دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عباس چمنیان درگفت‌وگو با آنا؛

هدف‌گذاری نوجوانان حضور درمیان 4 تیم برترجهان است/ به دنبال ثبات در ترکیب اصلی هستیم

سرمربی تیم ملی نوجوانان گفت: همه تلاش ما این بوده که بچه‌ها را به این باور برسانیم که توانایی حضور در میان 4 تیم‌ برتر جهان را داریم.
کد خبر : 215852

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، عباس چمنیان با شاگردانش به اسپانیا رفت تا پس از انجام دو بازی تدارکاتی در این کشور به هندوستان پرواز کنند تا در رقابت‌های جام جهانی زیر 17 سال به مصاف رقبای خود برود. او که نزدیک به دو سال است سرمربی تیم ملی نوجوانان را برعهده دارد، اخیرا هدایت تیم زیر 16 سال استقلال را نیز پذیرفته است. وی پیش از سفر به اسپانیا درباره آخرین وضعیت شاگردانش و هدف‌گذاری مهم تیمش به نکات مهمی اشاره کرد.


*بالاخره 21 بازیکن نهایی برای جام‌جهانی انتخاب شدند. برای انتخاب بازیکنان منتخب چقدر حساسیت به خرج دادید؟


-همه تلاش ما از همان زمانی که مجوز حضور در جام جهانی 2017 را به دست آوردیم این بود که هیچ بازیکن مستعدی را از دست ندهیم. برنامه ما بر اساس شایسته سالاری بود و با کمک هیات‌های استانی برترین‌های هر استان به تیم ملی راه پیدا کردند. با تمرینات فراوانی که انجام گرفت و حتی برگزاری بازی‌های دوستانه نهایتا 35 بازیکن را در فیفا رجیستر کردیم و در فرصتی که داشتیم آخرین تست‌ها و تمرینات را انجام دادیم که بر مبنای آن 21 بازیکن را از میان این 35 نفر انتخاب کردیم و با آنها به اسپانیا آمدیم تا پس از اردویی که در این کشور داریم به هندوستان رفته و در جام جهانی شرکت کنیم.ما براساس آیتم‌هایی که داشتیم فهرست نهایی را مشخص کردیم. تمامی بازیکنانی که پیراهن تیم ملی زیر 17 سال را در جام جهانی می‌پوشند به طور کامل از همه فیلترهایی که کادرفنی برای‌شان تعیین کرده بود، عبور کردند. خوشبختانه ما بازیکن مستعد زیاد داریم و از روی ناچاری یا لاعلاجی فردی را گزینش نکردیم. آنهایی که انتخاب نشدند هم اعتراضی نداشتند چون می‌‌دانند تمامی منتخبین براساس شایسته‌سالاری صاحب پیراهن تیم ملی شدند. به همه آنهایی که انتخاب نشدندهم می‌گویم که فوتبال برای آنها به پایان نرسیده است و حضور در تیم ملی زیر 17 سال ملاک اصلی برای آینده‌ای درخشان نیست. ما بازیکنانی که در سطح تیم ملی بزرگسالان داشتیم و داریم که هیچ گاه تجربه حضور در تیم‌های ملی پایه را نداشتند. پس بر تلاش‌شان بیافزایند تا در سطح اول فوتبال ایران باقی بمانند.


*تیم ملی نوجوانان دو بازی دوستانه مهم در اسپانیا دارد. این دیدارها چقدر می‌تواند به صعود تیم از گروه کمک کند؟


-طبق برنامه ما روز گذشته با فرانسه بازی کردیم و قرار است 9 مهرماه هم به مصاف مکزیک برویم. هدف از برگزاری این بازی‌ها شبیه‌سازی رقبای‌مان در جام جهانی است. فرانسه فوتبالی اروپایی و نزدیک به آلمان دارد و مکزیک هم که فوتبالش فاصله‌ای با کاستاریکا ندارد. این دو بازی اعتبارسازی بسیار خوبی برای فوتبال ایران است چرا که فرانسه و مکزیک از تیم‌های صاحب سبک در فوتبال جهان هستند.


*برای بازی با گینه حریفی برای انجام بازی تدارکاتی پیدا نکردید تا برای این حریف هم شبیه‌سازی صورت بگیرد؟


-تاریخچه بازی‌های جام‌جهانی زیر 17 سال بیانگر آن است که تیم‌های آفریقایی در 7 دوره اخیر همواره جزو 4 تیم برتر بوده‌اند. ما فیلم بازی‌های گینه را دیدیم و می‌دانیم که این حریف از بازیکنانی عالی بهره می‌برد. باید برابر آن با برنامه و تمرکز بازی کنیم و با دوندگی بالایی که انجام می‌دهیم بدون انجام اشتباهی برابر این حریف آماده به نتیجه خوبی برسیم.


*شرایط بدنی و جسمانی ملی‌پوشان نوجوان ایران به‌گونه‌ای هست که برابر حریفان دچار مشکل نشویم؟


-ارزیابی ما از اردویی که داشتیم این است که بچه‌ها به مرز آمادگی رسیده‌اند. البته همه امیدمان این است که با پیگیری درست برنامه‌ها تا زمان برگزاری اولین دیدار در جام جهانی به آمادگی ایده‌آل برسیم. فوتبال پیچیدگی‌های زیادی دارد ولی ما از لحاظ انگیزشی زیاد روی بازیکنان کار کردیم و شک نکنید با تمام وجود تلاش خواهیم کرد تا به عنوان نماینده ایران و آسیا نتایج خوبی بگیریم. امیدوارم بچه‌ها بتوانند در جریان مسابقه به درستی انرژی‌شان را تقسیم کنند تا به مشکلی نخوریم.


*قبلا اعلام کرده بودید که 11 بازیکن اصلی خود را انتخاب کرده‌اید. احتمال تغییر تا زمان برگزاری اولین دیدار وجود دارد؟


-همه تیم‌های بزرگ ترکیبی نسبتا ثابت دارند که در هر بازی احتمال دارد دو تا 3 تغییر را از سوی سرمربی شاهد باشیم. بازیکنان ذخیره فراز و نشیب‌ها و ضعف‌ها را پر می‌کنند. ما هم به ترکیب اصلی‌مان رسیده‌ایم و می‌خواهیم که با ثبات در تیم‌مان به نتایج مورد نظرمان برسیم. کارمان سخت است و امیدواریم که روند خوبی را طی کنیم. بزرگترین نگرانی برای هر تیمی مصدومیت بازیکنان تاپ‌لول آن تیم است و من هم این امید را دارم که مصدوم خاصی نداشته باشیم تا بدون کمترین تغییر در هر بازی با حریفان روبه‌رو شویم چرا که ثبات در تیم هماهنگی و هارمونی بازیکنان اصلی را بالانر می‌برد.


*از هماهنگی باشگاه‌ها با تیم زیر 17 سال رضایت کافی را دارید؟


-همه باشگاه‌ها با ما همکاری خوبی داشتند و در این میان جا دارد از علی دایی، سیروس پورموسوی، مجید جلالی و عبدالله ویسی سرمربیان تیم‌های سایپا، فولاد، پیکان و استقلال خوزستان بیشترین تشکر را کنم که نهایت همکاری را با ما داشتند و بازیکنان را در اختیار تیم ملی قرار دادند. همچنین در این مدت مهدی تاج، محمدرضا ساکت، مرتضی محصص و فریدون معینی مسئولین فدراسیون فوتبال با برخورد احترام‌آمیزشان باعث شدند تا بچه‌‌ها ارزش‌شان بالاتر برود.


*تیم ملی نوجوانان می‌تواند در جام جهانی هندوستان افتخاری که در گذشته رخ داد را تکرار کند و به جمع 8 تیم برتر صعود کنند؟


-هدف‌گذاری ما این است که در جمع 4 تیم برتر قرار بگیریم. همه تلاش ما این بوده که بچه‌ها را به این باور برسانیم که توانایی حضور در میان تیم‌های برتر جهان را داریم. باید بچه‌ها را به ثبات لازم برسانیم و انتظاراتی که ایجاد کرده‌ایم را عملی کنیم. حریفان همگی خوب هستند ولی ما ناامید نیستیم و همه سعی‌مان را می‌کنیم تا به هدف‌مان دست پیدا کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب