امضای تفاهمنامه همکاری خبرگزاری آنا و مرکز افکارسنجی ایرانیان
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، تفاهم نامه همکاری بین دو نهاد، به امضای دکتر یاسر احمدوند، سرپرست خبرگزاری آنا و دکتر حسن اختری، مدیرعامل مرکز سنجی ایرانیان رسیده است.
دکتر احمدوند، سرپرست خبرگزاری آنا در این مراسم گفت: یکی از شاخصههای یک خبرگزاری پویا، توجه به افکار عمومی و نیازهای اجتماعی برای پیگیری در سطح رسانه است.
وی ادامه داد: جامعه ایرانی دارای پیچیدگیهای خاصی است که مطالعه نظرات و افکار آنان، کار دشوار و تخصصی بوده و از این منظر، باید به صورت علمی مورد توجه قرار گیرد؛ همکاری با مرکز افکار سنجی نیز در همین راستا قابل تعریف است.
احمدوند، بستر ارتباطی خبرگزاری آنا و دانشگاه آزاد را یک زمینه خوب برای مطالعه افکار جامعه ایرانی دانست و ابراز امیدواری کرد: همکاری خبرگزاری و مرکز افکار سنجی ایرانیان بتواند خروجی مناسبی از جهت پاسخ به نیازهای افکار عمومی داشته باشد.
شورای ملی افکار سنجی تشکیل شود
حسن اختری، مدیرعامل مرکز افکارسنجی ایرانیان، نیز در مراسم امضای تفاهمنامه گفت: مدیریت و سیاستگذاری کلان در کشور بدون توجه به افکار عمومی امکان پذیر نیست و باید واقعیتهای موجود در جامعه را لحاظ کرد.
وی افزود: دانستن نگاه مردم نسبت به پدیدههای مختلف ضروری است و آگاهی از این نظرات، میتواند در هزینه و وقتی که در امور مختلف صرف میشود، صرفهجویی کند.
اختری با بیان اینکه جامعه ایرانی یک جامعه در حال گذار است، تاکید کرد: با بررسی خروجیهای رسانهای و خبرگزاریها نمیتوان نگاه مخاطبان عام را تشخیص داد؛ امروز بسیاری از نهادها و قوای کشور، رسانهداری میکنند و در چنین فضایی، گاهی از نظرات واقعی مردم غفلت شده و رسانهها آن چیزی که خودشان میبینند را منعکس میکنند، نه آن چیزی که مردم میبینند.
مدیرعامل مرکز افکارسنجی ایرانیان در بخش دیگری از سخنان خود، با آسیبشناسی نظرسنجیها و افکارسنجیهایی که در جامعه شکل میگیرد، تاکید کرد: یکی از آفتهای جوامع در حال توسعه، توجه به کمیت و حجمگرایی بجای توجه به کیفیت است. بسیاری از مراکز افکارسنجی تصور میکنند که هرچقدر حجم نمونه بیشتری داشته باشند، نظر واقعیتری را دریافت میکنند در حالی که نمونه نظرسنجی باید به گونهای انتخاب شود که معرف جامعه بوده و به قولی «مشت نمونه خروار» باشد.
وی با دعوت از مراکز مختلف افکار سنجی برای انتشار گزارشاتشان گفت: همه مراکز افکارسنجی باید گزارشات خود را با اسم، ذکر نمونه و روش منتشر کنند تا امکان قضاوت پیرامون کارهای اینها وجود داشته باشد.
اختری با تاکید بر اینکه کیفیت در نمونه نظرسنجی از کمیت جامعه آماری مهمتر است،تاکید کرد: پیشنهاد کردیم تا شورای ملی افکارسنجی در کشور تشکیل شود و همه مراکز فعال در این حوزه، یافتههایشان را به اشتراک بگذارند تا صدای مردم بهتر و دقیقتر به گوش مسئولان برسد.
وی تاکید کرد: بدون توجه به نظر مردم و بدون واگذاری امور به مردم، هیچکاری پیش نمیرود و هیچ توفیقی حاصل نمیشود؛ برای مشارکت دادن مردم در امور هم، ابتدا باید نظرات آنها را دانست.
در پایان این نشست، تفاهمنامه همکاری بین دو مجموعه، پس از امضاء، بین طرفین تبادل شد.
انتهای پیام/