دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مهر 1396 - 12:11

محرم در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی

واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای برنامه‌های فرهنگی اجتماعی متنوع ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را گرامی می‌دارند.
کد خبر : 216967

به گزارش خبرنگار آنا، مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) توسط هیات جان نثاران ثارالله دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت با حضور پرشور دانشجویان، استادان و کارکنان این واحد دانشگاهی به همت روابط عمومی و معاونت دانشجویی و فرهنگی این واحد و کانون قرآن و عترت این حوزه برگزار شد.


این مراسم که در مسجد امام حسین (ع) این واحد دانشگاهی برگزار شد با مداحی و سینه زنی و توزیع شربت و پذیرایی از عزاداران و بازدید از نمایشگاه عکس جهادگران بسبج دانسجویی این واحد دانشگاهی همراه بود.



هیأت عزاداری دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوئین زهرا با حضور استادان، کارکنان و دانشجویان و جمعی از مسئولان شهرستان از جمله حجت الاسلام محمد همایون زرینه امام جمعه شهرستان بوئین زهرا، علی رحمانی فرماندار شهرستان و جمعی از مسئولین در عزای سالار شهیدان به سوگ نشستند.


ویژه برنامه های عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) امسال نیز همچون سالهای گذشته به همت حوزه فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند برگزار میشود و به دلیل تقارن ایام محرم با هفته دفاع مقدس و بازگشایی دانشگاه، از شور و اشتیاق خاصی برخوردار است.



ویژه برنامه های محرم امسال با زمزمه هر روزه زیارت پر فیض عاشورا و مداحی مداحان اهل بیت در نمازخانه ساختمان آموزشی شماره 1 این دانشگاه آغاز می شود و با سخنرانی مذهبی در بین دو نماز ظهر و عصر در نمازخانه ساختمان اداری ادامه پیدا می کند.


درسومین روز این ماه،حجت الاسلام فتاح دماوندی امام جمعه شهرستان دماوند درباره فلسفه عزاداری صحبت کرد؛ در روز چهارم محرم دانشگاهیان واحد دماوند میزبان سردار شیخی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس بودند و از استماع خاطرات او از کربلای ایران بهره بردند و حجت الاسلام ساداتی نسب نیز در پنجمین روز به مبحث امر به معروف و نهی ازمنکر پرداخت.


در روز ششم محرم الحرام و به همت بسیج کارکنان واحد،تیزرهایی با مضمون شهدای مدافع حرم همزمان با نماز جماعت ظهر و عصر و در نمازخانه ساختمان اداری به نمایش گذاشته شد. راه اندازی دسته عزاداری از ساختمان اداری به طرف مزار دو شهید گمنام دانشگاه نیز برنامه روز هفتم محرم در واحد دماوند است.


قرائت روزانه زیارت عاشورا و انجام مداحی روزانه از سوی حجت الله مداحی، مرتضی لاسمی، حامد فاتحی، طهماسبی ومهدی اسدی انجام میشود. سیاهپوش کردن فضاهای داخلی و خارجی دانشگاه و درج پیامهای تسلیت در سایت و کانال تلگرام دانشگاه نیز از دیگر برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند در محرم امسال است.


علاوه بر این بسیج دانشجویی واحد نیز با ساخت نمونه کوچکی از میدان مین همراه با مضامین عاشورایی،فضای معنوی خاصی را در کنار مزار شهدای گمنام واحد ایجاد کرده است.


راه اندازی دسته عزاداری به همراه موسیقی آیینی، سخنرانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، سخنرانی حجت الاسلام اصغری از اساتید واحد، برگزاری زیارت عاشورا و مداحی مادحین اهل بیت در رسای امام شهدا و شهدای گمنام ویژه برنامه های دانشگاه در روز هفتم محرم را تشکیل میدادند.



دکتر محمود صفری در نمازخانه ساختمان اداری و در جمع عزاداران حسینی با قرائت اشعاری در وصف حضرت ابوالفضل العباس و امام حسین(ع) و با تسلیت ایام سوگواری ماه محرم با توجه به تبیین راه‌های شناخت و معرفت پیداکردن به اهل‌بیت گفت: هدف از آفرینش، بندگی خداوند و اساس و پایه این بندگی نیز، شناخت خداوند است. عالی‌ترین تبلور این شناخت، در شناخت پیامبر اعظم(ص) و اوصیای آن حضرت است؛ زیرا آدمی از طریق پیامبر(ص) و امامان(ع) می‌تواند آموزه‌های دینی را فرا گیرد و از همین دانش و آگاهی به خدای متعال معرفت و شناخت پیدا کند.


وی افزود: یکی از راه‌های نزدیکی به اهل بیت هم سوگواری و گریه کردن در مصائب آنهاست و این گریه نه از سر گرفتاری بلکه بواسطه شوق و اشتیاق به امام حسین (ع) و از طرفی یاری رساندن به مظلوم است.


در ادامه مراسم استادان، کارکنان و دانشجویان واحد دماوند با تشکیل دسته عزاداری به طرف مزار دو شهید گمنام والامقام دانشگاه حرکت کردند در حالی که برگزاری موسیقی آیینی به همت بسیج دانشجویی شور و اشتیاق خاصی به این محفل داده بود.


عزاداران حسینی پس از حضور در مرقد مطهر شهدا با ادای احترام به مقام شامخ شهدا و سینه زنی به استماع سخنان حجت الاسلام اصغری از اساتید دانشگاه پرداختند.


اصغری به نقش اشخاص و سجایای اخلاقی آنها در بروز انقلاب ها و اتفاقات بزرگ جهان پرداخت و اظهار کرد: برای هر انقلاب و تحول بزرگی حضور دو مولفه اساسی به چشم میخورد؛نخست شخص قیام کننده و سپس هدف یا دلیل قیام.


وی ادامه داد: در نهضت عاشورا شخص قیام کننده امام حسین(ع) و علت قیام احیای امر به معروف و نهی از منکر و نجات دین خدا بوده و چون قیام بخاطر خداوند است در تاریخ جاودان می شود.


استاد واحد دماوند افزود: در جمهوری اسلامی ایران نیز شخص امام خمینی(ره) با هدف ایجاد حکومت اسلامی به محوریت قرآن کریم و راه و منش ائمه اطهار(ع) قیام کرد و در این مسیر از هیچ کوشش و مجاهدتی دریغ نکرد و به اذن خداوند به پیروزی رسید.


مراسم دعای پرفیض زیارت عاشورا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا برگزار شد.



مراسم معنوی دعای پرفیض زیارت عاشورا با حضور اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا برگزار شد.


مراسم عزاداری متمرکز شرکت های منطقه گل گهر با سخنرانی حجت الاسلام علیمرادی رئیس دانشگاه ازاد اسلامی رفسنجان برگزار شد



اجتماع بزرگ عزاداری منطقه گل گهر ششم محرم با حضور معاونین مدیران و کارکنان شرکت گل گهر و شرکتهای منطقه و با سخنرانی حجت الاسلام علیمرادی نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان و ریاست دانشگاه ازاد اسلامی واحد رفسنجان و با نوای رضا نبوی در مسجد بلال مجتمع برگزار شد.


نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان در این مراسم شرکت در مراسم عزاداری حسینی را فضیلت دانست و گفت: یکی از شعائر بزرگ الهی شعار و عزاداری امام حسین(ع) است و شرکت در مراسم عزاداری حسینی تعظیم شعائر الهی است.


رییس دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان افزود: اینکه پیامبر اسلام (ص) می فرمایند حسین(ع) از من است یعنی مبدا وجودی امام حسین، اخلاق و منش ایشان از کمال وجود پیامبر است و دفاعی که حسین(ع) از دین اسلام داشت همان دفاعی است که همواره پیامبر داشتند.


حجت الاسلام علیمرادی تاکید کرد: مراقبت از مراسم عزاداری باید به گونه ای باشد که افکار سالم و حق طلبان عالم را جذب کند و حق مطلب در این مراسم به گونه ای ادا شود که همه را سوی خود دعوت کند.


در ادامه مراسم حاج رضا نبوی مداح اهل بیت(ع) به مداحی و مرثیه سرایی امام حسین(ع) و یارانش در واقعه کربلا پرداخت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته