دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مهر 1396 - 16:30
دبیر علمی سمینار تازه‌های «براکی تراپی» مطرح کرد؛

درمانی جدید و موثر برای بیماران سرطانی

دبیر علمی اولین سمینار تازه‌های «براکی تراپی» گفت: روش براکی تراپی این مزیت را دارد که ماده رادیو اکتیوی که قرار است بیمار را درمان کند مستقیما وارد بدن بیمار شده و نزدیک تومور و بافت بیمار قرار می‌گیرد و نتایج قابل توجهى در درمان انواع خاص سرطان دارد.
کد خبر : 215795

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر فرید نژاد دادگر در آستانه برگزاری اولین سمینار تازه‌های بالینی و فیزیک براکی تراپی، افزود: براکی تراپی یکی از روش‌های موثر و پیشرفته درمان سرطان و در واقع یک نوع خاصی از پرتو درمانی کاملا موضعى و به مفهوم درمان از نزدیک است.


وی گفت: این درمان متاسفانه در کشور ما پیشرفت مطلوب را نداشته و توجه و سرمایه گزارى کافی در مورد این درمان نسبت به سایر روش‌هاى درمانى سرطان مبذول نشده است.


نژاد دادگر افزود: تفاوت این روش با رادیوتراپی عادی در این است که ما در رادیوتراپی معمولی اشعه رادیواکتیو را از خارج بدن بیمار توسط دستگاه‌های پیشرفته به منطقه بیماری و توموری که در بدن بیمار است، می‌تابانیم و این روش می‌تواند همراه با صدماتى به بافت‌های سالم بدن بیمار باشد.


وی ادامه داد: اما روش براکی تراپی این مزیت را دارد که ماده رادیو اکتیوی که قرار است بیمار را درمان کند مستقیما با روش‌هاى ظریف و پیچیده وارد بدن بیمار شده و در داخل و نزدیک تومور و بافت بیماری قرار می‌گیرد. نتایج درمانى بسیار خوبى در انواع خاص سرطان مانند سرطان‌های پروستات، مری، دستگاه تناسلی زنان ،سرطان‌های انتهای روده ،نسج نرم و با روش‌های جدیدتر در سرطان پستان با این روش قابل دستیابى است.


نژاد دادگر افزود: در چند سال گذشته بعلت تحریم‌ها و مسائل بین المللى این روش درمان دچار محدودیت و نوساناتى شد ولى در حال حاضر با رفع موانع نیاز به تسریع در راه‌اندازى و تجهیز و ارتقا مراکز درمان به این فناورى بشدت محسوس می‌باشد.


دبیر علمی سمینار تازه‌های بالینی و فیزیک براکی تراپی اظهار داشت: امیدواریم تمامى تجهیزات پیشرفته مورد نیاز براکى‌تراپى بسرعت وارد کشور شود، همزمان نیاز است همکاران پزشک متخصص رادیوتراپى انکولوژى و فیزیک پزشکی ما که به صورت یک تیم عهده‌دار انجام این درمان هستند به آخرین اطلاعات این برنامه دسترسی پیدا کنند.


وی ادامه داد: این سمینار با همکاری و حضور مدرسان خارج از کشور و اساتید داخل کشور برگزار می‌شود. صاحب نظران این رشته آخرین یافته‌های علمی روز را در اختیار همکاران پزشک و گروه فیزیک پزشکی قرار خواهند داد تا بالاترین کیفیت درمان منطبق با استانداردهای جهانى در اختیار بیماران قرار گیرد.


نژاد دادگر تاکید کرد: تجهیز و ارتقا مراکز درمان سرطان با روش براکی‌تراپى نیازمند حمایت دولت و وزارت بهداشت است.


بر اساس این گزارش، اولین سمینار تازه‌های بالینى و فیزیک براکی تراپی به همت مرکز آموزشی درمانی بوعلی و همکاری انجمن‌های سرطان، رادیوتراپی انکولوژی و انجمن فیزیک پزشکی ایران و همچنین، واحد علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از ۴ تا ۶ مهر در بیمارستان بوعلی تهران برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته