3 پیامد همکاری با برندهای خارجی پوشاک در ایران
به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، احمد کیمیایی اسدی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران درباره اینکه صنعت پوشاک ایران از تکنولوژی روز بهرهمند نیست، گفت: انتقال تکنولوژی، ورود ماشینآلات پیشرفته و کم کردن فرصت قاچاق پوشاک به ایران از جمله پیامدهای تولید پوشاک با برندهای خارجی و نشان ساخت ایران در کشورمان است.
وی ادامه داد: قاچاق قابلتوجه منسوجات و پوشاک از مرزهای گسترده کشورهای همسایه به ایران صنعت پوشاک و اشتغالزایی در این بخش را تهدید میکند اما قرارداد با صاحبان برند و تولید پوشاک در ایران دستکم به اشتغال کارگر ایرانی کمک میکند و از حجم قاچاق میکاهد.
کیمیایی افزود: چند برند ترکیهای در مناطق ویژه اقتصادی کشور که امتیازات و معافیتهایی در آن برای تولید در نظر گرفته شده مستقر شدند و فرایند ورود ماشینآلات جدید به ایران انجام شده است. امیدواریم این شرکتها بتوانند با مشارکت طرف ایرانی محصولی را تولید کنند که به نیاز بازار داخل پاسخ دهد و نیمنگاهی هم به صادرات داشته باشد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه باید ورود و سرمایه گذاری مشترک، کاملا بر اساس بازی برد-برد باشد تاکید کرد: واردات کالای آماده با ماشینآلات یا مواد اولیه یکی از نگرانیهای طرف ایرانی در مشارکت با برندهای خارجی است و این خطر وجود دارد که کارگر ایرانی در تولید بخشی از محصول مشترک سهیم نباشد و در نهایت محصول ساخت ترکیه در بازار ایران به فروش برسد یعنی روندی که پیشازاین رایج بود.
وی گفت: رفع این نگرانی به هوشمندی مسئولان در مناطق ویژه اقتصادی و طرف ایرانی وابسته است تا به بهانه استقرار ماشینآلات یا واردات پارچه پوشاک تکمیلشده وارد نشود چراکه هدف از همکاری با برندهای خارجی اشتغال کارگر ایرانی است.
کیمیایی اظهار کرد: قرارداد با برندهای معتبر جهانی گام اول در ارتقای وضعیت صنایع پوشاک است. ما سابقه خوبی در تولید پوشاک داریم اما به دلیل تحریمها و بهروز نشدن تکنولوژی در واحدهای تولیدی رقیب دیرینه و سنتی ما یعنی ترکیه گوی سبقت را ربوده است و امروز به اولین صادرکنندگان پوشاک به اتحادیه اروپا تبدیلشده است.
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پایان خاطرنشان کرد: همکاری با شرکتهای این کشور برای بهبود وضعیت مقدمهای برای حضور در بازارهای صادراتی است چراکه با بضاعت پس از تحریم قادر به رقابت با این کشور و دیگر تولیدکنندگان پوشاک در جهان نبودیم.
انتهای پیام/