شده است. این آتش سوزی در 24 ساعت گذشته چند بار کنترل شد اما خشکی مراتع و وزش باد شدید هر بار زبانه‌های آتش را دوباره به جان طبیعتی انداخته است که لقب «عروس زاگرس» را بر نام خود دارد.


اطفای این آتش امروز (جمعه) با حضور گسترده اهالی ایلام و نهادهایی چون آتش‌نشانی، محیط زیست، سپاه، نیروی انتظامی، و منابع طبیعی ادامه داشته است اما ده‌ها هکتار از مراتع و جنگل‌های بلوط منطقه در آتش سوخته‌اند.


یک فروند هلیکوپتر هلال احمر امروز برای جابه‌جایی نیروهای امدادی به مناطق دور از دسترس کوهستانی در ایلام در حال پرواز است اما این یک هلیکوپتر برای اطفای سریع چنین حریقی کافی به نظر نمی‌رسد.


استاندار ایلام: مردم نبودند کار نشدنی می‌شد


محمدرضا مروارید، استاندار ایلام، در گفت‌وگو با آنا درباره عملیات اطفای این آتش سوزی گفت: واقعیت این است که اگر مردم در عملیات اطفا حاضر نبودند کار حتی نشدنی می‌شد. در این عملیات همه نهادها از جمله سپاه، آتش‌نشانی، منابع طبیعی، محیط زیست، بسیج و هلال احمر شرکت دارند اما عرصه آتش گرفته وسیع است و در برخی مناطق راه عبور برای اطفای آتش وجود ندارد چون برخی نقاط به علت کوهستانی بودن غیرقابل دسترس هستند.


او ادامه داد: برخی نقاط با ماشین قابل دسترسی هستند اما ارسال نیروی اطفاگر آتش به برخی نقاط فقط به شکل پیاده یا با هلیکوپتر ممکن است.


استاندار ایلام درباره امدادرسانی با هلیکوپتر نیز گفت: هلال احمر در سه استان غربی کشور تنها یک هلیکوپتر دارد و این هلیکوپتر از کرمانشاه به اینجا آمده و در عملیات هلیبرد نیرو و آب کمک شایانی کرده است. اما اگر دو هلیکوپتر دیگر هم به ایلام می‌آمدند کارها بهتر انجام می‌شد. من فردا در ستاد مدیریت بحران در وزارت کشور در جلسه‌ای با حضور نمایندگان وزارت دفاع شرکت می‌کنم. در این جلسه درخواست خواهیم کرد که وزات دفاع چند هلیکوپتر برای فصل تابستان که آتش سوزی‌های بزرگ روی می‌دهد برای امدارسانی در صورت بروز این حوادث در غرب کشور مستقر کند.


مروارید درباره خسارات این آتش‌‌سوزی گفت: با وجودی که آتش سوزی در نزدیکی شهر روی داد و اهالی شهر و نیروهای امدادی زیادی در اطفای آن مشارکت داشته‌اند، این حادثه تلفات انسانی به جا نگذاشته است. درباره وسعت منطقه تخریب شده هم در حال حاضر برآوردی نداریم.


او با اعلام اینکه در آتش‌سوزی همزمان دیگری در شهرستان ملکشاهی استان ایلام 20 هکتار از مراتع این شهرستان از بین رفته است، درباره علت بروز این آتش‌سوزی‌ها توضیح داد: در اسفند ماه گذشته در منطقه بارندگی خوبی داشتیم و پوشش گیاهی امسال وسیع و بلند است که الان این پوشش خشک شده و گرچه هوا هنوز خیلی گرم نشده است، آتش‌سوزی‌ها رخ می‌دهد. با توجه به اینکه ایام تعطیلات را پشت سر می‌گذاریم و اینکه دیروز عده زیادی به این کوهستان‌ها رفته بودند امکان دخالت عامل انسانی را در آتش‌سوزی شهر ایلام باید در نظر داشت.


حدود 30 هکتار از پوشش گیاهی شهر ایلام نابود شده است


احمد کرمی، مدیرکل مدیریت بحران استان ایلام، هم در گفت‌و‌گو با آنا درباره وسعت منطقه تخریب‌شده در این آتش‌سوزی و امکان مهار آن در ساعت‌های آینده گفت: هنوز برآورد دقیقی نداریم اما به طور حدودی 30 هکتار از مراتع و جنگل‌های اطراف شهر سوخته‌اند. ما امیدواریم تا چند ساعت دیگر و یا نهایتا تا شب آتش را مهار کنیم. البته در مناطقی که آتش آنها را از بین برده ما بیشتر با سوختن مراتع روبه‌رو هستیم. سوختن کامل درختان کمتر اتفاق افتاده و بیشتر برگ‌های آنها یا خشک شده‌اند یا سوخته‌اند.


کرمی درباره دخالت مستقیم مردم ایلام برای خاموش کردن این آتش‌سوزی نیز گفت: ما از طریق رسانه‌های استانی و پیامک از مردم درخواست کمک کردیم و سپس با سازماندهی آنها به مقابله با آتش پرداختیم. با این حال توپوگرافی خشن منطقه کار را سخت می‌کند و وزش باد هم باعث گسترش بیشتر آتش شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته