در هیأت انگلیسی زبانان مقیم تهران چه خبر است؟
به گزارش گروه رسانههای دیگر آنا، ساعت از 6:30 که موعد آغاز مراسم هیات است، گذشته. خیابانها شلوغ هستند و زمان انتظار هر چراغقرمز هم یکدقیقهای طول میکشد. تا به «ایوانشمس» برسیم، ساعت 7 شب میشود. مراسم اقامه نماز تمامشده است و همه اعضای هیات برای خواندن زیارت عاشورا، وارد سالن آمفیتئاتر ایوان شدهاند.
در راهروی منتهی به سالن، میز بلندی قرار دارد تا عزاداران قبل از ورود به داخل، با چای و خرما پذیرایی شوند. همه با خوشرویی از مهمانان استقبال میکنند، قبل از ورود، چندثانیهای را برای خوشوبش و احوالپرسی میگذرانند. فرازهای آخر زیارت عاشوراست. بیشتر صندلیهای قرمزرنگ پر هستند. عزاداران، از هر رنگ پوستی، زرد، سفید و سیاه در این مراسم شرکت کردهاند. زبان مشترک همهشان اما یکی است. همه به زبان انگلیسی صحبت میکنند.
از همه رنگ و همه زبان
بیشتر عزاداران هیات انگلیسیزبان مقیم تهران، اتباع خارجی، دانشجویان و محققان زبان انگلیسی و دوستداران زبان انگلیسی هستند. این به آن معنی است که ورود برای عموم آزاد است و بر خلاف تصور، تنها انگلیسیزبانان اجازه ورود به این هیات را ندارند. همه با هر رنگ و با هر زبانی میتوانند در این مراسم شرکت کنند و در هیات به روی همه باز است. خانم زینب عبدالرحمن اهل نیجریه است و دو سالی میشود که برای تحصیل، به ایران آمده است. او درباره حضورش در مراسم عزاداری و آشنایی با گروه میگوید: «از سال پیش با گروه امت همراه شدم. از پارسال تابهحال در تمام مراسم گروه شرکت میکنم.» زینب مجرد است و با دوستانش در مراسم شرکت میکند. او در خوابگاه دانشجویان بینالمللی زندگی میکند و در دانشگاه بینالمللی تهران دانشجوی رشته پزشکی است. آقای عبدالرشید شیرهو هم اهل نیجریه است و او هم مانند زینب از سال گذشته با گروه امت آشنا شده است. عبدالرشید حتی در مراسم شب گذشته هیات، شعری درباره قیام امام حسین ؟ع؟ خوانده است. خانم ندا بهرامی 28 سال سن دارد و دانشجوی ترم آخر زبان انگلیسی واحد 32 دانشگاه علمی کاربردی است. او مسوولیت روابط عمومی گروه امت را نیز عهدهدار است. او از دین زرتشت به دین اسلام گرایش پیداکرده است.
ندا درباره مسلمان شدنش تعریف میکند: «از سال 89 مطالعه در زمینه ادیان را شروع کردم و در سال 92 به اسلام روی آوردم.» بهرامی خودش میگوید که از یک خانواده خیلی متعصب است؛ او تعریف میکند: «مادرم از اشکانیان اصیل است. متأسفانه تعصب برتر بودن و اینکه ما از نخستین دین یکتاپرست هستیم و نخستین کسانی هستیم که متمدن بودیم و 1500 سال قبل حروف الفبا را کشف کردیم؛ با قاشق و چنگال غذا میخوردیم، باعث میشود که خانواده من، خود را بالاتر بدانند.» ندا البته تعریف میکند که هرچند که اعضای خانواده خیلی متعصب هستند، مادرش اما ارادت خیلی خاصی به حضرت ابوالفضل ؟ع؟ دارد. او میگوید: «مادرم به دلیل همین ارادت، هرسال در ایام محرم نذری میپزد.» مسوول روابط عمومی گروه امت، درباره واکنشهای خانواده نسبت به اسلام آوردنش تعریف میکند: «واکنشها خیلی زیاد بود. بیشتر به خاطر حجاب و نوع پوششم اذیت میشوم. این روزها به مهمانیهای خانوادگی دعوت میشوم ولی به خاطر نوع پوششم اما کسی از اعضای خانواده دوست ندارد که من در این مراسم شرکت کنم.» بهرامی البته تعریف میکند: «من هم اینقدر متعصب بودم ولی درنهایت مسلمان شدم.» او درباره لحظه مسلمان شدنش تعریف میکند: «یادم است که در یکشب زمستانی، از پارتی برگشته بودم. ساعت سه نیمه شب بود، من نجواکنان با خدا صحبت کردم و از خدا خواستم که راه درست را به من نشان دهد. خدا محبت کرد و راه را به من نشان داد. آن موقع ایستادم، ذکر گفتم و مسلمان شدم.» با وجود مشکلاتی که خانواده برای ندا درست کردهاند، او اما از اینکه مسلمان شده است، پشیمان نیست، تنها نگرانی او یکچیز است: «تنها دعای من این است که درراه عقیدهام ثابتقدم باشم. برای کسانی که در خانوادههای مسلمان هم به دنیا آمدهاند و اصطلاحاً مسلمانزادهاند هم دعا میکنم که دچار روزمرهگی نشوند.» بهرامی درباره طریقه آشناییاش با گروه امت نیز توضیح میدهد: «من حدود یک سال پیش با گروهامت آشنا شدم. کارهای گروه را در شبکه پرستیوی دیدم. حالا دیگر گروه امت خانواده من است.»
تاریخ تکرار شدنی
سالن دیگر پرشده است. جا برای نشستن وجود ندارد. جمعیت آنقدر زیاد شده که صندلیها را در راهروها و فاصله بین سن، اضافه میکنند. مراسم شعرخوانی به همراه نینوازی تازه به اتمام رسیده است. قسمت بعدی عزاداری، تحلیل زیارت عاشورا، توسط حجتالاسلام دکتر سید عبدالله حسینی است. حسینی رییس مرکز اسلامی آفریقا و مسوول گروه امت و هیات انگلیسیزبانان مقیم تهران است. او توضیح میدهد: «وقتی در زیارت عاشورا از «اول ظالم» صحبت میشود، منظور فقط یزید نبوده است. یزید ادامهدهنده ظلم بود. این قصه به زمان قبل از یزید و امام حسین؟ع؟ و به زمان پدربزرگان این دو برمیگردد، به زمان آل بنیامیه و زمان پیامبر؟ص؟. دشمنی آل هاشم و آل بنیامیه به همان زمان برمیگردد. تاریخ از آن موقع شروع شد و به امروز هم رسیده است.» حسینی درباره وقایع امروز و تکرار وقایع زمان ائمه اطهار تحلیل میکند: «امروز ما وهابیت را در سنیها و بهاییت را در شیعیان داریم. این دو در یکزمان و توسط انگلیس شکل گرفتند. از شاخههای وهابیت القاعده در افغانستان شکل گرفت.
حال القاعده در کنیا، سودان و کشورهای دیگر گسترش پیداکرده است. یک شاخه از القاعده به عراق رفت و داعش را تشکیل داد. اینها را من خلاصه دارم به شما میگویم. ما چنین سیستمی را در زمان ابتدای اسلام و در خوارج هم داشتیم. این سیستم معاویه بود، او اعتقاد داشت که امام علی(علیه السلام) مسلمان نیست و کافر است. امروز هم با این حجم اطلاعات، پیشرفت و تکنولوژی ما میبینیم که عدهای امام خمینی؟ره؟ را کافر میدانند، من و شما را کافر میدانند و برای قربتالله شیعیان را به شهادت میرسانند! این ماجرا در داستان امامحسین؟ع؟ هم تکرار میشود.» مسوول مرکز اسلامی آفریقا درباره «مقام محمود» که در زیارت عاشورا آمده است، میگوید: «مقام محدود به دو طریق دستیافتنی است. با گریه، زاری و نماز و نیایش نیمهشب و به طریق امام حسین ؟ع؟. این آیه قران مجید است که امام حسین و اهلبیت را سفینه نجات خوانده است. ما بزرگترین مسجد جهان را در قطر داریم، اما اسمی از امام حسین؟ع؟ در آنجا شنیده نمیشود. ما نمیتوانیم از اسلام صحبت کنیم، اگر حرفی از سالار شهیدان به زبان نیاوریم.» پس از سخنرانی، مراسم نوحهخوانی و عزاداری برگزار شد. در پایان مراسم، طلبههای مدرسه دارالسلام به زبان انگلیسی و عربی یک حمد شفا برای همه بیماران خواندند. یکی از ویژگیهای بارز هیات انگلیسیزبانان مقیم تهران، برقراری مراسم در طول سال است؛ آنها برنامههای هفتگی خود را هم، در ایوان شمس برگزار میکنند.
منبع: صبح نو
انتهای پیام/