دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«سربلندان» سربلند می شود

آیین رونمایی از آلبوم عاشورایی سربلندان عصر امروز با حضور جمعی از هنرمندان این اثر در حوزه هنری برگزار شد.
کد خبر : 215913

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، سید عباس سجادی مجری برنامه ضمن خیر مقدم به تمام هنرمندان و مهمانان حاضر در سالن گفت: نخستین هنرمند و نگاه هنری از نگاه تمام حسین (ع) جاری شد پس آغاز می کنم برنامه را با نام و یاد خدا و این شهید بزرگ. یکی از خصوصیات این اثر این است که خوانندگان آن از تمام نسل ها هستند پس با استقبال روبرو می شود.


سپس عباس محمدی پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: از تمام کسانی که در این اثر با ما همکاری کردند و در این مدت همراه ما بودند سپاسگزارم.


پس از آن محسن جلیلی آهنگساز آلبوم سربلندان اضافه کرد: تاریخچه تمدن ها و ادیان با هنر گره خورده به خصوص موسیقی در تمامی ادیان نقش بسیاری داشته است و از آنجایی که موسیقی بی بدیل ترین هنرها است، تاثیر به سزایی گذاشته است. این تاثیر در دین اسلام هم وجود دارد و بسیاری از آثار با ادبیات آیینی پیوند نزدیکی دارد.


او خاطرنشان کرد: در طول این سال ها رکود در موسیقی آیینی داشته ایم. به دلیل کمبود مداحی خوب در طول سال ها ما شاهد مداحی هایی هستیم که این در شان این مجالس نیست چون آن ها بارهای ملودیک دارد. آهنگسازی که قطعه ای را ساخته حتما درک و توانایی این را دارد که موسیقی را برای این مراسم و در شان حضرات آل الله باشد.


وی خاطرنشان کرد: ما به جای اینکه جنبه صلح طلبی امام حسین (ع) را بشناسیم در موارد زیادی باعث شده ایم بخاطر موسیقی نامناسب شخصیت او را جنگجو معرفی کنیم. مجموع این عوامل باعث شد پانزده قطعه شعر را انتخاب کنیم و به شکل صحیح، در آلبوم قرار دادیم. ما تلاش کردیم در این آلبوم اصالت ها را حفظ کنیم. هدف ما از ساخت آلبوم این بود که یک اثر موسیقیایی باشد تا مخاطب در طول سال آن را بشنود نه فقط در ایام خاص سوگواری.


سپس محمد معتمدی و محسن جلیلی روی صحنه آمدند و بخش کوتاهی از کارشان را اجرا کردند.


محمد معتمدی اظهار کرد: محرم بخشی از فرهنگ و تاریخ ما است و من بخش زیادی از موسیقی و آواز ایرانی را به واسطه آواهای محرم شناختم و در من نهادینه شد. این موسیقی اصیل و نجیب زیر پرچم امام حسین (ع) از گزند حوادث در امان مانده است.


در ادامه سعید بیابانکی، شاعر این آلبوم روی صحنه آمد و با خواندن این ابیات؛ برپا شده است در دل من خیمه غمی/ جانم چه نوحه و چه عزا و چه ماتمی/ عمری است دلخوشم به همین غم که در جهان/ غیر از غمت نداشته ام یار و همدمی... فضای سالن را تغییر داد.


پس از آن حسین علی شاپور و نوازنده نی دعوت شد تا دقایقی را به اجرای بخشی از کار خود بپردازند.


مسعود فروتن روی صحنه آمد و یادآور شد: من در میان این بزرگواران کم تر سخن می گویم و سعی میکنم شنونده خوبی باشم برای موسیقی نابی که از دوستانمان شنیدیم.


در این مراسم با پخش کلیپی از نادر گلچین یاد و خاطر این هنرمند فقید را گرامی شمردند.


سپس فریدون شهبازیان آهنگساز و رهبر ارکستر ملی روی صحنه آمد و گفت: شیفتگان موسیقی ایران می دانند که از اوخر دوره قاجار تا به امروز همواره بر سر این که موسیقی ایران باید چه منشی را دنبال کند بحث و گفت و گو بسیار بوده است. در سرزمین ما هر گروهی از جامعه با نوعی از موسیقی سرگرم می شوند و بر مبنای سلیقه خودشان بسیاری از شهرستانی های موسیقی ایرانی هم همچنان نسبت خود را با موسیقی محلیشان حفظ کرده اند. حتی کسانی که از شنیدند موسیقی پرهیز دارند ناخودآگاه نیاز خود را با شنیدن تعزیه در عین حال گروهی موسیقی بی هویت پاپ و وارداتی را گوش می دهند.


وی افزود: با توجه به نیاز فطری انسان به موسیقی است که پخش و تولید موسیقی فاخر اهمیت پیدا می کند. وظیفه تولید کنندگان موسیقی در این کار وجدانی بیدار و مسئولیتی سنگین را طلب می کند که مهمترین هدفش موسیقی اصیل ایران که یکی از مهمترین شاخه هایش موسیقی آیینی است. موسیقی که خود برگرفته از موسیقی آیینی و ردیف موسیقی است. و این آلبوم که در اینجا رونمایی می شود نتیجه چنین تلاشی است.


او خاطرنشان کرد: بخشهای بداهه خوانی این آلبوم بسیار جذاب و شنیدنی است. در کنار این آوازها تصنیف های مختلفی را می شنویم که ملودی آنها بر روی شعر و در کنار آنها آوازهایی دلنشین برای شنیدن هست. در موسیقی اصیل ایران دو پدیده و دو جذابیت عالی هست؛ یکی بداهه خوانی و بداهه نوازی است. در بداهه نوازی تکنوازی و جواب آواز دو عامل مهم اند. در این آلبوم جواب آواز در برخی از قطعه ها با ساز ترومپت اجرا شده است. اجرایی که بسیار گیراست. حتی در اجرای ترومپت از ربع پرده های موسیقی ایرانی استفاده شده است.
یادمان باشد نوشتن ملودی های جدید برای موسیقی آیینی کاری بسیار ارزشمند است.


او ادامه داد: پس اگر ما برای بزرگان دین و آیین سرزمینمان احترام قائلیم برای موسیقی آیینی باید آهنگ های جدید سفارش و ساخته شود و از تکرار ملودی ها دست بردارند. کاری که در این آلبوم انجام شده است. امیدوارم که این اتفاق در آینده با همت کسانی که این آلبوم را تهیه کرده اند باید اشعاری که در موسیقی آیینی استفاده می شود باید سرشار از ایجاز باشد و از واژه های تکراری پرهیز شود. خوانندگان جوانی که در این آلبوم آواز خوانده اند کارشان بسیار ارزشمند است. کارشان قابل شنیدن و قابل تامل است.


وی با این جمله؛ نمی شود آسان جدایی یاران ولی خداحافظ به سخنرانی خود پایان داد.


علیرضا قزوه، شاعر این مجموعه بعد از آنکه پشت میکروفن قرار گرفت گفت: گودال قتلگاه پر از بوی سیب بود/ تنهاتر از مسیح کسی بر صلیب بود/ سرها رسید از پی هم، مثل سیب سرخ / اول سری که رفت به کوفه، حبیب بود...


علی اصغر شاه زیدی و شهرام میرجلالی دقایقی را به اجرا آواز پرداختند.


بعد از آن حمیدرضا نوربخش عنوان کرد: یکی از خلاء های جدی امروز ما از نوع این اثر است. به دلایلی که باید بررسی شود کمتر آثاری به این شیوه تولید شده و مثل این اثر سراغ ندارم. جمعی از هنرمندان با صلاحیت در کنار هم اثری را تولید کردند و به ساحت امام حسین (ع) تقدیم کردند که این نشان از نیت خوب این انسان هاست.


وی ادامه داد: متاسفانه امروز نغمه هایی که رایج می شود و رسانه ملی هم به آن دامن می زند، نمونه کارهایی است که صلاحیت بودن در دستگاه امام حسین(ع) را ندارند و باید آسیب شناسی شوند. ما نوحه های بی‌نظیر و غنی از گذشته داریم و مجالس مداحی و نغمه خوانی و تعزیه از نمونه های آن است.


او با اشاره به آلبوم سربلندان گفت: در این اثر چند نوحه قدیمی بازسازی شده است. متاسفانه بعضی ها وارد این عرصه می شوند که بیشتر شبیه شومن هستند اما نه گوش شنیدن و نه صدای خواندن برای نوحه دارند. همه هنرمندان بی تردید به معصومین ارادت دارند ولی چون بعضی ها کار را سیاسی م کنند مداحان و جوانان ترجیح می دهند وارد این عرصه نشوند. امیدوارم از این به بعد کمتر شاهد اتفاقات نامناسب در این حوزه باشیم.


در پایان مراسم از علی اصغر شاه زیدی مومنی فریدون شهبازیان، مظفر شفیعی، سروش بخشش، امیرحسین مدرس، حسین علیشاپور، بامداد فلاحتی، اشکان کمانگری، فاضل نظری، عباس محمدی دعوت شد تا روی صحنه بیایند و از آلبوم سربلندان رونمایی کنند.


مراسم با نواختن ساز ترومپت پایان یافت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب